2025-05-15, 10:29
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Så du fortsätter ignorera listan, skräll.

Låt mig gissa, Tesla ska sälja en miljard humanoida robotar med 98% vinst per enhet?
Varför inbillar du dig att Tesla verkar i en värld utan konkurrens?

Listan redogör inte för din riktkurs av $20. Hur värderar du respektive sektor?
Citera
2025-05-15, 10:30
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Haha, lycka till med det. Om det var möjligt att utbilda dig så hade du nog inte gjort något så korkat. Kognitiv dissonans tror jag det heter när man viftar bort de delarna som gör att aktiepriset fullkomligt exploderar.
Teslas aktiekurs är helt frikopplat från fundamenta, vi har sett det förr, bl.a. i form av tulpanlökar, Enron, Theranos, WeWork, Nikola, osv. Det är en bubbla som kommer spricka, frågan är inte om utan när.
Citera
2025-05-15, 10:33
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Teslas aktiekurs är helt frikopplat från fundamenta, vi har sett det förr, bl.a. i form av tulpanlökar, Enron, Theranos, WeWork, Nikola, osv. Det är en bubbla som kommer spricka, frågan är inte om utan när.

Är det vanligt att folk som "jobbar med AI" fastnar i cirkulär argumentation?
Vi gör det lättare för dig. Vilka olika sektorer utgör hela företaget Tesla?
Citera
2025-05-15, 10:33
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Listan redogör inte för din riktkurs av $20. Hur värderar du respektive sektor?
Kommentera listpunkterna så ska jag berätta.
$20 per aktie är ganska generöst med tanke på senare utveckling.
Citera
2025-05-15, 10:35
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Är det vanligt att folk som "jobbar med AI" fastnar i cirkulär argumentation?
Vi gör det lättare för dig. Vilka olika sektorer utgör hela företaget Tesla?
I dagsläget tjänar don sina pengar på att sälja bilar, batterier och framförallt utsläppsrätter.
Kommentera listan nu?
Citera
2025-05-15, 10:38
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Kommentera listpunkterna så ska jag berätta.
$20 per aktie är ganska generöst med tanke på senare utveckling.

Haha, det kommer du inte göra, för du har ingen aning. Bevisbördan ligger på den som gjort påståendet, och inget du sagt hittills har hjälpt dig att komma fram till det värdet. Jag vet redan att du inte vet vad du pratar om, jag ville bara göra det uppenbart för alla andra. Det har jag nu lyckats med.
Citera
2025-05-15, 10:43
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
I dagsläget tjänar don sina pengar på att sälja bilar, batterier och framförallt utsläppsrätter.
Kommentera listan nu?

Rättelse. De tjänar även väldigt mycket pengar på "batterier" som du så intellektuellt uttryckte dig. Detta är batteripack för energilagring och stabilisering av kraftnät. Hur stora är intäkterna och vinstmarginalerna i denna sektor och hur mycket växer den per år?
Jag vet att du inte vill kännas vid detta, för det skulle egenhändigt picka hål på din riktkurs för hela företaget.
Citera
2025-05-15, 10:46
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Haha, det kommer du inte göra, för du har ingen aning. Bevisbördan ligger på den som gjort påståendet, och inget du sagt hittills har hjälpt dig att komma fram till det värdet. Jag vet redan att du inte vet vad du pratar om, jag ville bara göra det uppenbart för alla andra. Det har jag nu lyckats med.
Jag lovar att posta hela min redogörelse kring varför Tesla bör sjunka till $20/aktie när du kommenterat min lista. Listan i sig är en del av denna redogörelse, den nämner bl.a. PE, sjunkande försäljning och skadat varumärke. Den korta versionen är att Tesla inte tjänar pengar, det är värderat som ett växande bolag när det inte själva verket krymper och förlorar marknadsandelar.

