2025-06-05, 14:10
  #26497
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Ingen har egentligen påstått att "Tesla är bättre än Google på mjukvara" (även om jag ifs skulle hävda att det säkert kan vara så), utan att tekniken Waymo använder har stora begränsningar i skalbarhet.

Med Waymos lösning måste du förbereda varje ny vägsnutt i detalj i en separat process innan systemet kan köra på vägen - om vägsnutten förändras måste systemet också uppdatera den i en separat process. Det *plus* all dyr hårdvara gör expansionen kostsam och tidskrävande. I en Teslabil görs allt detta i realtid i de befintliga bilarna, därav kan du släppa den på en enslig skogsväg i långtbortistan.

Waymos lösning är mycket lägre hängande frukt för att skapa en fungerande robotaxi på vissa vägar, men komplexiteten gör att slutmålet - att ha fungerande robotaxi på ALLA vägar - är långt borta. Teslas system är många gånger svårare att få att funka ens på en vägsträcka, men när det väl funkar i ett område är expansionen till andra områden avsevärt mindre komplex.

Sen håller jag med dig om vindrutetorkarna, det är ganska tragikomiskt. Gissningsvis är det svårt att använda huvudkameran till det då den sitter så nära rutan och en traditionell regnsensor hade gjort jobbet bättre.

Så du förstår min poäng utan att erkänna och du är nog förblindad så du förstår inte vad det betyder. Du har helt rätt i att Waymo inte kan skalas upp till att fungera i ett generellt vägnät. Teslas teknik är mycket mindre sofistikerad och kan antagligen inte användas överhuvud taget. Dom löjliga bilarna i Austin kommer att avslutas efter den första kraschen...
Citera
2025-06-05, 14:11
  #26498
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
LOL

Ni är likadana allihopa.

LOL minst sagt. Att börja investera och faktiskt sätta sig in i företag med allt vad det innebär har verkligen blivit en ögonöppnare för hur efterbliven en stor del av mänskligheten är.
Citera
2025-06-05, 14:12
  #26499
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Jag är med i många Tesla-grupper och läser på olika Tesla-forum. Gamla Tesla-rävar som "alltid" kört Tesla köper nu annat. Jag tycker det säger allt.
Dina blåhåriga "internetkompisar" som köpte amerikanska teslabilar för att signalera köper nu kinesiska/ryska volvobilar bilar för att signalera.

Det betyder inte att bilarna är bra, det betyder att de är hjärndöda.
Citera
2025-06-05, 14:13
  #26500
Avslutad
Negativ prisutveckling senaste dagarna, har förstås att göra med Trumps big beautiful bill och mer specifikt detta tycks det som:

https://finance.yahoo.com/news/tesla-why-musk-may-now-believe-ev-tax-credit-loss-would-be-bad-for-business-100022394.html

Citat:
The federal EV tax credit is, to put it lightly, in limbo given the current wording of the GOP's "big, beautiful bill."

Citat:
But Musk has been changing his tune. In addition to his tirade trashing the GOP bill as a "disgusting abomination" and the Bloomberg report on Musk's lobbying to save the credit, he complained in a recent post about the bill's favorable tax treatment for carbon-based energy, but not clean electric.

"There is no change to tax incentives for oil & gas, just EV/solar," Musk wrote about the budget bill.

Någon bull som har tankar om detta? Bears jublar förstås ..
Citera
2025-06-05, 14:23
  #26501
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Dina blåhåriga "internetkompisar" som köpte amerikanska teslabilar för att signalera köper nu kinesiska/ryska volvobilar bilar för att signalera.

Det betyder inte att bilarna är bra, det betyder att de är hjärndöda.


Du har uppenbarligen ingen som helst koll. De flesta som var tidiga med Tesla-bilar var ganska välbärgade egna företagare som var nyfikna på ny teknik och kunde räkna på totalkostnader. Lågt förmånsvärde, låga driftskostnader osv.

