2025-05-25, 00:45
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Jodå, fortfarande μ+2σ. Tackar som frågar!

Nu har jag tjafsat så länge med dig att jag börjar gilla dig så smått..
Vad säger du om min short på Swedbank? 😍
Citera
2025-05-25, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Nu har jag tjafsat så länge med dig att jag börjar gilla dig så smått..
Vad säger du om min short på Swedbank? 😍

Jag respekterar alla kortningar oavsett bolag!

Själv är jag lång på nästan samtliga svenska bankaktier, men det är eftersom jag älskar utdelningsaktier nästan lika mycket som jag älskar normalfördelade personlighetsegenskaper.
Citera
2025-05-26, 15:55
Medlem
https://youtube.com/shorts/I4P7LHcuOYQ?si=T_KMg1nsv8LorN5z

Detta problem borde fixas eller åtminstone förbättras genom bitcoiniseringen. T.ex. lightning ger inte en särskild rabatt för storföretag och skinnar inte småföretag, utan spelplanen är utjämnad, vilket allt annat lika leder till hårdare konkurrens för storspelare och svagare oligopol än i dag.

Samma sak gäller förstås även onchaintransaktioner, i den mån de kommer att användas i handeln med kapitalvaror som bilar och annat.

I viss mån kan emellertid kortsystemet komma att finnas kvar även efter bitcoiniseringen (beroende på vilken karaktär den får), så helt löses detta troligen inte.

Intressant att känna till ändå att man genom att använda betalkort från Visa eller Mastercard bidrar till skapandet av monopol och oligopol även i betalningsmottagarledet.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-05-26 kl. 16:24.
Citera
2025-05-26, 16:41
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg

Detta problem borde fixas eller åtminstone förbättras genom bitcoiniseringen. T.ex. lightning ger inte en särskild rabatt för storföretag och skinnar inte småföretag, utan spelplanen är utjämnad, vilket allt annat lika leder till hårdare konkurrens för storspelare och svagare oligopol än i dag.

Samma sak gäller förstås även onchaintransaktioner, i den mån de kommer att användas i handeln med kapitalvaror som bilar och annat.

I viss mån kan emellertid kortsystemet komma att finnas kvar även efter bitcoiniseringen (beroende på vilken karaktär den får), så helt löses detta troligen inte.

Intressant att känna till ändå att man genom att använda betalkort från Visa eller Mastercard bidrar till skapandet av monopol och oligopol även i betalningsmottagarledet.

Finns redan ett otal lösningar utöver alla andra cryptocoins - Swish och Revolut t.ex. Mobile Money lösningar etc etc, att se bitcoin just som en lösning på "de höga kortavgifterna" är det gamla vanliga gripandet efter halmstrån.
Citera
2025-05-26, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Finns redan ett otal lösningar utöver alla andra cryptocoins - Swish och Revolut t.ex. Mobile Money lösningar etc etc, att se bitcoin just som en lösning på "de höga kortavgifterna" är det gamla vanliga gripandet efter halmstrån.

De höga avgifterna för småföretag. Stora företag får betala anständiga avgifter, som jag förstår saken.

Swish finns för övrigt bara i typ Sverige, och någon swishisering pågår mig veterligen inte?

Revolut använder också Mastercard och Visa, eller vad menar du?
Citera
2025-05-26, 16:48
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Ett fullständigt idiotiskt inlägg från dig då bitcoin inte ens erbjuder samma tjänst som diskuteras i klippet.

Dessutom är kortavgifterna avsevärt lägre t ex inom EU. Det är inte ett tekniskt problem, utan ett juridiskt.

Detta förutom det faktum att varken bitcoin eller lightning ens fungerar i någon meningsfull skala till detta ändamål. Antar att du ”glömmer” detta faktum varje gång du postar ditt strunt.
Citera
2025-05-26, 16:51
Medlem
DVikings avatar
Citat:
De höga avgifterna för småföretag.

Stora företag får betala anständiga avgifter, som jag förstår saken.

Swish finns för övrigt bara i typ Sverige, och någon swishisering pågår mig veterligen inte?

Revolut använder också Mastercard och Visa, eller vad menar du?

Finns en massa fintechbolag som erbjuder allt möjligt. Sen är det primärt höga avgifter för kreditkort, vilket är mer relevant i USA där CC-bruket är epidemiskt medan det är mer ett undantag i Sverige och många andra länder.

Revolut har överföringar av pengar mellan konton och nåt Revolut Pro som är till för att butiker ska kunna ta betalt direkt via appen.

Runt om i världen finns en mängd lösdningar, ta Klarna då till exempel på en stor aktör. Plus en herrans massa andra, glöm bitcoin för detta.

