2025-05-26, 13:18
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
För sextio år sedan var alla övertygade att istiden stod för dörren. Hade denna maj-månad varit då, skulle rubrikerna varna för istiden. De var lika rigida som idag, och gick inte att prata med - Vetenskapen, sa dom visste bättre än lilla jag.
Så gick åren och temperaturerna var som de brukar vara. Och nederbörden också. Ingen istid.
Men de hade fått en vana - det var så härligt att få rubriker. Och intervjuer. Så de hade väl abstinens av att inte få synas.
Ja sen vet vi ju hur det gått..

Herregud! Sverige är inte INTE världen!
Sveriges yta på jordklotet är mindre än 1/1000-del av totala jordklotet!

Vi är ingen referens på läget! Åk till Svalbard, åk till Tromsö, åk till södra Tanzania, eller åk till random stilla havsö, dom lär inte hålla med en lätt kortad västerlänning med icke godkända betyg i naturvetenskap och historia…
Citera
2025-05-26, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Seriösa vetenskapsmän eller kvinnor säger att klimat är genomsnittligt väder under 30 år i en viss större region, såsom t.ex. Europa.

En kall vår eller en varm sommar gör ingen klimatförändring.

En kall vår och en kall sommar gör heller ingen klimatförändring..
Citera
2025-05-26, 13:27
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonlopp
https://nyadagbladet.se/vader/kallas...r-i-stockholm/

Maj 2025 går till historien som den kallaste på två decennier i Stockholm, med rekordkyla och frost som än en gång utmanar bilden av en global uppvärmning. SMHI rapporterar om rekordkyla men hoppas på en varmare juni.

En Stockholmare författar en artikel och förstår inte skillnaden mellan väder och klimat

" Den 10 maj uppmättes -1,3 °C i Stockholm, den kallaste majnatten sedan 2005."

En titt i statistiken : Den 10:e maj hade Göteborg 17 grader mitt på dagen och 8 grader som lägst. Väldigt normalt för maj , alltså endast 40 mil österut

Har vi rett ut begreppet " Väder" och " Globalt klimat" än ?
Är ni klimatskepktiker överhuvudtaget med i matchen och fattar skillnaden ?
Citera
2025-05-26, 13:27
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Hur förklarar du att allt det här hände på exakt samma sätt långt innan den moderna civilisationen? på 90-talet pratades det om att vi var påväg in i en ny istid. Sen blev det att jordklotet är överhettat och det blir varmare och varmare. Nu när det inte stämmer med verkligheten blir det "komplicerat" och "invecklat". Det är så tramsigt så man svimmar.

Men du som är klimataktivist: Varför ska jag straffa mig själv, sluta konsumera och vända ut och in på mig själv för klimatets skull när hela Asien med sina miljarder invånare släpper ut mer och mer för varje dag?

Egentligen har jag ingen lust att diskutera detta med andra människor med fyrkantiga huvuden…

Gällande Asien - det går ca 200 indier på varje amerikan (USA) när det gäller miljöpåverkan.
Kina å andra sidan har tiodubblat sin påverkan av klimatet/miljön, men samtidigt har massor av fabriker i västvärlden slagit igen och flyttat till just Kina - så uträkningarna haltar…

Kan man inte se att mycket rent globalt är åt helvete då sitter man bara hemma och ugglar och tror att hela världen befinner sig i sitt fönsters utsikt…
Citera
2025-05-26, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
För sextio år sedan var alla övertygade att istiden stod för dörren. Hade denna maj-månad varit då, skulle rubrikerna varna för istiden. De var lika rigida som idag, och gick inte att prata med - Vetenskapen, sa dom visste bättre än lilla jag.
Så gick åren och temperaturerna var som de brukar vara. Och nederbörden också. Ingen istid.
Men de hade fått en vana - det var så härligt att få rubriker. Och intervjuer. Så de hade väl abstinens av att inte få synas.
Ja sen vet vi ju hur det gick..

Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Herregud! Sverige är inte INTE världen!
Sveriges yta på jordklotet är mindre än 1/1000-del av totala jordklotet!

