2025-05-31, 14:35
Medlem
AClDs avatar
Hade varit bättre som radiodokumentär. Kan inte slita blicken från Carolin Hartwigs sillisar.
Citera
2025-05-31, 14:46
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RinkebyParadiso

https://www.instagram.com/carolinhartwig/

Hon kan inte gå i svensk skog utan en kurdisk flagga? Herregud alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Ja det är en rimlig och balanserad person som beordrar mord, eller hur? Om du anser att en kallsinnig psykopat är rimlig...

Du läser slarvigt. Raw* framstår som den mest sansade personen i dokumentären. Lugn och balanserad.

Det går faktiskt att skilja på sak och person. Annars blir det jobbigt. Tänk att vara emot alla former av droger och lyssna på musik!
Senast redigerad av Angeliqa 2025-05-31 kl. 15:10.
Citera
2025-05-31, 15:30
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insomforni
Så larvigt att du börjar gapa om människosyn. Hur många andra chanser tycker du ska tillfalla en våldtäktsman? Men visst vilken hemsk människa jag är som tycker så om våldtäktsmän. Han får ju en andra chans serverad på silverfat i dokumentären men gnölar ändå.

Jag tycker det är fint att ge andra chanser till folk men det inkluderar faktiskt inte våldtäktsmän, det finns gränser. De får klara sig på egen hand.

Pala hade fått 87ish nya chanser om du läser hans belastningsregister. Seriestalkat kvinnor om du läser listan med kontaktförbud. Det var fult av SVT att utelämna det.

Citat:
Ja. Äntligen en vettig kommentar.
Jag tror inte ett dugg på att Pala "söker uppmärksamhet" som en del skriver, utan att han försatt sig i en fruktansvärd situation som han desperat försökt ta sig ur. Att Pala skulle vara psykopat tror jag inte heller ett dugg på. Han borde ha fått samhällets skydd och på ett bättre sätt än att bli placerad i en enslig stuga i skogen. Visst borde han hållit en låg profil men när han inte klarade det borde han ändå ha fått hjälp. Att det sitter människor här i sina egna trygga hem med välordnad tillvaro och nästan gottar sig åt att Pala snart är död, det är vidrigt. Det är de som beordrar mord och som mördar som man borde straffa, och sådana personer som är villiga att hjälpa polisen borde få all hjälp de behöver för att ta sig ur kriminaliteten. Flera gånger visade Pala att han ville vända om och göra rätt.

Det fungerar inte så. Människor som behöver hjälp måste följa vissa minimikrav. Exempelvis hemlösa narkomaner och alkisar behöver lämna knark och sprit utanför boenden. Annars blir det som i Helsingborg på vandrarhemmet tidigare i veckan. En placerad man gick bärsärkagång, lyckligtvis misstänks han bara för många mordförsök och ingen dog, denna gång.

Liksom socialtjänsten kan inte ösa pengar på personer som använder dem till droger istället för att betala hyra och mat. Det måste finnas regler. En regel är att Pala inte får ha tillgångar när han beviljas bistånd. Oavsett om han eller hans familj står som ägare till huset i Irak så kan han inte äga det ena stunden och sakna tillgångar nästa sekund.

Pala är född i Mosul. Inte ens födelseorten kan han vara uppriktig med utan uppger Erbil!
Citera
2025-05-31, 17:27
Citat:
Ja. Äntligen en vettig kommentar.
Jag tror inte ett dugg på att Pala "söker uppmärksamhet" som en del skriver, utan att han försatt sig i en fruktansvärd situation som han desperat försökt ta sig ur. Att Pala skulle vara psykopat tror jag inte heller ett dugg på. Han borde ha fått samhällets skydd och på ett bättre sätt än att bli placerad i en enslig stuga i skogen. Visst borde han hållit en låg profil men när han inte klarade det borde han ändå ha fått hjälp. Att det sitter människor här i sina egna trygga hem med välordnad tillvaro och nästan gottar sig åt att Pala snart är död, det är vidrigt. Det är de som beordrar mord och som mördar som man borde straffa, och sådana personer som är villiga att hjälpa polisen borde få all hjälp de behöver för att ta sig ur kriminaliteten. Flera gånger visade Pala att han ville vända om och göra rätt.
Instämmer 100%
Citera
2025-05-31, 17:43
Medlem
Angeliqas avatar
Artikel om våldtäkten som den fina människan Pala och hans "bror" dömts för, och där han fortfarande efter nio år sedan brotten struntar att betala utdömt skadestånd till brottsoffren.

