Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-06-05, 11:20
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ok, nu är GM-SE misstänkt för att han inte sa "hjälp, GM står där inne och tittar hitåt, ska vi ta och flytta oss runt hörnan?".

Jag noterar detta.
Inte bara därför ... mest för att han ju inte var där efter skotten och att GM-signalementet "stämde hemskt mycket med honom".
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-06-05 kl. 11:22.
Citera
2025-06-05, 11:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej inget som kan kalla "konkret", han framstår dock fortsatt som den klart starkaste GM-kandidaten.

KP var tyvärr 30 år för sent ute och det kan man ju inte lasta honom för, "han (Engström) borde kollats redan dag 1!" som LGWP utbrast i maj 2018.

Nu är det för sent ...

Ja, den kontrollen hade så klart friat efterspelsvittnet SE redan tidigt. Väktarna hade då direkt kunnat ge SE ett skottsäkert alibi och övriga gissningar kunde förpassats till sopkorgen.
Citera
2025-06-05, 11:23
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag gissar att även de som pusslar in SE i mördarrollen har svårt att se att den hypotesen bygger på gissningar.

Att "gissaren" GM-SE mördade OP blir då den mest tilltalande lösningen, även om den är den intellektuellt slappaste.

- SE gissade att han skulle stöta på OP på gatan.
- SE gissade att han behövde metallpenetrerande ammunition för att mörda OP.
- SE gissade att han hade ett smidigt och inte så påkostat mordvapen i fickan.
- SE gissade när han skulle gå ut på gatan på mordkvällen.
- SE kontrollerade med RB dagen efter mordet att han gissat rätt tid att gå ut för att mörda OP.

Jag instämmer i: "Dessvärre är det inte så smickrande för hypotesen i fråga."

- GM-SE gissade att Fauzzi inte fick den minsta skymt av ansiktet, så det var safe att visa ansiktet i tidningen dagen efteråt och hävda att han aldrig var norr om Skandia.
- GM-SE gissade att inget av alla dussintals vittnen kring mordplatsen såg ansiktet.
- GM-SE gissade att LP blivit bryskt behandlad redan när han återvände till Skandia.

Och så vidare och så vidare. Listan kan göras lång. Jag gillar särskilt GM-SE:s tänk när han spontant gissar att frun till den mördade regeringschefen blev bryskt behandlad av polisen. Som om det vore en självklar sak att anta.
Citera
2025-06-05, 11:24
Medlem
Roerligs avatar
Mest fascinerande gällande gissaren GM-SE är att han är alldeles utom sig över att inte få vara med och gissa vad som hände i ett sammanhang där ett upplag individer som faktiskt befann sig på platsen finns närvarande. Det vill säga rekonstruktionerna.
Citera
2025-06-05, 11:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Inte bara därför ... mest för att han ju inte var där efter skotten och att GM-signalementet "stämde hemskt mycket med honom".

Att SE inte var där är väl inte helt korrekt?

Du bör för övrigt förkovra dig lite mer i "två-olika-personer-teorin" och Devlinrapporten för att inse att olika personer kan klä sig i liknade kläder utan att vara samma person.
Citera
2025-06-05, 11:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ja, den rimliga tolkningen är förstås att SE beskriver LJ korrekt redan den 1 mars. Men jag valde retoriskt att tillfälligt bortse från det för att visa att även om man spelar efter Draifos spelregler gör SE en troligen självupplevd observation.

Och det spelar egentligen ingen roll när rekonstruktionspapprena släpptes, för SE gör en odiskutabel placering av LJ ”på Luntmakargatan” redan den 11 mars. Alltså innan rekonstruktionen ens ägt rum.

Vissa SE-ivrare har ju redan börjat leka med en konspiration som en slags deus ex machina för att magiskt släta över alla logiska luckor i GM-SE. Så fort man inte får hypotesen att gå ihop sker en gudomlig intervention som löser alla problem. Men inte ens om SE var insyltad i Säpo upp över öronen hade han kunnat få tillgång till förhörspapper som inte existerade än.
Nja. Han säger uttryckligen i den där första versionen att han har sett mördaren, och han kan dessutom ge en mycket träffande beskrivning av mördarens rörelsemönster:
(FB) Skandiamannen

Däremot verkar han alltså av någon anledning här ha satt på mördaren en mörkblå täckjacka och gett honom en alldeles för låg ålder, dvs. de uppgifter som gick ut i TV under natten (och som tydligen byggde på att man hade råkat förväxla mördaren med vittnet Lars J).
Citera
2025-06-05, 11:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Mest fascinerande gällande gissaren GM-SE är att han är alldeles utom sig över att inte få vara med och gissa vad som hände i ett sammanhang där ett upplag individer som faktiskt befann sig på platsen finns närvarande. Det vill säga rekonstruktionerna.

