Citat:
Ursprungligen postat av
gladihatten
Istället för att värdera vad som är en sekt eller inte, kolla på vad du har framför dig. Är det inte korrekt uppfattat att Tesla är ensamma om att ha en (relativt) fungerande generell självkörning? Dvs att systemet kan sjösättas lite varsomhelst och fungera relativt bra; se exemplen med Kina & Amsterdam mm samt hur snabbt man expanderade till Kanada och Mexico. Tycker du det finns någon konkurrent sett till denna aspekt? Både du och jag vet att Google inte bara kan tweaka lite kod och släppa en Waymo i Amsterdam.
För den stora frågan är ju hur smidigt Tesla kan få upp detta till robotaxi-nivå gällande säkerhet/krav på fjärrstyrning mm. Det vet varken du eller jag, utan det får vi se nu med Austin-lanseringen och vad som händer härnäst.
Ponera dock på att Tesla lyckas med lanseringen och det visar sig att de kan expandera robotaxi liknande så som de expanderat FSD Supervised; håller du inte med om att Tesla då kommer äga i princip all "taxi" trafik världen över inom kort?
Sen behöver vi inte gå in på hur jag menar att även privat bilägande samt kollektivtrafik mm kommer konkurreras ut i och med detta och vilken värdering det innebär. Men ovanstående utveckling är ju det vi Tesla bulls ser när vi observerar vad vi har framför oss.
Jag ger dig rätt i att Tesla troligen har det bästa självkörande systemet, med råge om du jämför med Europeiska, Japanska och Amerikanska bilmärken. Eventuellt finns det Kinesiska biltillverkare som tävlar med Tesla.
Problemet är att det finns väldigt få exempel på hur en Tesla lyckas köra hela vägen från A till B och när det funkar är det alltid en Tesla fanboy, med lågt förtroende för. Visa mig en enda seriös motorjournalist som säger att det fungerar till 100%.
Det är det som är problemet. Om det inte fungerar till 100% går det inte att göra en självkörande bil utan ratt och pedaler. Det är därför Waymo har ett sensorkluster som kostar mer än fordonet, har detaljerade vektoriserade kartor i dom begränsade områden bilarna kör och fjärrstyrning om det blir problem.
Att påstå att Tesla är så mycket bättre på mjukvara än Google är bara löjligt.
Waymo kommer troligen att ha mer än 10 miljoner betalande passagerare i år och det är fortfarande en förlustmaskin.
Det skummaste med Tesla är att de fortfarande inte kan få automatisk vindrutetorkare att fungera. Jag hade en bil från 2014 och det fungerade perfekt.