Citat:
Ursprungligen postat av
billigost
Han bytte till större ram 2014 dock, och vann "bara" tre GS efter det. Så jag har svårt att tro att hämmades av den mindre ramen, han slog väl i princip alltid mitt i sweet spot?
Men ja hans rafsiga topspin-forehand var väl ingen hit, han borde konsekvent slicat den istället.
2014 var han dock 33 och på väg utför fysiskt med flera ryggskador, samtidigt som Djokovic var mitt i sin prime. På papperet hängde ju Federer kvar länge men toppfysiken rök egentligen någonstans i början av 2010-talet då ryggskadorna började komma. Så slutet av hans karriär är inte riktigt jämförbar med Djokovic rent fysiskt, även om Federer lyckades kraftsamla till vissa GS-turneringar.
Djokovic verkar ju hänga kvar minst lika länge men utan någon utpräglad skadeproblematik. Där är det bara åldern som är den begränsande faktorn.
Konsensus 2014 var att Federer bytte racket för att kompensera upp för vikande fysik, och de flesta menade att det blev lyckat. Man kan alltså inte bara kika på hur många GS han vann efter det eftersom han inte var samma spelare rent fysiskt så sent i karriären. Utan racketbyte kanske det bara hade blivit 1-2 ytterligare GS.
Så personligen tror jag att han hade gynnats av att inte köra 90-storlek på racketen ens i början av karriären, men det är väl en lite mer kontroversiell åsikt där man kan ha olika uppfattningar 😊
Dessvärre blev ju även backhanden en svaghet mot främst Nadal, som riktade in sig på att slå höga bollar mot Federers backhand hela tiden. Enkelt recept till seger. Utan den svagheten hade nog inte Nadal vunnit Wimbledon 2008 till exempel.
Men med tvåhandsfattning kanske backhanden inte hade varit samma vapen för Federer. Svårt att säga. Men backhanden hade nog varit mer konsekvent åtminstone.