Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-29, 17:05
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Så klimatförändringarna gör så att det blir varmare, men kan också bli kallare? Isåfall ser jag inte problemet. Än mindre hur man kan argumentera för dess faktiska existens.

Vad är det du inte förstår?

Värmen ökar variansen, så polarvirveln blir mer instabil.

Som resultat rusar det ned kalla vindar på vissa ställen, och varma vindar tar sig upp på andra.

Det blir som en keps man har på sned. Vissa delar blir svinvarma, och andra får smaka på polärt klimat.

Totalt sett blir det mycket varmare, och vår uppvärmning i norr är redan på flera grader vad jag vet.

Du och andras ord med liknande budskap är inte alls intressanta. Nu har du lyckats dra ned melange i ditt träsk, men det påverkar inte klimatet.
Citera
2025-05-29, 17:46
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Vad är det du inte förstår?

Värmen ökar variansen, så polarvirveln blir mer instabil.

Som resultat rusar det ned kalla vindar på vissa ställen, och varma vindar tar sig upp på andra.

Det blir som en keps man har på sned. Vissa delar blir svinvarma, och andra får smaka på polärt klimat.

Totalt sett blir det mycket varmare, och vår uppvärmning i norr är redan på flera grader vad jag vet.

Du och andras ord med liknande budskap är inte alls intressanta. Nu har du lyckats dra ned melange i ditt träsk, men det påverkar inte klimatet.
Ja, det är ju trots allt 1,1 grader varmare nu än vad det var på 1100-talet… herregud, skaffa lite perspektiv. Klimatet är inget konstant tillstånd, det varierar över tid. Kolla lite grafer över medeltemperatur på jorden så förstår du.
Citera
2025-05-29, 19:53
Medlem
afvongreves avatar
Det har varit 23 grader i Stockholm idag. Rena sommarvärmen redan i maj
Citera
2025-05-29, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DmtLaser
Nope, under inaktiva perioder ja. Vilken med råge kompenseras med aktiva perioder.

Kontentan är ändå att jorden reglerar detta själv. För övrigt så är det inte värme du ska oroa dig för framöver, utan kyla.

Du har verkligen noll koll märker jag. Lycka till!
Citera
2025-05-29, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1980s
Du har verkligen noll koll märker jag. Lycka till!
Har jag? Detr snarare så att du har noll koll, förutom afttonbladetvetenskapen du för dig med.

Vilket är värt precis 0 och ingenting.
Citera
2025-05-29, 22:12
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Det har varit 23 grader i Stockholm idag. Rena sommarvärmen redan i maj

Kan säkert bli det på betongväggarna
Citera
2025-05-29, 22:31
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
Kan säkert bli det på betongväggarna
Jag bor med mycket grönt runtomkring mig.
Citera
2025-05-30, 11:38
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Jag bor med mycket grönt runtomkring mig.

Idag ca 12 grader och regn väntas.
Upp och ned vädret fortsätter.
Ser ut som vi kan få en liten stabilisering i vädret runt den 10e Juni, men inget är säkert så långt framåt.
Fortsatt regnskurar i prognosen förr Norrlands kustland.
Citera
2025-05-30, 11:42
Medlem
AndersPersson99s avatar
Det är pga klimatförändringarna.

Hade det varit ovanligt varmt eller ovanligt vanligt så hade det också varit pga klimatförändringarna. Det har greta sagt.
Citera
2025-05-30, 13:42
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Det är pga klimatförändringarna.

Hade det varit ovanligt varmt eller ovanligt vanligt så hade det också varit pga klimatförändringarna. Det har greta sagt.

Mild vinter = dålig sommar, det är sen gammalt.
Nästa gång vi får en kall vinter kommer det följas upp av en RIKTIGT bra sommar, men det händer ca en gång per solcykel, på 11 år.
Det är snart Juni och folk hoppas fortfarande på att värmen kommer
Senast redigerad av ugglanpataket 2025-05-30 kl. 13:45.
Citera
2025-05-30, 14:45
Medlem
afvongreves avatar
Det kommer att bli en normal sommar = ibland en solig dag, ibland regn. Precis som det brukar vara.
Citera
2025-05-30, 14:50
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
Mild vinter = dålig sommar, det är sen gammalt.
Nästa gång vi får en kall vinter kommer det följas upp av en RIKTIGT bra sommar, men det händer ca en gång per solcykel, på 11 år.
Det är snart Juni och folk hoppas fortfarande på att värmen kommer
Det är ingen som hoppas på Spanienvärme i Sverige. Det brukar vi inte ha i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in