Citat:
Ursprungligen postat av
Insomforni
Så larvigt att du börjar gapa om människosyn. Hur många andra chanser tycker du ska tillfalla en våldtäktsman? Men visst vilken hemsk människa jag är som tycker så om våldtäktsmän. Han får ju en andra chans serverad på silverfat i dokumentären men gnölar ändå.
Jag tycker det är fint att ge andra chanser till folk men det inkluderar faktiskt inte våldtäktsmän, det finns gränser. De får klara sig på egen hand.
Pala hade fått 87ish nya chanser om du läser hans belastningsregister. Seriestalkat kvinnor om du läser listan med kontaktförbud. Det var fult av SVT att utelämna det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Peace2023
Ja. Äntligen en vettig kommentar.
Jag tror inte ett dugg på att Pala "söker uppmärksamhet" som en del skriver, utan att han försatt sig i en fruktansvärd situation som han desperat försökt ta sig ur. Att Pala skulle vara psykopat tror jag inte heller ett dugg på. Han borde ha fått samhällets skydd och på ett bättre sätt än att bli placerad i en enslig stuga i skogen. Visst borde han hållit en låg profil men när han inte klarade det borde han ändå ha fått hjälp. Att det sitter människor här i sina egna trygga hem med välordnad tillvaro och nästan gottar sig åt att Pala snart är död, det är vidrigt. Det är de som beordrar mord och som mördar som man borde straffa, och sådana personer som är villiga att hjälpa polisen borde få all hjälp de behöver för att ta sig ur kriminaliteten. Flera gånger visade Pala att han ville vända om och göra rätt.
Det fungerar inte så. Människor som behöver hjälp måste följa vissa minimikrav. Exempelvis hemlösa narkomaner och alkisar behöver lämna knark och sprit utanför boenden. Annars blir det som i Helsingborg på vandrarhemmet tidigare i veckan. En placerad man gick bärsärkagång, lyckligtvis misstänks han bara för många mordförsök och ingen dog, denna gång.
Liksom socialtjänsten kan inte ösa pengar på personer som använder dem till droger istället för att betala hyra och mat. Det måste finnas regler. En regel är att Pala inte får ha tillgångar när han beviljas bistånd. Oavsett om han eller hans familj står som ägare till huset i Irak så kan han inte äga det ena stunden och sakna tillgångar nästa sekund.
Pala är född i Mosul. Inte ens födelseorten kan han vara uppriktig med utan uppger Erbil!