2025-06-05, 12:00
  #26485
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Varför har de inte självkörande mjukvara som presterar bättre än FSD nu då?
Larvigt att tro att inte Teslas förmåga att skala upp superclusters till rekordstorlek och på rekordtid inte säger något om hur långt före de ligger på att träna autonom mjukvara. Ännu larvigare att tro att uppköp av mindre företag som inte ens tränar AI värt att prata om skulle ge lika bra resultat som total vertikal integration.
För att de inte siktar på autonom bilkörning kanske?
Jag har svårt att se vad all FSD:s träningsdata ska hjälpa deras humanoid med förutom om man just skickar ut den i trafiken.
Känns lite som att träna en språkmodel enbart i denna tråd på FB och sen försöka använda den till poesi.
Citera
2025-06-05, 12:13
  #26486
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
För att de inte siktar på autonom bilkörning kanske?
Jag har svårt att se vad all FSD:s träningsdata ska hjälpa deras humanoid med förutom om man just skickar ut den i trafiken.
Känns lite som att träna en språkmodel enbart i denna tråd på FB och sen försöka använda den till poesi.
Verktygen för att träna ett end-to-end neuralt nätverk bygger på samma princip. Optimus förmåga att lära sig från att härma människors beteende kommer inte som en överraskning (åtminstone inte för oss som begriper något) då FSD-systemet lär sig på ett liknande sätt. Verktygen för att träna Optimus är en vidareutveckling som Tesla valt för att det är enormt skalbart när det väl blir fulländat, inte för att det är det lättaste sättet att lära en robot att dansa eller flytta föremål.
Citera
2025-06-05, 12:23
  #26487
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Jag fattar ju att du och många andra är så pass hjärntvättade att ni inte är mottagliga. Så ja, jag tycker väl att det är roligt att vara här. Skadeglädjen när aktien kraschat 90% kommer vara belöning nog. :P

Jag känner ingen skadeglädje om aktien kraschar för det finns många som skulle förlora mycket pengar. Jag kommer själv inte att investera och jag berättar gärna varför.

Det kommer att komma ett tillfälle när det går upp för många att värderingen saknar förankring i verkligheten. Det kan ta 2 veckor eller 2 år, men det kommer att hända. Då vill jag inte sitta där.

Det är möjligt att de en dag kommer att finnas självkörande bilar i bemärkelsen att de klarar sig helt själva (dvs. inte Waymo). När den teknologin finns tillgänglig så kommer alla att ha den och Tesla kommer inte att ha den fördelen som finns i värderingen.

Robotarna är ett skämt. Det dummaste är att de försöker få dem att se ut som en människa. Ett hjul är mycket effektivare än två ben. Det är ett dödsdömt projekt.

Bilarna är också på nedgång. Jag tror inte det beror så mycket på politik, utan att de struntat i att utveckla modeller. Det finns bara två val, 3 och Y. Ett helt misskött bolag som Volvo har fler och bättre bilar än Tesla. Hur är det möjligt?
Citera
2025-06-05, 13:21
  #26488
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tur att vi får reda på hur det ligger till med det förr eller senare.


Ja, helt säker ska jag inte säga att jag är men typ 90% säker på att TSLA brakar ihop inom ett par år.
Citera
2025-06-05, 13:21
  #26489
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djejjeff
Ett helt misskött bolag som Volvo har fler och bättre bilar än Tesla.
LOL

Ni är likadana allihopa.
Citera
2025-06-05, 13:24
  #26490
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
LOL

Ni är likadana allihopa.

Volvo har EX30, EX40, EC40, ES90, EX90 och snart kommer EX60 och en ny EX40. Vad har Tesla? Trötta bilar som 3 och Y. Deras S och X säljer 3 bilar per år i Sverige.
Citera
2025-06-05, 13:30
  #26491
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Japp. Jag hatar sekterister och kulter.

Hmm... och om jag säger att jag och många fler här anser att du är i en hata Teslakult och i en hata Teslasekt? Då har du alltså ett stort självhat? Då förstår jag att du inte mår bra och att det gör dig desillusionerad. Personer som "hatar" är inga bra människor, oavsett vad de hatar. De är personer som låter sina känslor styra mer än logik och därmed har de mycket lite substans i vad de uttrycker och värdet av det de säger blir lågt. Håller du inte med om det?

// CC
Citera
2025-06-05, 13:34
  #26492
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hmm... och om jag säger att jag och många fler här anser att du är i en hata Teslakult och i en hata Teslasekt? Då har du alltså ett stort självhat? Då förstår jag att du inte mår bra och att det gör dig desillusionerad. Personer som "hatar" är inga bra människor, oavsett vad de hatar. De är personer som låter sina känslor styra mer än logik och därmed har de mycket lite substans i vad de uttrycker och värdet av det de säger blir lågt. Håller du inte med om det?

