Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-18, 10:22
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
I Aftonbladet JUST NU!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8pw3m2/nytt-besked-i-palmeutredningen

https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2025/december/pressinbjudan-beslut-i-overprovningsarende-i-palmeutredningen/
"Däremot anser överåklagare Lennart Guné att det inte går att bevisa vem gärningsmannen är."

Jaså minsann ...

Något säger mig att LGWP kommer att ta upp ämnet i Nyhetsmorgon till helgen, LGWP som fick tokspel efter att åklagaren i juni 2020 presenterat Engström som misstänkt. Till saken hör att nedläggningsbeslutet var det som LGWP själv förutspått nåt halvår innan och som han då tyckte skulle vara rimligt:
Men du tror att utredningen läggs ner med en presenterad gärningsman?

– Det måste man nog i rimlighetens namn göra. Ska man ha ett nedläggningsbeslut i en sådan här utredning, då ska man ha något i stil med ”misstänkt avliden”. Och man ska nog ha väldigt starka skäl för att lägga ner utredningen. Det är inte ett avskrivningsbeslut som man fattar chansmässigt, utan det har nog föregåtts av långa överväganden.
https://www.expressen.se/nyheter/krim/leif-gw-perssons-teori-palmes-mordare-ar-dod/
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-12-18 kl. 10:33.
Citera
2025-12-18, 10:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
I Aftonbladet JUST NU!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8pw3m2/nytt-besked-i-palmeutredningen

https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2025/december/pressinbjudan-beslut-i-overprovningsarende-i-palmeutredningen/

Ännu en flygande kung fu-spark genom en öppen dörr.

Men trist för alla som hade drömmar om Walkie-Talkies, o.s.v.

Utredningen stays nedlagd.
Citera
2025-12-18, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen

Den här Krister Peterson framstår ju som väldigt korkad. SE säger i media att ”polisen är dåliga på att lägga pussel” det tolkar han som indicie på att SE är GM. Herregud, bara ytterligare ett tecken på att han söker uppmärksamhet och svingar mot polisen som ignorerar honom pga att han säkert ringt dem varje dag.

Finns väl två förklaringar. Antingen vet Krister något som vi inte andra vet, men han kan inte bevisa det. För jag har svårt att tro att man går ut några månader innan presskonferensen och säger att man starkt tror på en lösning - för att sen leverera en presskonferens som totalt faller ihop och känns pinsam rakt igenom. De lokaliserade ett av vapensamlarens sålda revolvrar och detta provsköts, men kom tillbaka med NFC resultat 0. Som jag minns det som hade Palmeutredningen höga förhoppningar om detta specifika vapen.

Den andra förklaringen skulle kunna vara att man var nära en helt annan lösning, men blev blockerade av politik. Jag har för mig att Sydafrika spåret levde kvar relativt sent, och att man också hade åkt ned till Sydafrika för att träffa myndigheter och mottaga dokument. Om detta sedermera blev nedstängt pga alla konsekvenser det hade orsakat så kan det vara så att man fick ta det näst bästa alternativet och försöka skylla på skandiamannen istället. Konstigt nog så ansågs ju Magasin Filters avslöjande om Skandiamannen som ett sprängstoff när det kom ut 2018 trots att det reportaget egentligen inte innehöll några tunga bevis.

Jag tror inte Krister Peterson är korkad. I intervjun i Nyhetsmorgon där GW också deltog så framstod han som tämligen säker på sin sak och utstrålade en stark tro. Sen klappar han ihop totalt under presskonferensen och ser helt förstörd ut. Något måste ha hänt däremellan och jag har svårt att tro att all fakta faktiskt kom fram när utredningen lades ned.

Men vad vet jag, rena spekulationer
Citera
2025-12-18, 10:56
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Någon kanske har erfarenhet av kepsar eller mörkrumsskärmar, vad vet jag ...

Nej, jag menar i den rörliga intervjun med FR. Där är det en ring i Skandiamannens bastanta panna som om något pressats hårt mot tinningstrakten. Även på andra sidan är det en djup grop. Se 01:07-00:35 i klippet:

https://www.nrk.no/urix/skandiamannens-kone_-_-han-var-for-feig-til-a-gjore-noe-sant-1.15047904

Aha. Ja det var ju en minst sagt udda grop? Som om han fått ett slag av ett trubbigt föremål i plytet (på ena kanten av pannan)? Nedanför är det en rejäl utbuktning? Märkligt. Har aldrig noterat det tidigare.

Kanske läge att kontakta 1177 iaf då? ;-)
Citera
2025-12-18, 10:58
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ännu en flygande kung fu-spark genom en öppen dörr.

Men trist för alla som hade drömmar om Walkie-Talkies, o.s.v.

Utredningen stays nedlagd.