Visst, några "miljöhjältar" fanns det ju också. Såna som bytte upp sig från en gammal Nissan Leaf eller liknande. Men de flesta hade kört BMW eller liknande tidigare. Så den här idén om att Tesla köptes av "miljöpartister" kunde inte vara mer fel.

Det jag vet är dock att självpåtagna Trump-supportrar och annat löst alt right-folk som du _INTE_ kommer köpa någon Tesla alls. Helt enkelt för att ni inte har råd.
Citera
2025-06-05, 14:25
  #26502
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djejjeff
Så du förstår min poäng utan att erkänna och du är nog förblindad så du förstår inte vad det betyder. Du har helt rätt i att Waymo inte kan skalas upp till att fungera i ett generellt vägnät. Teslas teknik är mycket mindre sofistikerad och kan antagligen inte användas överhuvud taget. Dom löjliga bilarna i Austin kommer att avslutas efter den första kraschen...

Exakt detta. FSD är inte bra nog. Kommer nog aldrig bli.
Citera
2025-06-05, 14:28
  #26503
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Exakt detta. FSD är inte bra nog. Kommer nog aldrig bli.

Du förstår vad jag menar. TSLA kommer att droppa som en bomb när en liten del av de som investerat också fattar...
Citera
2025-06-05, 14:34
  #26504
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Du har uppenbarligen ingen som helst koll. De flesta som var tidiga med Tesla-bilar var ganska välbärgade egna företagare som var nyfikna på ny teknik och kunde räkna på totalkostnader. Lågt förmånsvärde, låga driftskostnader osv.

Visst, några "miljöhjältar" fanns det ju också. Såna som bytte upp sig från en gammal Nissan Leaf eller liknande. Men de flesta hade kört BMW eller liknande tidigare. Så den här idén om att Tesla köptes av "miljöpartister" kunde inte vara mer fel.

Det jag vet är dock att självpåtagna Trump-supportrar och annat löst alt right-folk som du _INTE_ kommer köpa någon Tesla alls. Helt enkelt för att ni inte har råd.
LOL

Modell Y var världens mest populära bil.

Ni blåhåriga förblir blåhåriga.
Citera
2025-06-05, 14:35
  #26505
Avslutad
Elon Musk lovade att han skulle spara $2 trillioner i USA federala budget. Eftersom han är en komplett idiot hade han inte ens kollat vad budgeten innehåller. Så när han började sparka hundratals tusen of människor fattade han inte att han bara sparade mindre än 1% av vad han lovat.'

En fåne som inte kan ens den enklaste matte är ett geni som kommer att göra Tesla till ett företag som är 20 gånger större än nu? Det enda vi lärt är att Elon Musk inte har något att göra med Tesla's framgång tills nu.
Citera
2025-06-05, 14:38
  #26506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
LOL

Modell Y var världens mest populära bil.

Ni blåhåriga förblir blåhåriga.

Model Y var aldrig intressant för mig. Alldeles för simpel. Men visst den sålde bra för några år sen. Nu gör den inte längre det.

Du får tro vad du vill om "blåhåriga" men sanningen är att Tesla är illa ute. Bilförsäljningen kapsejsar och FSD/Optimus-bubblan kommer spricka...
Citera
2025-06-05, 15:51
  #26507
Medlem
TSLA mot strömmen idag igen. Har det oundvikliga börjat nu?
Citera
2025-06-05, 15:56
  #26508
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Roligt ändå att det är först på senare tid som fler börjat gnälla på Tesla, nu när man faktiskt kan se att Tesla är på väg att lansera Robotaxi. Om det är en kult att tro på något som faktiskt blivit verklighet så är vi väl det då. Det är bättre än kulten som förnekar att det kommer hända när det redan hänt.
Det har varken blivit verklighet eller hänt än, så skulle kanske inte ropa hej än. Och när dom väl rullar, med sina förare bakom ratten, börjar det riktiga provet där en krasch kan innebära slutet för FSD och därmed Teslas plats i S&P500.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in