// CC


Grejen är att ni är hjärntvättade. Att läsa vad ni tror om framtiden och hur ni reagerar mot oliktänkande är som att hamna i Knutby. Eller i en grupp för människor som tror att jorden är platt. Avvikande åsikter bemöts med starka känsloyttringar och beskyllningar.

Jag har kört Tesla i 8 år. Jag har följt dårar som ni i alla år. När Model 3 kom så skrev folk att de skulle tjäna massor av pengar på att låta bilen jobba som taxi när de inte behövde den. Det var 5-6 år sen nu typ. Tesla ljuger och lovar saker de inte kan hålla men det dyker alltid upp nya svagsinta som tror på skiten.
Citera
2025-06-05, 13:35
  #26493
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
LOL

Ni är likadana allihopa.


Jag är med i många Tesla-grupper och läser på olika Tesla-forum. Gamla Tesla-rävar som "alltid" kört Tesla köper nu annat. Jag tycker det säger allt.
Citera
2025-06-05, 13:54
  #26494
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Grejen är att ni är hjärntvättade. Att läsa vad ni tror om framtiden och hur ni reagerar mot oliktänkande är som att hamna i Knutby. Eller i en grupp för människor som tror att jorden är platt. Avvikande åsikter bemöts med starka känsloyttringar och beskyllningar.

Jag har kört Tesla i 8 år. Jag har följt dårar som ni i alla år. När Model 3 kom så skrev folk att de skulle tjäna massor av pengar på att låta bilen jobba som taxi när de inte behövde den. Det var 5-6 år sen nu typ. Tesla ljuger och lovar saker de inte kan hålla men det dyker alltid upp nya svagsinta som tror på skiten.

Roligt ändå att det är först på senare tid som fler börjat gnälla på Tesla, nu när man faktiskt kan se att Tesla är på väg att lansera Robotaxi. Om det är en kult att tro på något som faktiskt blivit verklighet så är vi väl det då. Det är bättre än kulten som förnekar att det kommer hända när det redan hänt.
Citera
2025-06-05, 14:05
  #26495
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djejjeff
Jag ger dig rätt i att Tesla troligen har det bästa självkörande systemet, med råge om du jämför med Europeiska, Japanska och Amerikanska bilmärken. Eventuellt finns det Kinesiska biltillverkare som tävlar med Tesla.

Problemet är att det finns väldigt få exempel på hur en Tesla lyckas köra hela vägen från A till B och när det funkar är det alltid en Tesla fanboy, med lågt förtroende för. Visa mig en enda seriös motorjournalist som säger att det fungerar till 100%.

Det är det som är problemet. Om det inte fungerar till 100% går det inte att göra en självkörande bil utan ratt och pedaler. Det är därför Waymo har ett sensorkluster som kostar mer än fordonet, har detaljerade vektoriserade kartor i dom begränsade områden bilarna kör och fjärrstyrning om det blir problem.

Att påstå att Tesla är så mycket bättre på mjukvara än Google är bara löjligt.

Waymo kommer troligen att ha mer än 10 miljoner betalande passagerare i år och det är fortfarande en förlustmaskin.

Det skummaste med Tesla är att de fortfarande inte kan få automatisk vindrutetorkare att fungera. Jag hade en bil från 2014 och det fungerade perfekt.

Ingen har egentligen påstått att "Tesla är bättre än Google på mjukvara" (även om jag ifs skulle hävda att det säkert kan vara så), utan att tekniken Waymo använder har stora begränsningar i skalbarhet.

Med Waymos lösning måste du förbereda varje ny vägsnutt i detalj i en separat process innan systemet kan köra på vägen - om vägsnutten förändras måste systemet också uppdatera den i en separat process. Det *plus* all dyr hårdvara gör expansionen kostsam och tidskrävande. I en Teslabil görs allt detta i realtid i de befintliga bilarna, därav kan du släppa den på en enslig skogsväg i långtbortistan.

Waymos lösning är mycket lägre hängande frukt för att skapa en fungerande robotaxi på vissa vägar, men komplexiteten gör att slutmålet - att ha fungerande robotaxi på ALLA vägar - är långt borta. Teslas system är många gånger svårare att få att funka ens på en vägsträcka, men när det väl funkar i ett område är expansionen till andra områden avsevärt mindre komplex.

Sen håller jag med dig om vindrutetorkarna, det är ganska tragikomiskt. Gissningsvis är det svårt att använda huvudkameran till det då den sitter så nära rutan och en traditionell regnsensor hade gjort jobbet bättre.
Citera
2025-06-05, 14:09
  #26496
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Roligt ändå att det är först på senare tid som fler börjat gnälla på Tesla, nu när man faktiskt kan se att Tesla är på väg att lansera Robotaxi. Om det är en kult att tro på något som faktiskt blivit verklighet så är vi väl det då. Det är bättre än kulten som förnekar att det kommer hända när det redan hänt.

Men det är ju just det. Det är inte nära nu heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in