2025-05-24, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
HTFF r en egen frening med egen styrelse.

Fast det r ju en slags konstruktion. I praktiken r det samma frening och i det hr sammanhanget att betrakta som klon eftersom de har samarbetsavtal med HFAB.
T ex har ju (minst) fyra spelare redan hunnit spela fr bda lagen under seriespelet 2025.
Citera
2025-05-24, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
De stora lagen vill helt enkelt ha monopol p att plocka talanger? Det r allts deras morot fr att hlla akademier och brnna ner stlar i ungdomen ordentligt.

Knns som att det numera r ltt att ha ett lag i sg
div 1 och bara plocka ratade talanger i ldern 18-20 r frn storklubbarna eller? Hur kan jag som stersund och Utsikten annars klara sig? Utsikten har fan inte 50 pera p hemmamatcherna ens. Man tror det r Corona fortfarande.

Frgan behver belysas och analyseras mer. Men i huvudsak r lsningar som HTFF negativt fr svensk fotboll anser jag.
Min invndning r att det funkar upp seriesystemet. Om man skulle tillta B-lag / kloner i U19/21 och "storklubbarna" fljer konceptett kanske dessa serier hller tillrcklig matchkvalit.

D kanske vi har en lsning p bgge problemen.
Citera
2025-05-27, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomaliSwimmer
Jag hatar det. Skall B-lag finnas s skall det vara i en separat serie. Som vi redan har med u21 serien.

B-lag i samma serie r ren jvla skit.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
En bra artikel om varfr det inte skulle fungera, hur det fungerar i andra lnder och hur man skulle kunna f det att fungera:

https://gerhardsager.wordpress.com/2...er-pa-fotboll/

Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
U21 r ppen frmst fr allsvenska och superettanklubbar som fr anmla intresee, u21 r en reservlagserie och kunde lika grna heta b-lagserie om man nu vill det. Det finns inga regler fr spelarnas ldrar, spelare fr lnas in frn andra klubbar infr match och man fr gra 7 byten.

Citat:
Ursprungligen postat av buisnismannen
Rknas Hammarby Talang IF AB som klonfrening d? Knns som allt snack och gnll uppkommit pga Hammarby Talang IF AB.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jag r mycket positiv till nyheten. Hoppas p att de fr igenom att klonfreningar frbjuds. Dels strider det mot grundtnket med geografiska/kulturella representationslag och dels r det ofta sportsligt orttvist nr lag stller upp med ojmn kvalitet beroende p vilka de fr lna match fr match, vilket kan gynna/missgynna motstndare och deras konkurrenter om t ex upp- och nedflyttning. Och ett absolut NEJ! till B-lag i seriespel.

Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
De stora lagen vill helt enkelt ha monopol p att plocka talanger? Det r allts deras morot fr att hlla akademier och brnna ner stlar i ungdomen ordentligt.

Knns som att det numera r ltt att ha ett lag i sg
div 1 och bara plocka ratade talanger i ldern 18-20 r frn storklubbarna eller? Hur kan jag som stersund och Utsikten annars klara sig? Utsikten har fan inte 50 pera p hemmamatcherna ens. Man tror det r Corona fortfarande.

Frgan behver belysas och analyseras mer. Men i huvudsak r lsningar som HTFF negativt fr svensk fotboll anser jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
HTFF r en egen frening med egen styrelse.
Fotbollsmorgon tar upp frgan utifrn utredningen. Ganska balanserat nd?

https://pca.st/episode/cec5fcdc-1b1b...64e8d11?t=1830

Edit: Fr vrigt anser jag att "klonfreningar" r ett betydligt smre namn n "B-lagsmodellen".
Senast redigerad av MrOrdonnee 2025-05-27 kl. 20:44.
Citera
2025-05-27, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee

Edit: Fr vrigt anser jag att "klonfreningar" r ett betydligt smre namn n "B-lagsmodellen".

Jo, "B-lagsmodellen" r ett bra uttryck. r mer frklarande.

Kan inte lyssna p lnken, men slnger in ett frskt exempel p problem istllet:

Halmstad har problem att f till U21-matcher. Finns massor av oplanerade matcher eller matcher i hst, men just nu verkar f lag vara pigga p att spela U21. En fljd har blivit att ngra spelare kommit klm d de inte fr speltid i A-laget och drmed ingen speltid alls. Drfr mer eller mindre mste man lna ut dom p samarbetsavtal s i lrdags spelade Ahlstrand fr ngelholm och i sndags satt han p bnken i Allsvenskan (utan inhopp). S pga att U21-serierna har s extremt lg status hos klubbarna s finns liksom ingen annan lsning n att skicka ivg en del spelare p korttidsln (samarbetsavtal) fr att de verhuvudtaget skall f spela fotboll. Att f klubbarna att faktiskt bry sig om sina U21-lag (B-lag) r liksom steg 1 i att f till ngot bttre n hur det fungerar idag, fr gr ju inte stoppa samarbetsavtalen utan att ha en fungerande B-lagsserie.