Citat:
De båda kvinnorna har i förhör uppgett att de under dagen fått sömntabletter, som de sedan tagit på uppmaning av männen. De har även uppgett att tabletterna gjort dem "sega" och "borta", och tingsrätten har därför gjort bedömningen att kvinnorna befunnit sig i utsatta tillstånd, och att det kan uteslutas att männen inte skulle haft vetskap om deras påverkade tillstånd. Man menar att det i själva verket pekar på de båda åtalade "aktivt och målmedvetet sett till att kvinnorna försatts i sina hjälplösa tillstånd".

https://www.helagotland.se/nyheter/d...dtakt/jvw37k7r
Citera
2025-05-31, 19:21
Medlem
BaraBiffens avatar
Ingen kriminell kommer någonsin vilja/våga berätta saker för polisen efter den här dokumentären.
Citera
2025-05-31, 20:31
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Hon kan inte gå i svensk skog utan en kurdisk flagga? Herregud alltså.

Du läser slarvigt. Raw* framstår som den mest sansade personen i dokumentären. Lugn och balanserad.

Det går faktiskt att skilja på sak och person. Annars blir det jobbigt. Tänk att vara emot alla former av droger och lyssna på musik!
”Lugn och balanserad”, när han säger ”jag pressar aldrig nån” och ”jag behöver inte ens dina pengar”, för att sedan Pala får ett samtal av hans ”kumpan” eller vem det är som ringer och hotar om att ”hade vi inte problem så har vi problem nu” och ville ha palas adress.
Citera
2025-05-31, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funderar89
”Lugn och balanserad”, när han säger ”jag pressar aldrig nån” och ”jag behöver inte ens dina pengar”, för att sedan Pala får ett samtal av hans ”kumpan” eller vem det är som ringer och hotar om att ”hade vi inte problem så har vi problem nu” och ville ha palas adress.

Det han menade var såklart att han inte kommer fortsätta pressa när den initala skulden är betalad vilket är mkt vanligt förekommande i denna värld. Ett löfte Pala misslyckades med för att sedan ghosta allihopa. Rawa är självklart ingen att se upp till men han framkommer som väldigt stabil och rimlig relativt sett till kontexten.
Senast redigerad av Psykoslek 2025-05-31 kl. 21:27.
Citera
2025-05-31, 22:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Artikel om våldtäkten som den fina människan Pala och hans "bror" dömts för, och där han fortfarande efter nio år sedan brotten struntar att betala utdömt skadestånd till brottsoffren.---

- trots att han tjänat 50,000 i veckan på att sälja droger
Citera
2025-05-31, 22:14
Medlem
Cadells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hohner
Borlänge har ju varit ökänt som pulvercity sen långt innan internet existerade. Hedemora också för den delen.

Du får ursäkta... jag har bott under en sten... en sten värd att leva under
Citera
2025-05-31, 22:16
Medlem
Cadells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Som i Tjeckien. Där får man ha på sig en viss mängd beroende på vad det är för droger. Nu kan jag inte allt utantill. En viss mängd kokain, amfetamin, heroin, cannabis o.s.v. Inte för att jag ser cannabis som någon drog. Men du förstår nog.

Betner: "Men det är alkohol som är inkörsporten till tyngre droger... först går man på systemet och SEN går man och kör heroin i fittläppen"
Citera
2025-05-31, 22:23
Medlem
Cadells avatar
Citat:
Ditt inlägg får mig att tänka att det i alla fall finns människor med empati.
Ja det är konstigt att man kan se dokumentären utan att bli berörd av Pala som person och hans öde. Jag vet inte om de som skriver på fb och youtube är representativa för gemene man, men vill i alla fall tro på att empati och medkänsla är något vi alla utvecklar.

Men ge dig...
Herregud.
Jag har förstått vid det här laget att du är manipulativ och saknar sunt förnufft.
Sveriges välfärds arm ska stäckas milslångt för en pundare som gömmer knark i skogen där förskolelärare går med 6 åringar på svampplockning för att det är MER synd om någon stackars Irakier i 35 års åldern som minsann "haft det tuffare... ÄN ALLA ANDRA" som kommer ifrån samma jävla land och bakgrund som han själv och som faktiskt sköter sig.

De kommer hit och startar pizzerior eller jobbar med annat och JOBBAR för sitt levebröd.
Men visst... vill du tycka mer synd om knarkare och gängkriminella så gör det... men stå för det då din jävla sopa!!
Istället för att vara en manipulativ liten fitta.
Senast redigerad av Cadell 2025-05-31 kl. 23:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in