2025-05-27, 11:42
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Enda kopplingen är väl via namnet på ägaren till Baggården och till både Idas framlidne Far och en av morots medhjälpare?
Den senare är eventuellt bror till ägaren av baggården eller är det bara en slump att det är samma efternamn?

På Baggården bor några personer i två hushåll. Det äldre hushållet äger förmodligen gården. Den som delar efternamn med den hängde mannen är dennes flera år yngre broder. Som jag tolkar informationen arbetar han på gårdens loppismarknad.
Citera
2025-05-27, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Det kan ju faktiskt vara så att mannen jönslanna kan ha haft tjänstevapen hemma...

Tjänstevapen? Han är ju jägare så det år väl mer troligt att det är jaktvapen som använts..
Citera
2025-05-27, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadlift81
Varför tror polisen att det gäller gängkriminalitet?

Det tror dom inte, står ju väl i tidningen att det är för tidigt att säga men att det måste undersökas om det är? Så tolkar jag det iallafall
Citera
2025-05-27, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagarfisk
Det tror dom inte, står ju väl i tidningen att det är för tidigt att säga men att det måste undersökas om det är? Så tolkar jag det iallafall

Fast dom uttalar sig ju inte så om det inte finns någon misstanke om det från början.
Citera
2025-05-27, 12:00
Medlem
Tortellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Grästorp är inget invandrargetto precis, utan en byhåla som ligger på slätta. Mycket droger och socialproblematik, mindre bemedlade flyttat dit p.g.a. bostäder och mindre bemedlade har stannat kvar. Familjetragedi?
5,500 invånare. Alla känner alla och skvaller och skitprat är lika viktigt som syre för dessa invånare. Någon jägare som spårat ur! Bara en teori.
Citera
2025-05-27, 12:01
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagarfisk

Det finns många udda fakta kring fallet.

- Polisen larmades runt midnatt.
- Avståndet mellan Jönslanna och Baggården är i runda slängar 8 km.
- Under natten hittas elsparken vid en gård och sätts omedelbart i koppling till fallet
- Gärningsmannen är "skadad", inte offret
- Närmaste bemannad polisstation är 20 km från platsen för mordförsöket

Kan det rent av vara så att det tilltänkta mordoffret skuggat gärningsmannen i dennes flykt?

Varför svänger gärningsmannen av mot Tre Älgar i Salstad? Det tyder på god lokalkännedom. Jag missade faktiskt avfarten när jag åkte tillbaka samma väg jag åkt till Jönslanna. Vägen är alltså dels lätt att missa och dels sådan att man kan tro att den är en återvändsgränd.

Motivet att åka denna väg är att på natten kan vara att om man har stämt möte med någon på Tre Älgar så är det en rätt ostörd väg. Att åka på 44:an med elsparkcykel är mer uppseendeväckande. Att åka hem med elsparkcykel tror jag inte riktigt på. Så att det finns minst en person till, en person väntandes på Tre Älgar tror jag på.
Citera
2025-05-27, 12:06
Medlem
Krimkolls avatar
Märkligt att polisen uttalade sig om ett flertal skjutna och ett flertal gärningsmän i terrängen som helt klart kommer gripas.

Sen är det plötsligt bara en som både är skadad och gärningsman. Vad hände med resten av offren och gärningsmännen? Enorm insats med poliser, ambulanser, räddningstjänst och massa media på plats för att nån skjutit sig själv? Låter märkligt.
Senast redigerad av Krimkoll 2025-05-27 kl. 12:09.
Citera
2025-05-27, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalia83
Tjänstevapen? Han är ju jägare så det år väl mer troligt att det är jaktvapen som använts..
Det finns ju fler i huset?
Det finns en arbetsgivare i närheten, vars personal råkar ha tillgång till just tjänstevapen.
Något som iofs numera är ovanligt men inte heller omöjligt.

Med tanke på att det har pågått en del skottlossning i närområdet.
Å andra sidan så kan ju även lokalbefolkningen vara på tårna, pga detta, och ha höjt grannsamverkan ett par nivåer.
Citera
2025-05-27, 12:09
Medlem
Svartapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Grästorp är inget invandrargetto precis, utan en byhåla som ligger på slätta. Mycket droger och socialproblematik, mindre bemedlade flyttat dit p.g.a. bostäder och mindre bemedlade har stannat kvar. Familjetragedi?

Fast det är inte direkt billigare i grästorp att bo än andra småstäder , så din fakta är ju missvisande
Citera
2025-05-27, 12:15
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Märkligt att polisen uttalade sig om ett flertal skjutna och ett flertal gärningsmän i terrängen som helt klart kommer gripas.

Sen är det plötsligt bara en som både är skadad och gärningsman. Vad hände med resten av offren och gärningsmännen? Enorm insats med poliser, ambulanser, räddningstjänst och massa media på plats för att nån skjutit sig själv? Låter märkligt.

Den skadade är misstänkt för mordförsök och har nog knappast råkat vända vapnet bak och fram. Snarare har det tilltänkta offret försvarat sig framgångsrikt, eventuellt med vapen.
Citera
2025-05-27, 12:15
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartapetter
Fast det är inte direkt billigare i grästorp att bo än andra småstäder , så din fakta är ju missvisande

På slätten finns en massa gamla hus som är hur billiga som helst...
Citera
2025-05-27, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det finns många udda fakta kring fallet.

- Polisen larmades runt midnatt.
- Avståndet mellan Jönslanna och Baggården är i runda slängar 8 km.
- Under natten hittas elsparken vid en gård och sätts omedelbart i koppling till fallet
- Gärningsmannen är "skadad", inte offret
- Närmaste bemannad polisstation är 20 km från platsen för mordförsöket

Kan det rent av vara så att det tilltänkta mordoffret skuggat gärningsmannen i dennes flykt?

Varför svänger gärningsmannen av mot Tre Älgar i Salstad? Det tyder på god lokalkännedom. Jag missade faktiskt avfarten när jag åkte tillbaka samma väg jag åkt till Jönslanna. Vägen är alltså dels lätt att missa och dels sådan att man kan tro att den är en återvändsgränd.

Motivet att åka denna väg är att på natten kan vara att om man har stämt möte med någon på Tre Älgar så är det en rätt ostörd väg. Att åka på 44:an med elsparkcykel är mer uppseendeväckande. Att åka hem med elsparkcykel tror jag inte riktigt på. Så att det finns minst en person till, en person väntandes på Tre Älgar tror jag på.

Jävlar vilken koll du har, våran egna utredare, tack för att du finns!

Jag förstår inte, gärningsmannen är den som är skjuten? På vilket sätt är denna gärningsman? Vad har denna gjort för att tituleras g.m och inte offer?

Ligger det ett utpressningsförsök till grunden? Känns som en parodi när man flyr på en sparkcykel..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in