Gissaren GM-SE hoppades väl på en så kallad "Quickrekonstriktion" där gissaren GM-SE kunde anpassa sin historia efter de andra vittnena? Som gissare kunde GM-SE också gissa att inga andra mordplatsvittnen skulle känna igen honom på rekonstruktionen.

Som påhittad mördare har gissaren GM-SE faktiskt några meriter som det vanliga påhittet att SE mördade OP inte har.

Men som typ är väl gissaren GM-SE inte så trovärdig?
Citera
2025-06-05, 11:36
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, han var inte bara en duktig grafiker och lögnare. Han hade lätt kunnat få jobb som skådespelare också.
Citera
2025-06-05, 11:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
- GM-SE gissade att Fauzzi inte fick den minsta skymt av ansiktet, så det var safe att visa ansiktet i tidningen dagen efteråt och hävda att han aldrig var norr om Skandia.
- GM-SE gissade att inget av alla dussintals vittnen kring mordplatsen såg ansiktet.
- GM-SE gissade att LP blivit bryskt behandlad redan när han återvände till Skandia.

Och så vidare och så vidare. Listan kan göras lång. Jag gillar särskilt GM-SE:s tänk när han spontant gissar att frun till den mördade regeringschefen blev bryskt behandlad av polisen. Som om det vore en självklar sak att anta.

Fast det är här du inte satt dig in tillräckligt i hypotesen att gissaren GM-SE mördade OP.

Då faller kravet på att olika fakta på något logiskt sätt ska kunna relatera till varandra. Gissaren GM-SE "gissade bara" och han hade lite tur när han gissade eftersom han hade rätt hela tiden.

Verkligheten fungerar naturligtvis inte på detta sätt, men det får vi försöka bortse ifrån i denna hypotes.
Citera
2025-06-05, 11:51
Medlem
MrBarnabys avatar
En fundering, varför ljög SE vid förhör den 25 april 1986 om att han inte sett LJ på bild?
https://tunnelgatan.se/slutsats.htm
I början gav han endast ett vagt signalement på LJ, men efter artiklar med bilder på LJ i SvD 860305 (och AB 860304) så ger han ett mycket tydligt signalement på honom. Men när han under 4:e förhöret får frågan om han sett LJ på bild så blånekar han. Det är ytterligare en lögn, ty redan 860407, dvs några veckor tidigare, stod följande i Kvällsposten.

Men då hade tidningar skrivit om vittnet Lars.
- "Jag utgick från att det var honom jag hade sett...".
SE den 25 april 1986:
"Jag har inte sett några bilder på vittnet Lars, jag har ingen som helst uppfattning om honom".

Det är definitionen på en LÖGN.
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-06-05 kl. 12:00.
Citera
2025-06-05, 12:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, han var inte bara en duktig grafiker och lögnare. Han hade lätt kunnat få jobb som skådespelare också.
Du prickade in några rätt där i alla fall!

Många som kände SE sa att han var lite spexig och gillade att stå i centrum.

"Lögnare" finns det väl inga som kände SE som beskriver honom som?

Jag tror att SE var nöjd med sitt jobb på Skandia med fast lön. Skådespelare hankade sig ofta fram mellan rollerna på a-kassa på 80-talet och hade inte den stabilitet i tillvaron som SE hade på Skandia.
Citera
2025-06-05, 12:01
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
En fundering, varför ljög SE vid förhör den 25 april 1986 om att han inte sett LJ på bild?
https://tunnelgatan.se/slutsats.htm
I början gav han endast ett vagt signalement på LJ, men efter artiklar med bilder på LJ i SvD 860305 (och AB 860304) så ger han ett mycket tydligt signalement på honom. Men när han under 4:e förhöret får frågan om han sett LJ på bild så blånekar han. Det är ytterligare en lögn, ty redan 860407, dvs några veckor tidigare, stod följande i Kvällsposten.

Men då hade tidningar skrivit om vittnet Lars.
- "Jag utgick från att det var honom jag hade sett...".
SE den 25 april 1986:
"Jag har inte sett några bilder på vittnet Lars, jag har ingen som helst uppfattning om honom".

Man kan inte bara gissa att SE lusläst alla tidningar.

Det är här man märker att ”gissaren” GM-SE smittat av sig på sina följare.

Och man kan inte bara gissa att SE såg LJ på bild i tidningen. LJ omskrevs väl även utan bild.
Senast redigerad av Knattarna 2025-06-05 kl. 12:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in