Vet frresten fortfarande ingen klubb som ens berttar att de ens har ett U21-lag p sin hemsida. De flesta undanhller den informationen helt, frutom att man en timme fre kickoff berttar att det r match snart. Oerhrt mrkligt, tycker jag. (som gammal B-lagsspelare p den tiden B-lagsserierna betydde ngot).

Kanske slutfasen av skolterminen pverkar mjligheten att fylla ut lagen med P19-spelare p vardagar nu i maj och att det blir bttre i juni och framt.
Senast redigerad av Burkgurka 2025-05-27 kl. 21:26.
Citera
2025-05-28, 06:05
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:

Tack, ska lyssna.
Citera
2025-05-28, 07:49
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Rknas Hammarby Talang IF AB som klonfrening d?
Frst, vad r skillnaden p en "klonfrening" och en "sammarbetsfrening"?

Svar i form av en motfrga undanbedes...

Citat:
Knns som allt snack och gnll uppkommit pga Hammarby Talang IF AB.
Ja, verkligen. Inte fr att HTFF varit dligt fr svensk fotboll p ngot stt (tvrtom), utan av en anledning som ingen riktigt lyckas stta fingret p.

Frra versionen av HTFF stngde dom ner, d det var det jag nu tror dom kallar "b-lag". Dvs en klubb inom klubben. Det frbjds att ha sdana i samma seriesystem.
Dagens HTFF r en fristende frening precis som alla andra sammarbetslag som alla lag har haft sedan urminnes tider.

Vill man nu tillbaka till det Hammarby frbjds att gra med HTFF 1.0?
Senast redigerad av QuantumQuill 2025-05-28 kl. 08:03.
Citera
2025-05-28, 12:11
Avstngd
buisnismannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Frst, vad r skillnaden p en "klonfrening" och en "sammarbetsfrening"?

Svar i form av en motfrga undanbedes...

Bara kukrven som hller p med snt.

Citat:

Ja, verkligen. Inte fr att HTFF varit dligt fr svensk fotboll p ngot stt (tvrtom), utan av en anledning som ingen riktigt lyckas stta fingret p.

Frra versionen av HTFF stngde dom ner, d det var det jag nu tror dom kallar "b-lag". Dvs en klubb inom klubben. Det frbjds att ha sdana i samma seriesystem.
Dagens HTFF r en fristende frening precis som alla andra sammarbetslag som alla lag har haft sedan urminnes tider.

Vill man nu tillbaka till det Hammarby frbjds att gra med HTFF 1.0?

Avundsjukan tog ver vid bda fallen. Hammarby fotboll AB har gjort det bra med HTFF AB s frstr avundsjukan hos tvillingklubbarna. Frmst dom som grtit till SVFF.
Citera
2025-05-28, 13:16
Medlem
Il.Malizias avatar
Kommer oskt att tnka p Copa Del Rey-finalen 1980 nr Real Madrid mtte sitt B-lag i finalen.

https://en.wikipedia.org/wiki/1980_Copa_del_Rey_final
Citera
2025-05-28, 13:50
Medlem
Rtt svrt att luska ut en bra vg framt faktiskt.
De allsvenska (framfr allt strre) lagen mr sklart kanon av att kunna ha en bra talangbank att plocka av nr frukterna mognat ven om de inte r riktigt klara nr de blir fr gamla fr P19 eller var nu grnsen gr.
Samtidigt som det inte r svinbra om det gr ut ver division 1 och division 2 p stt som tidigare nmnts i trden: Lagens slagstyrka varierar vldigt beroende p hur mnga samarbetsspelare som r med fr dagen eller om det skulle hopas ett gng B-lag i samma serie dr flera kanske inte vill g upp.

Ska man gissa s kommer det vl kanske landa i att ngra lag (de som vill och kan hlla ett gng unga spelare varma i vntan p att de ska bli tillrckligt bra) kontrakterar strre trupper n idag och fr jobba mer med lngre utlningar. Och d kanske det kommer regleras hur mnga man fr lna ut till ett och samma lag.

Skulle det hjlpa ngonting om vi tillt betydligt strre matchtrupper n dagens 20 spelare (18 i Superettan av ngon anledning), fr att klubbarna ska kunna lta fler knna p hetluften?

Vete fan, hur gr danskarna?
Citera
2025-05-28, 13:57
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruken
Skulle det hjlpa ngonting om vi tillt betydligt strre matchtrupper n dagens 20 spelare (18 i Superettan av ngon anledning), fr att klubbarna ska kunna lta fler knna p hetluften?

Nej. Men dremot att utka antal byten man fr gra till 7 (eller varfr ens ha ett tak?).

Flygande byten skulle ge fler unga chansen, men konservativa fotbollsvrlden skulle ha svrt fr sdan drastisk regelndring, ven om sporten s skulle bli s mycket bttre av det.
Citera
2025-05-28, 14:18
Medlem
Citat:
Nej. Men dremot att utka antal byten man fr gra till 7 (eller varfr ens ha ett tak?).

