Citat:
Ingen har egentligen påstått att "Tesla är bättre än Google på mjukvara" (även om jag ifs skulle hävda att det säkert kan vara så), utan att tekniken Waymo använder har stora begränsningar i skalbarhet.
Med Waymos lösning måste du förbereda varje ny vägsnutt i detalj i en separat process innan systemet kan köra på vägen - om vägsnutten förändras måste systemet också uppdatera den i en separat process. Det *plus* all dyr hårdvara gör expansionen kostsam och tidskrävande. I en Teslabil görs allt detta i realtid i de befintliga bilarna, därav kan du släppa den på en enslig skogsväg i långtbortistan.
Waymos lösning är mycket lägre hängande frukt för att skapa en fungerande robotaxi på vissa vägar, men komplexiteten gör att slutmålet - att ha fungerande robotaxi på ALLA vägar - är långt borta. Teslas system är många gånger svårare att få att funka ens på en vägsträcka, men när det väl funkar i ett område är expansionen till andra områden avsevärt mindre komplex.
Sen håller jag med dig om vindrutetorkarna, det är ganska tragikomiskt. Gissningsvis är det svårt att använda huvudkameran till det då den sitter så nära rutan och en traditionell regnsensor hade gjort jobbet bättre.
Med Waymos lösning måste du förbereda varje ny vägsnutt i detalj i en separat process innan systemet kan köra på vägen - om vägsnutten förändras måste systemet också uppdatera den i en separat process. Det *plus* all dyr hårdvara gör expansionen kostsam och tidskrävande. I en Teslabil görs allt detta i realtid i de befintliga bilarna, därav kan du släppa den på en enslig skogsväg i långtbortistan.
Waymos lösning är mycket lägre hängande frukt för att skapa en fungerande robotaxi på vissa vägar, men komplexiteten gör att slutmålet - att ha fungerande robotaxi på ALLA vägar - är långt borta. Teslas system är många gånger svårare att få att funka ens på en vägsträcka, men när det väl funkar i ett område är expansionen till andra områden avsevärt mindre komplex.
Sen håller jag med dig om vindrutetorkarna, det är ganska tragikomiskt. Gissningsvis är det svårt att använda huvudkameran till det då den sitter så nära rutan och en traditionell regnsensor hade gjort jobbet bättre.
Så du förstår min poäng utan att erkänna och du är nog förblindad så du förstår inte vad det betyder. Du har helt rätt i att Waymo inte kan skalas upp till att fungera i ett generellt vägnät. Teslas teknik är mycket mindre sofistikerad och kan antagligen inte användas överhuvud taget. Dom löjliga bilarna i Austin kommer att avslutas efter den första kraschen...
