Citat:
Ursprungligen postat av
TupolevTu-144
Kul att Murray fick dra det längsta strået. Även om jag inte hade missunnat Tiafoe en vinst. Den här typen av matcher förtjänar nästan två stycken vinnare. Heroisk insats av Tiafoe! Murray - Outstanding!
Nästan 4h lång match(bäst av 3)! Måste nästan vara något slags rekord..
Någon som vet hur lång den längsta 3sets-matchen genom tiderna är(givet tiebreak i alla set som här i Antwerpen)?
Citat:
Ursprungligen postat av
Spenatkungen
Apropå långa matcher har jag dålig koll, men att vara och nosa på fyra timmar är inte dåligt. Men jag skulle gissa att Nadal har spelat långa tre-sets-matcher på grus innan de införde serveklockan.
Murray-Tiafoe varade officiellt i
3 tim, 45 min, 7-6(2), 6-7(7), 7-6(8) och det finns några matcher som har spelats längre än så.
Den längsta 3-sets matchen på herrsidan under den öppna eran, är OS-semifinalen i London 2012, mellan Roger Federer och Juan Martín del Potro. Matchen gick till 58 games och varade i
4 tim, 26 min: 3-6, 7-6(5), 19-17.
Den match som gått till flest games är även den från London-OS. I andrarundan besegrade Jo-Wilfried Tsonga, Milos Raonic, med 6-3, 3-6, 25-23. Matchen gick till 66 games och varade i
3 tim, 57 min.
När det kommer till bäst-av-tre med tiebreak i skiljeset, har ovan nämnda Rafael Nadal spelat ett par maratonmatcher. I semifinalen i Madrid Masters 2009, besegrade han Novak Djokovic med 3-6, 7-6(5), 7-6(9) efter
4 tim, 3 min. I semifinalen i Chennai 2007, besegrade han landsmannen Carlos Moya med 6-7(3), 7-6(8), 7-6(1) efter
3 tim, 55 min.
---
Det finns även en WP-sida med diverse rekord i matchlängd för respektive Major, OS, Davis-/Fed Cup, samt tourfinalen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Longest_tennis_match_records