2025-05-25, 21:44
Medlem
https://nyadagbladet.se/vader/kallas...r-i-stockholm/

Maj 2025 går till historien som den kallaste på två decennier i Stockholm, med rekordkyla och frost som än en gång utmanar bilden av en global uppvärmning. SMHI rapporterar om rekordkyla men hoppas på en varmare juni.
Citera
2025-05-25, 21:48
Medlem
falskmyntarens avatar
Så kan det vara, det vill säga att det kan stämma, men det är ju intw lönsamt/roligt att skrivas om. Tänk på alla som vigt sina liv åt att klimatanpassa också kommer nyadagbladet och gör ner alla solcellsoptimister.
Citera
2025-05-25, 21:50
Medlem
Sqrbankens avatar
Jo helvete va maj har varit lökigt. Känns som höst. April var en ruggig upplevelse också vill jag minnas. Om detta inte vänder snart så är jag av åsikten att vi bör lägga ner SMHI.
Citera
2025-05-25, 21:50
Medlem
VoktorDodkas avatar
Så alla miljöskatter och avgifter fungerar? Det hade jag aldrig trott...
Citera
2025-05-25, 21:52
Medlem
Melange5738s avatar
Det är klimatförändringarna som orsakar det kalla vädret genom att bryta polarvirveln som normalt innesluter luften på arktis. Läs böcker istället för TikTok.
Citera
2025-05-25, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falskmyntaren
Så kan det vara, det vill säga att det kan stämma, men det är ju intw lönsamt/roligt att skrivas om. Tänk på alla som vigt sina liv åt att klimatanpassa också kommer nyadagbladet och gör ner alla solcellsoptimister.

Varför ska man inte skriva om det när det finns myriader korrupta journalister som hetsar med mängder av löjliga artiklar för att skrämma alla när solen skiner.

"Maj månad har präglats av extrem kyla över stora delar av Sverige, där Stockholm noterade den kallaste majmånaden på 20 år med en genomsnittstemperatur på bara 7,2 °C."
Citera
2025-05-25, 21:56
Medlem
ElexirPharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är klimatförändringarna som orsakar det kalla vädret genom att bryta polarvirveln som normalt innesluter luften på arktis. Läs böcker istället för TikTok.
Fast fjolårets maj var riktigt varm. Minns att jag kunde ligga ute och sola flera dagar i sträck och några dagar nådde mätaren över 30-strecket.

Minns jag rätt var maj 2023 inte heller så dålig som årets.
Citera
2025-05-25, 21:58
Medlem
falskmyntarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonlopp
Varför ska man inte skriva om det när det finns myriader korrupta journalister som hetsar med mängder av löjliga artiklar för att skrämma alla när solen skiner.

"Maj månad har präglats av extrem kyla över stora delar av Sverige, där Stockholm noterade den kallaste majmånaden på 20 år med en genomsnittstemperatur på bara 7,2 °C."
Jag sa inte att man inte fick skriva om detta utan förklarade bara varför merparten journalister inte skriver om det. Självklart ska en kall majmånad ha samma nyhetsvärde som en varm aprilmånad.
Citera
2025-05-25, 21:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Fast fjolårets maj var riktigt varm. Minns att jag kunde ligga ute och sola flera dagar i sträck och några dagar nådde mätaren över 30-strecket.

Minns jag rätt var maj 2023 inte heller så dålig som årets.

Det ändrar ingenting av det jag skriver. Klimatförändringarna leder inte till en jämn värme utan extremtoppar med kallt och varmt om vartannat. D.v.s mer explosivt med snabba temperaturförändringar och hårda vindar. Fortfarande svårt att säga exakt hur det kommer bli i Sverige p.g.a polarvirveln och golfströmmen som är de två huvudspelarna när det rör vädret i Sverige.
Citera
2025-05-25, 22:00
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Vad lägligt att ni klimatalarmister kan skylla på klimatet i alla lägen, oavsett om det är kallt eller varmt.
Citera
2025-05-25, 22:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Vad lägligt att ni klimatalarmister kan skylla på klimatet i alla lägen, oavsett om det är kallt eller varmt.

De bytte ordet från "global uppvärmning" till "klimatförändring" av den enkla anledningen att det är mer komplicerat än uppvärmning.
Citera
2025-05-25, 22:08
Medlem
BernardLoutres avatar
Väldigt enkelt: när det är kallt så är det väder, när det är varmt så är det klimat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in