Ja, och det är ju tråkigt. Med tanke på att mordet inte är uppklarat. En misstänkt, gör ju ingen vidare sommar.
Citera
2025-12-18, 11:00
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"Däremot anser överåklagare Lennart Guné att det inte går att bevisa vem gärningsmannen är."

Jaså minsann ...

Något säger mig att LGWP kommer att ta upp ämnet i Nyhetsmorgon till helgen, LGWP som fick tokspel efter att åklagaren i juni 2020 presenterat Engström som misstänkt. Till saken hör att nedläggningsbeslutet var det som LGWP själv förutspått nåt halvår innan och som han då tyckte skulle vara rimligt:
Men du tror att utredningen läggs ner med en presenterad gärningsman?

– Det måste man nog i rimlighetens namn göra. Ska man ha ett nedläggningsbeslut i en sådan här utredning, då ska man ha något i stil med ”misstänkt avliden”. Och man ska nog ha väldigt starka skäl för att lägga ner utredningen. Det är inte ett avskrivningsbeslut som man fattar chansmässigt, utan det har nog föregåtts av långa överväganden.
https://www.expressen.se/nyheter/krim/leif-gw-perssons-teori-palmes-mordare-ar-dod/

Ja, detta lär väl sannolikt bli blobben LGWPs sista yttrande om MOP innan han viker in årorna, och han lär väl hosta och frusta tossigheter som vanligt. Hans uttalanden om det mesta är i stort ren komik på senare år. Märkligt att ingen myggat av honom för länge sedan.
Citera
2025-12-18, 11:15
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Inte det när nu igen, det håller inte.
Fy så dåligt,"scandiamannen" -profilen stämmer ju inte på denna tönt med handväska.
Citera
2025-12-18, 11:55
Medlem
Citat:
Någon kanske har erfarenhet av kepsar eller mörkrumsskärmar, vad vet jag ...

Nej, jag menar i den rörliga intervjun med FR. Där är det en ring i Skandiamannens bastanta panna som om något pressats hårt mot tinningstrakten. Även på andra sidan är det en djup grop. Se 01:07-00:35 i klippet:

https://www.nrk.no/urix/skandiamannens-kone_-_-han-var-for-feig-til-a-gjore-noe-sant-1.15047904

Har har troligen skruvats fast på sjukhus, stabiliserat en skada i nacken.

Han skadade vel nacken när han ramlade ner ute vid stugan en gång. Kan komma därifrån.
Citera
2025-12-18, 11:59
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Fy så dåligt,"scandiamannen" -profilen stämmer ju inte på denna tönt med handväska.

Det var allt du hade allt du hade i form av argument, stämmer in på denna tönt med handväska?
Citera
2025-12-18, 12:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Har har troligen skruvats fast på sjukhus, stabiliserat en skada i nacken.

Han skadade vel nacken när han ramlade ner ute vid stugan en gång. Kan komma därifrån.

Just det, något slags stabiliserande ställlning.

Men det var kring 1980 som den olyckan skedde. Sitter märken kvar så länge?

SE måste ha vaggat runt som något slags Frankensteins monster därhemma, med skruvar i skallen?

Fick annars en vild Sherlock Holmes-idé, att han pressat en revolverpipa mot tinningen.

Men ditt förslag låter mer rimligt, tror jag.

Däremot kan man undra hur stjärnsmällen 1980 (?) påverkade den mentala hälsan.

Verkar som om ekonomin och en del annat börjar spåra ur efter det ...
Citera
2025-12-18, 12:22
Medlem
Citat:
Just det, något slags stabiliserande ställlning.

Men det var kring 1980 som den olyckan skedde. Sitter märken kvar så länge?

SE måste ha vaggat runt som något slags Frankensteins monster därhemma, med skruvar i skallen?

Fick annars en vild Sherlock Holmes-idé, att han pressat en revolverpipa mot tinningen.

Men ditt förslag låter mer rimligt, tror jag.

Däremot kan man undra hur stjärnsmällen 1980 (?) påverkade den mentala hälsan.

Verkar som om ekonomin och en del annat börjar spåra ur efter det ...

Att slå huvudet kan förändra en människas personlighet.

Jag följde fallet om mordet på Kim Wall rätt noga, eller faktiskt jävligt noga. Det visade sig att mördaren, som ju var hackepelita galen, hadde ramlat och slagit huvudet i isen en tid innan mordet.
Minns inte eksakt hur länge, men var vel tal om ett år eller två kanske. Han klagade på att han blivit mer aggressiv efter det. Det här gjorde han i en intervju/bok innan mordet.

SE kan ha förlorat sina normala spärrer där. Just saying.
Citera
2025-12-18, 12:35
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Det var allt du hade allt du hade i form av argument, stämmer in på denna tönt med handväska?
Engströms modus skulle väl kunna vara sömntabletter i badkaret åt någon försvarslös tant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in