Flygande byten skulle ge fler unga chansen, men konservativa fotbollsvrlden skulle ha svrt fr sdan drastisk regelndring, ven om sporten s skulle bli s mycket bttre av det.

Nja, nog fr att hammarby har en del amerikanskt DNA nufrtiden, men fria byten skulle vl bli lite vl plojigt och nstan NFL-doftande. Defensive line, get in!

Och skulle vi ens f infra den regeln liksom lokalt i Allsvenskan?
Tnker att diskussionen vl br handla mer om vad vi faktiskt kan gra nu nr saken r p tapeten. Fler spelare i matchtrupperna frekommer ju tminstone i andra ligor och tvlingar.

Det r ju i vilket fall svrt att minska gapet mellan till exempel P19 och Allsvenskan/Superettan, om det nu r dr skon klmmer, utan att snka kvaliteten p Allsvenskan totalt sett genom att begrnsa utlnningskvoten till nt mycket strngare igen. Och det skulle ju i sin tur stlla till det kvalitetsmssigt fr lagen som ska ut i europa och hlla p och sna grejer.

N. Strre trupper och fler permanenta utlningar tror jag kommer bli vgen framt. Unga spelare frn akademin som r p grnsen till den riktiga a-truppen kommer skert kunna tnka sig att frlnga med ett kanske-r i taget. I annat fall fr de slppas ut i systemet (till andra klubbar) p rtt niv.
Citera
2025-05-28, 15:04
Medlem
Citat:
Det kan pverka hur bra talanger vi fr fram och i slutndan hur bra vra landslag presterar sger vissa.

Samtidigt r det inget Svenska fotbollfrbundet jublar ver.
Modellen med tv separata freningar utgr ett kringgende av Svenska fotbollfrbundets tvlingsbestmmelser, vilket ger upphov till en rad frgor rrande den sportsliga integriteten, tvlingarnas attraktionsfrmga hos allmnheten, och frdelningen av medel till freningar, skriver Axel Fgerhall, gruppchef fr tvlingsgruppen p SvFF

Vi har sedan ngt r Hammarby som tog ver gamla Frej och bytte namn till HTFF och bytte frger. Hcken har tv damlag. AIK har startat en nytt AIK som ursprungligen startades fr att bredda U15 och U19.

r det ett bra stt fr elitklubbarna att matcha in strre trupper, och sker det p bekostnad av den "sportsliga integriteten" i lgre seriesystem?

Om det ska vara tilltet, borde man ndra regelverket och gra det "rent" och tillta tv (eller fler) lag i seriespel per klubb?

Kan man lsa att talanger matchas lmpligt i seniorfotboll p annat stt (en egen serie utanfr svff?)

r det oproblematiskt, bara nackdelar eller bara frdelar fr alla?

Ja, kanske borde vi prata mer om B-lagsmodellen?

https://www.expressen.se/sport/fotbo...vensk-fotboll/

https://fotbolldirekt.se/2021/02/04/...r-man-inte-det

https://fotbollsthlm.se/aik/aik-star...an-till-ettan/

https://www.aftonbladet.se/sportblad...utreds-av-svff

Frst och frmst ser jag det som svrt att komma t klonfreningar, eller varianter p sdana ven efter en regelndring. Detta r/kommer ju trots allt vara egna freningar, med egen styrelse osv. Det r ju freningsfrihet i Sverige, vem skall kunna stoppa dom? Visst kanske inte klonfreningen efter regelndring kommer ha snarlikt namn som "huvudfreningen" - Men om tv freningar vljer att "ofta" vrva eller byta spelare med varandra, vad har d SvFF med detta att gra? Vem skall stoppa freningarna frn att gra det?

Jag tycker nog man borde ha ett system med A och U-lag, dr U-laget spelar i en serie likt gamla Tipselit eller Folksam U21, grna med ngon form av slutspel och en upphaussad final. Dock skulle jag vilja att detta r en serie det satsas p rejlt - bde ekonomiskt, marknadsfringsmssigt, publikmssigt och medialt. Det skall liksom inte vara en strre prestigefrlust att som spelare spela i denna serien, eller "att bli kvar dr" i ngra ssonger. Till detta skall det finnas en regel om att man inte fr skicka ver spelare till A-laget mer n under rdande transferfnster. Om detta anses fr sllan, eller att dom lovande spelarna frfrdelas av detta, s kan man infra ett extra fnster.

"En egen serie utanfr SvFF" ser jag som omjligt. SvFF skulle aldrig tillta det och ser man d p exempel som Super League VS UEFA eller andra slags icke-sanktionerade serier, cuper eller turneringar s dyker det alltid upp dilemman kring frskringar eller hur man skall f tag p domare. Fr att inte tala om alla hot och ptryckningar om brutna avtal, avstngningar, diskvalifikationer osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in