2025-05-21, 20:59
Medlem
Tur att hjulen rullar ven om det r lngsamt.
https://aktiva.svenskfotboll.se/49b4...kapet-2025.pdf

Sammanfattningsvis r utredningsgruppens slutsats att frekomsten av klonfreningar inte r frenligt med SvFF:s, Uefa:s eller Fifa:s regelverk och ger upphov till demokratiska och sportsliga problem som inte r nskvrda inom svensk fotboll. Klonfreningarna br sledes i strsta mjliga utstrckning frbjudas och avvecklas. Fr tydlighets skull r frekomsten av klonfreningar utbrett inom hela det svenska fotbollsystemet och det berknas finnas uppt 100 klonfreningar i Sverige, dr majoriteten r p breddniv. Klonfreningsproblematiken r med andra ord lngt ifrn en ren elitfrga.

https://www.expressen.se/sport/fotbo...arbetsklubbar/

https://www.fotbollskanalen.se/allsv...lonforeningar/
Senast redigerad av MrOrdonnee 2025-05-21 kl. 21:06.
Citera
2025-05-21, 21:09
Avstngd
buisnismannens avatar
Rknas Hammarby Talang IF AB som klonfrening d? Knns som allt snack och gnll uppkommit pga Hammarby Talang IF AB.
Citera
2025-05-21, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Tur att hjulen rullar ven om det r lngsamt.
https://aktiva.svenskfotboll.se/49b4...kapet-2025.pdf

Sammanfattningsvis r utredningsgruppens slutsats att frekomsten av klonfreningar inte r frenligt med SvFF:s, Uefa:s eller Fifa:s regelverk och ger upphov till demokratiska och sportsliga problem som inte r nskvrda inom svensk fotboll. Klonfreningarna br sledes i strsta mjliga utstrckning frbjudas och avvecklas. Fr tydlighets skull r frekomsten av klonfreningar utbrett inom hela det svenska fotbollsystemet och det berknas finnas uppt 100 klonfreningar i Sverige, dr majoriteten r p breddniv. Klonfreningsproblematiken r med andra ord lngt ifrn en ren elitfrga.

https://www.expressen.se/sport/fotbo...arbetsklubbar/

https://www.fotbollskanalen.se/allsv...lonforeningar/

Jag r mycket positiv till nyheten. Hoppas p att de fr igenom att klonfreningar frbjuds. Dels strider det mot grundtnket med geografiska/kulturella representationslag och dels r det ofta sportsligt orttvist nr lag stller upp med ojmn kvalitet beroende p vilka de fr lna match fr match, vilket kan gynna/missgynna motstndare och deras konkurrenter om t ex upp- och nedflyttning. Och ett absolut NEJ! till B-lag i seriespel.
Citera
2025-05-21, 21:20
Avstngd
buisnismannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jag r mycket positiv till nyheten. Hoppas p att de fr igenom att klonfreningar frbjuds. Dels strider det mot grundtnket med geografiska/kulturella representationslag och dels r det ofta sportsligt orttvist nr lag stller upp med ojmn kvalitet beroende p vilka de fr lna match fr match, vilket kan gynna/missgynna motstndare och deras konkurrenter om t ex upp- och nedflyttning. Och ett absolut NEJ! till B-lag i seriespel.

Vad rknas som en klonfrening? MFF har ett nra samarbete med Olympic bestmmer det mesta sportslig dr. Tillstter trnare och vrvar spelare bla. Klon?

Hammarby Talang IF AB Klon?
Citera
2025-05-21, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buisnismannen
Rknas Hammarby Talang IF AB som klonfrening d? Knns som allt snack och gnll uppkommit pga Hammarby Talang IF AB.

De r vl den tydligaste avarten, men egentligen r problemen strre i Div 2 och nedt, dvs samarbetsavtalen. Som ett konkret exempel frra ssongen s var V Frlunda kraftigt frstrkta vissa matcher och kassa andra matcher, vilket indirekt avgjorde serien. Ena veckan 2-1 mot ett av topplagen med inlnat starkt lag och nsta vecka 0-5 utan inlnade mot ett annat. S borde det liksom inte f g till. (de hade samarbete med IFK Gteborg d). Men finns massor med varianter.
Citera
2025-05-21, 21:27
Medlem
Citat:
Vad rknas som en klonfrening? MFF har ett nra samarbete med Olympic bestmmer det mesta sportslig dr. Tillstter trnare och vrvar spelare bla. Klon?