Vi är ingen referens på läget! Åk till Svalbard, åk till Tromsö, åk till södra Tanzania, eller åk till random stilla havsö, dom lär inte hålla med en lätt kortad västerlänning med icke godkända betyg i naturvetenskap och historia…

Förstår inte vad du vill säga. Vad har Sverige med detta att göra?
Eller betyg - vet inte vems betyg du pratar om - inte mina i alla fall.

Vad är det som jag skrivit som man inte håller med om? Menar du att de fortfarande tror att istiden kommer?
Citera
2025-05-26, 13:36
Medlem
Pissmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Egentligen har jag ingen lust att diskutera detta med andra människor med fyrkantiga huvuden…

Gällande Asien - det går ca 200 indier på varje amerikan (USA) när det gäller miljöpåverkan.
Kina å andra sidan har tiodubblat sin påverkan av klimatet/miljön, men samtidigt har massor av fabriker i västvärlden slagit igen och flyttat till just Kina - så uträkningarna haltar…

Kan man inte se att mycket rent globalt är åt helvete då sitter man bara hemma och ugglar och tror att hela världen befinner sig i sitt fönsters utsikt…

Glöm det. Jag har nyligen rest i båda kontinenterna och kan konstatera att det finns fan ingen region i världen som använder så mycket plast. Använder gas när de lagar mat, kör gamla bilar som släpper ut tonvis med s.k växthusgaser, överfiskar och dumpar avfall i sina floder. På det så eldar de upp allting, oavsett vad det är, så blir det en brasa på gården. De bränner sina fät inför varje säsong. Varför tror du världen sämsta luft finns i Bejing och att top 10 finns i Asien? För att de är så miljövänliga? Jävla idiot. Du kan ju testa se efter själv, med egna ögon, istället för att acceptera andras idéer som en absolut sanning.
Citera
2025-05-26, 13:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user7a261m
Ja, det är lätt att efterrationalisera. Det gör spåkärringarna också.

Nej. Det handlar om att kunskapen ökade. På 1800-talet fattade man att koldioxid bidrog till växthuseffekten men man förstod inte alla mekanismer som man förstod på 70-talet när ordet byttes ut.
Citera
2025-05-26, 13:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Så du menar att den globala uppvärmningen och växthuseffekten ger kallare väder? Ni klimatmuppar kan verkligen inte bestämma er. När ska ni inse att denna hysteri är kraftigt överdrivet och yttligare ett sätt för regeringen att kontrollera och begränsa oss.

Nej, klimatförändringarna innebär en generell temperaturökning men framförallt mer temperaturextremer med snabbare väderförändringar, längre perioder mellan olika typer av väder osv. Ditt lokala väder är inte det globala genomsnittet. Har aldrig varit och kommer aldrig att bli.
Citera
2025-05-26, 13:55
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det är det som är så bekvämt med att kalla det klimatförändringar istället för global uppvärmning, för då har vi täckt in precis alla väderfenomen som kan ske.
Global Warming låter mer politiskt än Global Chilling. Men visst, redan i den här tråden finns muppar som är villiga att använda båda termerna för att få förbjuda alla bilar. Som de hatar.
Citera
2025-05-26, 14:01
Medlem
Pissmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, klimatförändringarna innebär en generell temperaturökning men framförallt mer temperaturextremer med snabbare väderförändringar, längre perioder mellan olika typer av väder osv. Ditt lokala väder är inte det globala genomsnittet. Har aldrig varit och kommer aldrig att bli.

Mitt lokala väder är en del av det globala genomsnittet, eller hur?
Citera
2025-05-26, 14:40
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Mitt lokala väder är en del av det globala genomsnittet, eller hur?

Hur stor del exakt, en tiondel, hundradel, tusendel, miljondel eller mindre?
Citera
2025-05-26, 14:45
Medlem
Pissmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Hur stor del exakt, en tiondel, hundradel, tusendel, miljondel eller mindre?

Svårt att säga exakt då "det lokala vädret" är relativt i storlek. Regnar det i min stad, i mitt län, i mitt land, på min kontinent, i min världsdel? allting är relativt. Men jag antar att du menar mitt lokala väder som i Sverige, eftersom det är de som tråden syftar på. Så skulle jag säga, 0,4%. Dvs, fyra tusendelar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in