2025-05-28, 16:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Kolla vad temperaturen är i Moskva nu och återkom med en förklaring.

28 grader idag och ser ut att vara liknande värme resten av veckan.
Varför beror helt på vem man pratar med och själv står jag där mellan. Visst att människan höjer temperaturen med alla sina utsläpp men det finns även variationer i klimatet. Som vi redan vet så har grönland en gång i tiden varit just grönt och det var långt innan fabriker och bilar släppte ut något alls eller ens människan fanns på jorden.

https://tidningenglobal.se/2023/21-j...-000-ar-sedan/

400 000 år sedan - Neandertalarna uppstår
300 000 år sedan - Homo sapiens uppstår
300 000 år sedan – Näst senaste istiden börjar
126 000 år sedan – Näst senaste istiden slutar
115 000 år sedan – Senaste istiden börjar
90 000 år sedan - Homo sapiens lämnar Afrika och sprider sig österut, mot Asien
42 000 år sedan (minst) - Homo sapiens kommer till Europa
38 000 år sedan - Neandertalarna försvinner
12 000 år sedan - Första spår av människor i Sverige
10 000 år sedan – Senaste istiden slutar
6 000 år sedan - Övergången från jägarstenålder till bondestenålder i Norden (från Arkeologens dotter, Historiska museet)
3 700 år sedan – Bronsålder (från Arkeologens dotter, Historiska museet)
2 500 år sedan – Järnålder (från Arkeologens dotter, Historiska museet)
Citera
2025-05-28, 16:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Varför beror helt på vem man pratar med och själv står jag där mellan. Visst att människan höjer temperaturen med alla sina utsläpp men det finns även variationer i klimatet. Som vi redan vet så har grönland en gång i tiden varit just grönt och det var långt innan fabriker och bilar släppte ut något alls eller ens människan fanns på jorden.

Grönland döptes till Grönland för att sälja in det till nybyggare då de fattade att Island var ett dåligt namn i den bemärkelsen.
Citera
2025-05-28, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Alla klimatforskare är överens om att växthusgaser ökar temperaturen på jorden.

stämmer inte. finns ingen sån konsensus.
Citera
2025-05-28, 16:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Grönland döptes till Grönland för att sälja in det till nybyggare då de fattade att Island var ett dåligt namn i den bemärkelsen.

Säkert men som sagt, det har också varit grönt om du nu öppnade länken.
Citera
2025-05-28, 16:06
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Ad hominem och cherry picking at its finest. Inte förvånad, det är oftast de korten som kommer till hands när argumenten tryter.

Jag frågar igen; hur kommer det sig att det är kallare i Sverige för att polarvindarna är varmare? Du har ju inget svar, du rapar bara efter vad dina polare säger.

Jag skrev så här, läs den här paragrafen tills du förstår vad jag skriver:

Nej, det blir lokalt kallare hos dig p.g.a att det blir varmare på arktis och Grönland. Men du upplever det som att det blir en nettonedkylning även om det i själva verket är en nettouppvärmning eftersom du inte hänger på arktis på fritiden.

Om det är något du inte begriper, kolla upp vad temperaturen på centrala Grönland är och jämför med din lokala temperatur och tänk att en vind från Grönland känns kallare än den vind som kommer från Sibirien.
Citera
2025-05-29, 05:19
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Jag skrev så här, läs den här paragrafen tills du förstår vad jag skriver:

Nej, det blir lokalt kallare hos dig p.g.a att det blir varmare på arktis och Grönland. Men du upplever det som att det blir en nettonedkylning även om det i själva verket är en nettouppvärmning eftersom du inte hänger på arktis på fritiden.

Om det är något du inte begriper, kolla upp vad temperaturen på centrala Grönland är och jämför med din lokala temperatur och tänk att en vind från Grönland känns kallare än den vind som kommer från Sibirien.
Jag vet inte vad det är som du inte förstår… I maj t.ex. har det varit -1,5c kallare än genomsnittet, det har väl ingenting med hur man upplever temperaturen på Arktis att göra???

Citat:
Hittills är maj 2025 i Sverige något svalare än det historiska genomsnittet med -1.5 °C. Prognosen för de kommande dagarna i Sverige förutspår en temperatur på 15.1 °C, vilket är något över det historiska genomsnittet. Den genomsnittliga temperaturen i början av maj i Sverige är 12.7 °C.
Citera
2025-05-29, 06:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag vet inte vad det är som du inte förstår… I maj t.ex. har det varit -1,5c kallare än genomsnittet, det har väl ingenting med hur man upplever temperaturen på Arktis att göra???

Jo. Vinden som kylt ner dig har kommit från Arktis, vilket jag skrivit i varje inlägg som du påstår att du läst.
Citera
2025-05-29, 07:07
Medlem
Den globala uppvärmningen måste stoppas före vi fryser till döds.
Citera
2025-05-29, 07:30
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Vad lägligt att ni klimatalarmister kan skylla på klimatet i alla lägen, oavsett om det är kallt eller varmt.
Det är som evolutionsteorin, man kan alltid hitta på olika banala förklaringar på något så de passar in i den.
Senast redigerad av slemhog 2025-05-29 kl. 07:32.
Citera
2025-05-29, 07:37
Medlem
Citat:
Tänk om det varit 1,5° högre temperatur i snitt, vilka krigsrubriker, nu lite mer notis
Citera
2025-05-29, 13:01
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

https://tidningenglobal.se/2023/21-j...-000-ar-sedan/

400 000 år sedan - Neandertalarna uppstår
300 000 år sedan - Homo sapiens uppstår
300 000 år sedan – Näst senaste istiden börjar
126 000 år sedan – Näst senaste istiden slutar
115 000 år sedan – Senaste istiden börjar
90 000 år sedan - Homo sapiens lämnar Afrika och sprider sig österut, mot Asien
42 000 år sedan (minst) - Homo sapiens kommer till Europa
38 000 år sedan - Neandertalarna försvinner
12 000 år sedan - Första spår av människor i Sverige
10 000 år sedan – Senaste istiden slutar
6 000 år sedan - Övergången från jägarstenålder till bondestenålder i Norden (från Arkeologens dotter, Historiska museet)
3 700 år sedan – Bronsålder (från Arkeologens dotter, Historiska museet)
2 500 år sedan – Järnålder (från Arkeologens dotter, Historiska museet)

22 år sedan - Flashback gör entré och massa knäppgökar anammar denna platform genast. Hjärnor krymper, konspirationsteoretikerna fick en hemvist…
Citera
2025-05-29, 16:26
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Jo. Vinden som kylt ner dig har kommit från Arktis, vilket jag skrivit i varje inlägg som du påstår att du läst.
Okej, men nu har jag inte mycket annat val än att falla ner på din nivå.

Du påstår att Arktis är varmare än genomsnittet, hur kan varma Arktis producera vindar som gör att det i Sverige är kallare än genomsnittet din aphjärna?

Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Tänk om det varit 1,5° högre temperatur i snitt, vilka krigsrubriker, nu lite mer notis
Ja, det är precis det jag menar. Man använder mänskliga utsläpp som förklaringsmodell både när det är för varmt och för kallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in