Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-06-05, 10:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ja, den rimliga tolkningen är förstås att SE beskriver LJ korrekt redan den 1 mars. Men jag valde retoriskt att tillfälligt bortse från det för att visa att även om man spelar efter Draifos spelregler gör SE en troligen självupplevd observation.

Och det spelar egentligen ingen roll när rekonstruktionspapprena släpptes, för SE gör en odiskutabel placering av LJ ”på Luntmakargatan” redan den 11 mars. Alltså innan rekonstruktionen ens ägt rum.

Vissa SE-ivrare har ju redan börjat leka med en konspiration som en slags deus ex machina för att magiskt släta över alla logiska luckor i GM-SE. Så fort man inte får hypotesen att gå ihop sker en gudomlig intervention som löser alla problem. Men inte ens om SE var insyltad i Säpo upp över öronen hade han kunnat få tillgång till förhörspapper som inte existerade än.

Det är väl en svag tröst, men kan inte den påhittade GM-SE varit bra på att gissa?

Nej, det känns faktiskt dumt.
Citera
2025-06-05, 10:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja SE kanske gick mest på det grafiska materialet, han hade ju sitt utvecklade "bildsinne". Och texten säger kanske inte mycket om någon exakt position där Lars skall ha stått och tittat mot mordplatsen innan han bestämmer sig för att springa efter mannen. Dessutom är väl korsningen egentligen det enda stället SE kan placera vittnet Lars på, eftersom Lars (precis som "mördaren" i den första versionen) skall tänkas ha avtecknat sig som en mörk silhuett mot den upplysta väggen för att kunna ses (SE kan ju inte gärna placera honom längre in i mörkret närmare trappan).

Jag tror att SE skisserade det hela på en servett och där hade han ordning på prickarna.

Tror du LJ var med i konspirationen för att kunna placera GM-SE på mordplatsen och göra det lite enklare för den påhittade GM-SE att springa i trappan genom att gömma mordvapnet i sin väska?

Efterspelsvittnet SE lyckades verkligen bra här, då de flesta inte tror att det finns något konstigt med hans observation av LJ i gränden.
Citera
2025-06-05, 10:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Noterat.

Fast TP har väl inte ändrat sin historia eller fanns det en publicerad konspirationslösning från TP/Filter innan maj 2018? Den har jag nog i så fall missat.

TP skriver om sin konspirationslösning i den osannolika boken. Du kanske har missat det?
Citera
2025-06-05, 10:53
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
TP skriver om sin konspirationslösning i den osannolika boken. Du kanske har missat det?
ja han nämnder den men det är väl inte hans huvudhypotes, väl?

får kolla, återkommer
Citera
2025-06-05, 10:54
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Det är väl en svag tröst, men kan inte den påhittade GM-SE varit bra på att gissa?

Nej, det känns faktiskt dumt.

Du har en poäng i att den ärligaste framställningen av GM-SE vore ”gissaren”.

Dessvärre är det inte så smickrande för hypotesen i fråga.
Citera
2025-06-05, 10:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
ja han nämnder den men det är väl inte hans huvudhypotes, väl?

får kolla, återkommer

Som jag minns det var det därför TP började intressera sig för SE som mördaren.

TP läste Anér, Minell och andra konspirationsteoretiker och klev på det tåget fast plattformen redan var tom. (Konspirationståget med GM-SE hade redan gått.)

TP ansåg att SE var en del av en grupp och knappast kunde utfört mordet på egen hand. Stay Behind dras upp som ett exempel på en sådan grupp. Nebulösa spekulationer således.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-06-05 kl. 11:01.
Citera
2025-06-05, 11:04
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Som jag minns det var det därför TP började intressera sig för SE som mördaren.

TP läste Anér, Minell och andra konspirationsteoretiker och klev på det tåget fast plattformen redan var tom. (Konspirationståget med GM-SE hade redan gått.)
Gjorde en snabbkoll:
"Jag lyckades varken koppla Stig Engström till Stay Behind, Grupp Barbro eller Grupp Lennart".

Så han hoppade uppenbarligen inte på något konspirationståg men kontrollerade så gott det nu gick.

Känns som vi har varit (även) här tidigare ...
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-06-05 kl. 11:08.
Citera
2025-06-05, 11:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Du har en poäng i att den ärligaste framställningen av GM-SE vore ”gissaren”.

Dessvärre är det inte så smickrande för hypotesen i fråga.

Jag gissar att även de som pusslar in SE i mördarrollen har svårt att se att den hypotesen bygger på gissningar.

Att "gissaren" GM-SE mördade OP blir då den mest tilltalande lösningen, även om den är den intellektuellt slappaste.

- SE gissade att han skulle stöta på OP på gatan.
- SE gissade att han behövde metallpenetrerande ammunition för att mörda OP.
- SE gissade att han hade ett smidigt och inte så påkostat mordvapen i fickan.
- SE gissade när han skulle gå ut på gatan på mordkvällen.
- SE kontrollerade med RB dagen efter mordet att han gissat rätt tid att gå ut för att mörda OP.

Jag instämmer i: "Dessvärre är det inte så smickrande för hypotesen i fråga."
Citera
2025-06-05, 11:11
Medlem
MrBarnabys avatar
Mannen i gränden:

Och trots att Skandiamannen tror att det är GM som står där och tittar mot mordplatsen säger han inte ett jota till någon av de 15 personerna som står alldeles intill - "hjälp, GM står där inne och tittar hitåt, ska vi ta och flytta oss runt hörnan?".
https://tunnelgatan.se/slutsats.htm
Citera
2025-06-05, 11:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Gjorde en snabbkoll:
"Jag lyckades varken koppla Stig Engström till Stay Behind, Grupp Barbro eller Grupp Lennart".

Så han hoppade uppenbarligen inte på något konspirationståg men kontrollerade så gott det nu gick.

Känns som vi har varit (även) här tidigare ...

Fast att skala tillbaka lösningen till att GM-SE mördade OP av en slump, känns som att lansera en hypotes som inte ens går att kontrollera. Lite som en saga nästan.

Eller finns det något konkret som tyder på att SE mördade OP?
Citera
2025-06-05, 11:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Mannen i gränden:

Och trots att Skandiamannen tror att det är GM som står där och tittar mot mordplatsen säger han inte ett jota till någon av de 15 personerna som står alldeles intill - "hjälp, GM står där inne och tittar hitåt, ska vi ta och flytta oss runt hörnan?".
https://tunnelgatan.se/slutsats.htm

Ok, nu är GM-SE misstänkt för att han inte sa "hjälp, GM står där inne och tittar hitåt, ska vi ta och flytta oss runt hörnan?".

Jag noterar detta.
Citera
2025-06-05, 11:19
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Fast att skala tillbaka lösningen till att GM-SE mördade OP av en slump, känns som att lansera en hypotes som inte ens går att kontrollera. Lite som en saga nästan.

Eller finns det något konkret som tyder på att SE mördade OP?
Nej inget som kan kalla "konkret", han framstår dock fortsatt som den klart starkaste GM-kandidaten.

KP var tyvärr 30 år för sent ute och det kan man ju inte lasta honom för, "han (Engström) borde kollats redan dag 1!" som LGWP utbrast i maj 2018.

Nu är det för sent ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in