2025-06-04, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Såhär. Tesla har ju med FSD utvecklat en generell modell som först lärt sig köra bil, sedan lär sig köra bil i princip överallt - i vitt skilda miljöer och trafiksituationer. Ponera att de med samma teknik kan lära Optimus att städa. Först ett golv, sedan ett helt rum, sedan ett badrum för att till slut ha "kompetensen" att städa i princip vilket rum vartsomhelst.

En sådan robot - särskilt om den kan förflytta sig runt likt personal från en städfirma (t.ex sätta sig i en robotaxi och plocka städutrustning från bagaget) - är omgående värd betydligt mer per år än en städtants lönekostnad.

Varken Robotaxi eller Optimus har bevisat att de kan dra in en enda krona.
Citera
2025-06-04, 22:07
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Varken Robotaxi eller Optimus har bevisat att de kan dra in en enda krona.

Jo men god dag yxskaft. När Robotaxi och Optimus bevisat att detta funkar och intäkterna kommer är det ju på tok försent för att tjäna stora pengar på aktien.
Citera
2025-06-04, 22:18
Medlem
Citat:
Jo men god dag yxskaft. När Robotaxi och Optimus bevisat att detta funkar och intäkterna kommer är det ju på tok försent för att tjäna stora pengar på aktien.

Well, en hel del är inprisat... Och det är verkligen OM och inte NÄR.
Citera
2025-06-05, 00:00
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Well, en hel del är inprisat... Och det är verkligen OM och inte NÄR.

Om du tror det är inprisat har du ingen aning om vilka TAM det handlar om. Och det är fortfarande nästan uteslutande ”Tesla fan boys” som tror på robotaxi mm. Börsanalytiker tror på sin höjd att det handlar om en motsvarande Waymo.
Citera
2025-06-05, 00:28
Medlem
Det är så mycket snack hit och dit om Tesla i detta forum och ingen bryr sig igentligen. Ta ett djupt andetag och låt bolaget visa sig ifred istället för att ifrågasätta allt. Blir tröttsamt liksom!
Citera
2025-06-05, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det är så mycket snack hit och dit om Tesla i detta forum och ingen bryr sig igentligen. Ta ett djupt andetag och låt bolaget visa sig ifred istället för att ifrågasätta allt. Blir tröttsamt liksom!
Ja, forumet rör ju aktien Tesla så det är ändå inte orimligt att diskussionerna handlar om bolaget.
Citera
2025-06-05, 07:36
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter

Delar din uppfattning. Många som nyttjar detta forum i syfte att få ut sin ilska till Tesla och Elon vilket är tydligt när folk slänger ut åsikter utan någon som helst substans. Detta är troligen en av de mest trashade forumen här på FB.

// CC
Citera
2025-06-05, 07:39
Medlem
Citat:
Om du tror det är inprisat har du ingen aning om vilka TAM det handlar om. Och det är fortfarande nästan uteslutande ”Tesla fan boys” som tror på robotaxi mm. Börsanalytiker tror på sin höjd att det handlar om en motsvarande Waymo.

Allt är såklart inte inprisat men jag skulle säga att om man tar hänsyn till oddsen för att det ska lyckas så är värderingen för hög.

Jag ifrågasätter även den enorma vinst som robotaxi sägs leda till och även idén om att de kommer få vara helt ensamma utan konkurrens på den marknaden.

Dvs om man tittar nyktert på caset så är det väldigt mycket som ska falla på plats innan ens dagens värdering blir rimlig.

Jag har tittat på X och sett hur man uttrycker sig i Tesla-bubblan. Det liknar väldigt mycket en sekt. Det finns inga gråskalor. Allt är bara toppen och det finns inga utmaningar osv. Det är inte seriöst. Jag tror det är farligt att ryckas med i en sån rörelse om man inte är förmögen att tänka kritiskt och självständigt.

Optimus orkar jag inte ens diskutera.
Citera
2025-06-05, 09:18
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpfascism
Kina är långt före Tesla och Musk.
Tesla krashar i försäljningsiffror pga den världsomspännande bojkotten mot Musk/Trump/Fascism.
Och som sagt är kina 5 år före och med mycket billigare och tydligen bättre elbilar.

Det kommer en för 5000 dollar snart från Kina.

Mmm, visst. Köp du den rullskridskon då. Kina är inte före Tesla på elbiilar, men hack i häl. Men det spelar ingen roll, för Tesla är långt före på autonom mjukvara, och skall man sälja bilar i framtiden så är det nog bäst att de kan köra sig själva.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2025-06-05 kl. 09:20.
Citera
2025-06-05, 09:22
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bddt
Jag tror på robotar i en produktionsprocess men inte till att torka rumpor på ett vårdhem. Det hela beror på vad som ska göras.

Om Optimus utför handjobs på pensionärshemmen så vet jag att den kommer sälja som smör.
Nä men seriöst så har alla som inte förstår behovet av dessa robotar extremt dålig fantasi.
Citera
2025-06-05, 09:26
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Det finns gott om företag som är duktiga på AI och även gott om företag som är duktiga på robotik. Samgåenden och uppköp kommer självklart göras. Hyundai exempelvis har stora ekonomiska muskler med sin investering i Boston Dynamics.
Ett exempel på samarbeten som redan finns på plats är det i Figure.
Larvigt att tro att Tesla gör något unikt, som ingen annan kan.

Varför har de inte självkörande mjukvara som presterar bättre än FSD nu då?
Larvigt att tro att inte Teslas förmåga att skala upp superclusters till rekordstorlek och på rekordtid inte säger något om hur långt före de ligger på att träna autonom mjukvara. Ännu larvigare att tro att uppköp av mindre företag som inte ens tränar AI värt att prata om skulle ge lika bra resultat som total vertikal integration.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2025-06-05 kl. 09:29.
Citera
2025-06-05, 10:13
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Jag har massor av olika "robotar" i hemmet. Tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, gräsklipparrobot, dammsugarrobot och dessutom städhjälp 2 ggr i månaden (av riktiga människor, för 2340:-/mån efter rut)...

Jag lägger inte jättemycket tid på hushållssysslor i och med detta. Att jag skulle köpa mig från det fåtalet timmar för en halv miljon finns inte på kartan. Jag har inte de pengarna. Och om jag hade pengarna hade jag hellre lagt det på annat. Lat är jag men inte så jävla lat.

Nu är det i högsta grad ett hypotetiskt resonemang då Optimus bara är en plojgrej som inte på långa vägar är redo för massmarknad.

Ja det är ju tur att man är anonym på flashback så man inte blir skrattad åt i verkligheten för vad man skriver.

Det skall bli kul när första avtalet mellan Tesla och UPS, FedEx eller liknande dimper ner, för att sen visa hur fel alla "experter" hade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in