Gräv snarare mer i mitt gamla tips i andra tråden om att se om några av de stora commodity trading houses börjar kika på bitcoin. Där snackar vi stora pengar och internationella transaktioner, som man dessutom kan vilja hålla utanför banksektorn
Citera
2025-05-26, 17:12
Medlem
Citat:
Finns en massa fintechbolag som erbjuder allt möjligt. Sen är det primärt höga avgifter för kreditkort, vilket är mer relevant i USA där CC-bruket är epidemiskt medan det är mer ett undantag i Sverige och många andra länder.

Revolut har överföringar av pengar mellan konton och nåt Revolut Pro som är till för att butiker ska kunna ta betalt direkt via appen.

Runt om i världen finns en mängd lösdningar, ta Klarna då till exempel på en stor aktör. Plus en herrans massa andra, glöm bitcoin för detta.

Gräv snarare mer i mitt gamla tips i andra tråden om att se om några av de stora commodity trading houses börjar kika på bitcoin. Där snackar vi stora pengar och internationella transaktioner, som man dessutom kan vilja hålla utanför banksektorn

Se mitt inlägg som ett argument för varför bitcoiniseringen är bra. Inte som något som kommer att vara tillräckligt för att driva bitcoiniseringen.
Citera
2025-05-28, 09:04
Medlem
En amerikansk snabbmatskedja, Steak n Shake, har tagit steget att godta bitcoinbetalningar över lightningnätverket:

Popular burger chain claims saving 50% in payment processing fees
https://www.msn.com/en-us/money/companies/popular-burger-chain-claims-saving-50-in-payment-processing-fees/ar-AA1FAIlR

Citat:
The chain began accepting Bitcoin payments via the Lightning Network globally May 16 onwards — a move encouraged by the likes of Twitter c-founder Jack Dorsey.

It was a global implementation that introduced Bitcoin payments not only in the U.S. but also in France, Monaco, and Spain, Edwards said, and added, "Bitcoin is faster than credit cards."

Citat:
The executive underlined that the chain didn't see the initiative as a marketing gimmick for short-lived publicity. Instead, it saw Bitcoin as a viable payment option on par with other globally accepted methods, such as cash and credit cards.

To celebrate the milestone, the fast food chain is offering Bitcoin Burger, Super-Sized Bitcoin Meal, and Bitcoin Milkshake on its menu this week in Las Vegas.

"Bitcoin is a win for the customer, it's a win for us as the merchant, and it's a win for you in the Bitcoin community," he proclaimed.

https://youtube.com/shorts/6q3VW8XfNoo?si=Q_r15BAWshUWywwh
https://www.youtube.com/shorts/P_5ve6rz61g
https://youtube.com/shorts/5Xhqkfrf_s8?si=F9vfjpX422OG_tio

Bitcoiniseringen fortskrider.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-05-28 kl. 09:57.
Citera
2025-05-28, 09:16
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Bitcoiniseringen fortskrider.

Kommer i den här takten nå 1% år 2100

"Faster than credit cards" haha, ja tänk vilka problem man kan lösa med bitcoin
Citera
2025-05-28, 09:24
Medlem
Citat:
Kommer i den här takten nå 1% år 2100

"Faster than credit cards" haha, ja tänk vilka problem man kan lösa med bitcoin

Mig veterligen är detta den första stora kedjan i USA som tar steget. Rätta mig om jag har fel.

Finns ingen anledning att förvänta sig en linjär utveckling. Särskilt inte nu med en bitcoinvänlig regering och särskilt inte om/när dollarn börjar vackla på allvar.

Det är ingen brådska dock. När dollarn och fiatpengarna väl har försvunnit kommer alla företag som vill ha betalt för sina varor eller tjänster göra detsamma som Steak n Shake just har börjat med.

Väldigt positiv utveckling för alla oss som vill ha så lite exponering mot fiat som möjligt, hur som helst.

Lite lustigt för övrigt med namnlikheten med Pick n Pay i Sydaftika som tog ett snarlikt steg för några år sedan. Där utan något stöd från regeringen dock.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-05-28 kl. 09:31.
Citera
2025-05-28, 09:45
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Mig veterligen är detta den första stora kedjan i USA som tar steget. Rätta mig om jag har fel.

Finns ingen anledning att förvänta sig en linjär utveckling. Särskilt inte nu med en bitcoinvänlig regering och särskilt inte om/när dollarn börjar vackla på allvar.

Det är ingen brådska dock. När dollarn och fiatpengarna väl har försvunnit kommer alla företag som vill ha betalt för sina varor eller tjänster göra detsamma som Steak n Shake just har börjat med.

Väldigt positiv utveckling för alla oss som vill ha så lite exponering mot fiat som möjligt, hur som helst.

Lite lustigt för övrigt med namnlikheten med Pick n Pay i Sydaftika som tog ett snarlikt steg för några år sedan. Där utan något stöd från regeringen dock.

De har väl alla priser satta i $ fortfarande och tar emot $ eller hur? Alltså har de bara bitcoin som ett komplement, ungefär som en del butiker i Sverige tar Swish och Klarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in