Bda rknas som klon, som jag tolkar innehllet. Se ven mitt inlgg jag skrev nyss.

Slnger med en "kul" lnk till P16-Allsvenskan Norra ocks. Av 10 lag i serien r 3 st Brommapojkarna med olika namn. 2 av dom mttes frresten idag. Knns ju liksom lite fel. De utarmar ju vriga klubbars pojklagsverksamhet. Sedan kan man frsts frst dom ur deras synvinkel:
https://www.svenskfotboll.se/serier-...a-2025/122044/
Senast redigerad av Burkgurka 2025-05-21 kl. 21:53.
Citera
2025-05-21, 22:32
Medlem
Citat:
Jag tycker du tar upp huvudetinvndningen mot B-lagsmodellen och r helt enig med den.

Dremot fyller B-lagen en funktion i att matcha/testa de spelare som r i grnslandet till en elit A-lagatrupp.

Svitt jag vet s har specialserier inte funkat - ironiskt nog av samma anledning. Nr det bara r B-lag s varierar kvalitn i trupperna fr mycket frn match till match. Allsvenskans B-lag vill inte matchas mot varandra utan mot riktiga lag.
Citera
2025-05-21, 22:36
Medlem
Citat:
Det var en relevant frga innan Hammarby tog ver IK Frej. Frbundet hande invndningar nr AIK hade sina samarbeten som avbrts. Nu har Hcken tv lag. AIK har startat ett nytt "eget", s frgan har aktualiserats igen.
Citera
2025-05-21, 22:40
Medlem
Citat:
Bda rknas som klon, som jag tolkar innehllet. Se ven mitt inlgg jag skrev nyss.

Slnger med en "kul" lnk till P16-Allsvenskan Norra ocks. Av 10 lag i serien r 3 st Brommapojkarna med olika namn. 2 av dom mttes frresten idag. Knns ju liksom lite fel. De utarmar ju vriga klubbars pojklagsverksamhet. Sedan kan man frsts frst dom ur deras synvinkel:
https://www.svenskfotboll.se/serier-...a-2025/122044/
I pojk/flickserierna tycker jag att man kan tillta klubbar att ha flera lag. Dremot kanske man ska begrnsa hur mnga olika lag en spelare ska f representera i de vre tonren.

Mnga gnger behver ett lag lna in spelare fr att f komplett antal spelare. Jag vet inte hur regelverket r idag.
Citera
2025-05-21, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
I pojk/flickserierna tycker jag att man kan tillta klubbar att ha flera lag. Dremot kanske man ska begrnsa hur mnga olika lag en spelare ska f representera i de vre tonren.

Mnga gnger behver ett lag lna in spelare fr att f komplett antal spelare. Jag vet inte hur regelverket r idag.

Jo, r vl ok med flera lag i lgre ldrarna, men nr de kommer upp i 16-17 r och har 2-3 lag r det ju d grunden till klonerna sker. De har fler spelare att de behver men vill samtidigt inte slppa dom till andra klubbar fre de r skra p att gra rtt val. S de hamnar i klonfreningar tills de r 21.

Men klart det r svrt. Vad r bst fr spelarna sjlva? Osv.
Citera
2025-05-24, 09:08
Medlem
Keldons avatar
De stora lagen vill helt enkelt ha monopol p att plocka talanger? Det r allts deras morot fr att hlla akademier och brnna ner stlar i ungdomen ordentligt.

Knns som att det numera r ltt att ha ett lag i sg
div 1 och bara plocka ratade talanger i ldern 18-20 r frn storklubbarna eller? Hur kan jag som stersund och Utsikten annars klara sig? Utsikten har fan inte 50 pera p hemmamatcherna ens. Man tror det r Corona fortfarande.

Frgan behver belysas och analyseras mer. Men i huvudsak r lsningar som HTFF negativt fr svensk fotboll anser jag.
Citera
2025-05-24, 09:33
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:

HTFF r en egen frening med egen styrelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in