Citat:
Ursprungligen postat av
billigost
Jag menade såklart hans topsin-backhand i mitt tidigare inlägg, hans forehand fanns det ju inte så mycket att klaga på.
Men jag läste att hans ryggproblem började under 2008, vilket var tidigare än vad jag trott, och ändå förvånande med tanke på allt beröm hans teknik fått.
Men jag är lite inne på det du skrev om obalansen mellan hans explosiva forehand och hans i förhållandevis svaga och loopiga backhand, finns det någon förutom honom som haft så rejäl skillnad mellan enhandsbackhand och forehand?
Varför Djokivic håller än tror jag beror på att han är outstanding vad gäller tyngdöverföringen, Federers fotarbete var ju fulländat men han hade förmågan att använda för mycket arm kontra bål och ben, och en ensidigt viftande arm är såklart aldrig bra för ryggen.
Hehe, jag trodde först att du drev med mig när du skrev att han borde ha sliceat sin forehand. Men sen förstod jag att det nog bara var någon slags felskrivning. Avstod från att kommentera.
Det ligger nog mycket i det du säger. 1H-backhand i sig gör det ju ännu svårare att ta hjälp av benen. Lättare att bara kliva in i slaget med 2H-backhand och låta benen och bålen göra jobbet. Jag tror tyvärr att han försökte emulera sin idol Sampras lite för mycket.
Jag kan inte komma på någon med en mer svajig 1H-backhand i förhållande till forehanden nej. Där har han nog förstaplatsen. Med det sagt
kunde backhanden vara ett vapen ibland om han råkade ha en väldigt bra backhand-dag. Det finns Youtube-kompilationer på det. Men det var alldeles för inkonsekvent. I verkligheten fick man ju ångest varje gång Federer slog backhand om man hejade på honom.
Förlusten mot 116-rankade Stakhovsky i andra omgången av Wimbledon 2013 var nog det definitiva beskedet om att original-Federer var slut. Då gällde det att byta racket och lägga om spelstilen lite.
Djokovic är ju en maskin i hur han använder kroppen. Ett oerhört effektivt rörelsemönster utan krusiduller som är skonsamt mot kroppen också. Man kanske kan dra en halvt haltande fotbollsparallell och säga att han är Messi medan Federer är Ronaldinho.