Kommentera listpunkterna nu?
Citera
2025-05-15, 10:50
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Rättelse. De tjänar även väldigt mycket pengar på "batterier" som du så intellektuellt uttryckte dig. Detta är batteripack för energilagring och stabilisering av kraftnät. Hur stora är intäkterna och vinstmarginalerna i denna sektor och hur mycket växer den per år?
Jag vet att du inte vill kännas vid detta, för det skulle egenhändigt picka hål på din riktkurs för hela företaget.
Den är försvinnande liten. Den växer tresiffrigt p.g.a. att den är såpass liten, det är lätt att dubbla försäljningen från 1 till 2.

Batterilagring, en bransch med enorm konkurrens där Tesla är långtifrån marknadsledande, är alltså anledningen till att Tesla ska handlas till ett PE över 200?

Nej, Tesla är en enorm bubbla redo att spricka, frågan är inte om utan när.
Citera
2025-05-15, 10:54
Medlem
Citat:
Den är försvinnande liten. Den växer tresiffrigt p.g.a. att den är såpass liten, det är lätt att dubbla försäljningen från 1 till 2.

Batterilagring, en bransch med enorm konkurrens där Tesla är långtifrån marknadsledande, är alltså anledningen till att Tesla ska handlas till ett PE över 200?

Tesla lär väl vara högt i kurs sålänge som hoppet består att Musk förmår göra något nytt som tjänar in massor av pengar. Kanske man får tänka lite på längre sikt dock för Musk har senaste åren lovat saker som inte inträfar.

Iallafall min undran nu är egentligen när de släpper nästa försäljningsstatistik över senaste månaden?
Citera
2025-05-15, 10:54
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Så en analys av energisektorn, som förutsätter att verksamheten fortsätter växa med 60-70% i genomsnitt per år och bibehåller en vinstmarginal på ca 12%, landar på en riktkurs på 120–160 USD per aktie. Detta med ett P/E-tal på 30-40. ENDAST Teslas energisektor.

Teslas energisektor är inte liten, om än en tiondel av Teslas fordonssektor. Den förutspås växa ikapp och bli större än Teslas fordonssektor.

Q3 2024
Energisektor: 2,376 miljarder USD
Fordonssektor: 20,0 miljarder USD
Helår 2024
Energisektor: 7,848 miljarder USD
Fordonssektor: 80,0 miljarder USD

Såatteeee...
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2025-05-15 kl. 10:58.
Citera
2025-05-15, 11:11
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
[*]Tesla har en market-cap större än alla övriga biltillverkare sammanlagt, trots att dom säljer knappt 1% av alla bilar.
Även om det kan se ut som Tesla har stenhård konkurrens på elbilsmarknaden så saknar Teslas tillverkningsprocesser motstycke, något som är en faktor till att endast Tesla gör vinst på elbilar. Om vi antar att framtiden kommer bestå främst av elbilar, och de andra inte lyckas bättra på sin produktion/vinst, så kommer naturligen majoriteten av bilar i framtiden vara av märket Tesla (eller i stort innehålla Teslas produktionsteknik)

Citat:
[*]Tesla har ett PE-värde på typ 200 (enligt gamla siffror, det verkliga PE-värdet är såklart mycket större), vilket kan jämföras med Volkswagen (PE 5.5), Toyota (PE 7.8), Volvo (PE 4.3), m.fl.
Se ovan

Citat:
Vi kan även jämföra med stora tech-bolag (då Tesla-fanboys inbillar sig att Tesla inte skulle vara en biltillverkare), exempelvis Google (PE 17.9), Microsoft (PE 34), Nvidia (PE 44), Apple (PE 33), m.fl. Även dessa har ett högt PE-värde (förutom möjligtvis Google) och handlas till stor del på spekulation kring AI, dom tjänar dock enormt mycket pengar till skillnad från Tesla.
Aktiemarknaden är framåtseende - Tesla tillräknas m.a.o en relativt sett större och starkare tillväxt än någon av dessa bolag.

Citat:
[*]Tesla hade en gång i tiden monopol på elbilar, så är inte längre fallet.
Se ovan, Tesla har fortfarande monopol på elbilar som går att sälja med vinst och få saker pekar på att det är på väg att ändras. Allt annat är irrelevant

Citat:
[*]Tesla är varken först med eller ensamma om de tekniker som hajpas, både autonoma taxibilar och humanoida robotar tillverkas och säljs redan av andra företag, bl.a. av Google (Waymo) (PE 17.9), samt av Hyundai (Boston Dynamics) (PE 2.7).
Skillnad på hajp och riktig potential - skillnad på prototyp och produktion. Tesla FSD har oändligt högre skalnings- och vinstmarginalspotential än övriga, Teslas produktionseffektivitet och vertikal integrering (se ovan gällande biltillverkning) gäller även tillverkningen av humanoiden vilket sätter dem i ett helt annat läge än t.ex Boston Dynamics

Citat:
[*]Försäljningen av Tesla-bilar fortsätter krascha, i Sverige är försäljningen av Tesla-bilar ner drygt 80%, liknande siffror går att finna i andra länder, i Kina såldes ca 3.000 Tesla-bilar förra veckan, den förväntade siffran var drygt 14.000, en miss på ca 80%.
Försäljningen i Sverige? Jaha, försäljningen i Norge går uppåt. Det enda som spelar roll är global försäljning, som mycket väl kan dala i år. Dock är det dels inte nödvändigtvis indikativt för framtiden, dels alltmer irrelevant med tanke på hur fort det numera går med framtidsprojekten FSD + Optimus. Men självklart är det inte positivt med sviktande försäljning

Citat:
[*]Tesla-fabrikerna går enligt uppgift på halvfart, arbetarna blir uppmanade att stanna hemma. Det rimmar illa med den dubblering av produktion som Enron... förlåt, Elon lovade för någon/några månader sedan.
Återigen, inte nödvändigtvis indikativt för framtiden. Tunnelseende på detta är kortsiktigt tänkande

Citat:
[*]Vinsten har minskat med över 70%.[*]Kapitalinvesteringarna har nästan halverats.
Se ovan

Citat:
[*]Tesla förlitar sig på skattelättnader och att sälja utsläppsrätter, utan dessa hade dom förlorat pengar.
Se ovan

Citat:
[*]Styrelsen/aktieägarna har röstat ja till att ge Elon en bonus på 56 miljarder dollar, det är väldigt mycket pengar, mer än vad Tesla någonsin tjänat och mer än dom har i likvida medel. Utbetalningen blockeras i skrivande stund av en domare, men det lär bara vara en tidsfråga innan denne ger efter.
Detta röstades igenom när Teslas marknadsvärde var avsevärt lägre än nu - bonusen är betalning för den verkliga värdeökning Musk gett aktieägarna. Alla har m.a.o tjänat på det - den korrupta domaren försöker bara dra tillbaka Musks del av vinsten.

Citat:
[*]Tesla är under utredning för skattebrott i Kanada.
Tesla har utretts för tusen och en saker utan att det lett till mycket. Återkom när dom fallit

Citat:
[*]Tesla stäms för fiffel med vägmätare/trippmätare, dom anklagas för att använda sig av "glädjemätare" i syfte att undslippa garantier kopplade till miltal/batterier.
Återkom när dom fallit

Citat:
[*]Tesla-arbetare strejkar fortfarande här hemma i Sverige.
Vem fan bryr sig, ett par gråsossar i någon hyresrätt i Munkfors. Kollektivavtal är kontraproduktivt för effektiva företag, det är endast positivt för de som inte vill bidra och jobba.

Citat:
[*]Tesla är synonymt med Elon, han är (med rätta) avskydd bland människor som tenderar att köpa elbilar.
Oklart hur många som massmedia lyckats hjärntvätta så pass hårt - så här långt indikerar ju försäljningstappet i Sverige att svenskar är synnerligen lätt hjärntvättade, något som hade varit sorgligt men inte förvånande. Dock behövs mer tid för att på allvar kunna se resultatet. Observera även att många icke-hjärntvättade gillar Elon mer än förut, och alltså är mer benägna att köpa en bil än förut. Det går åt båda hållen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in