2025-05-26, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fattaruuu00
Jag sitter själv med ett kravbrev från ATG på runt 30 000 kr, så jag har verkligen försökt sätta mig in i vad som faktiskt gäller juridiskt.

En grej som ofta missförstås: om man blir stämd i tingsrätt och förlorar ett så kallat ordinärt tvistemål (vilket gäller om kravet överstiger 29 400 kr), då får den förlorande parten ofta stå för motpartens rättegångskostnader, enligt 18 kap. 1 § rättegångsbalken. Det gäller även om det är ett stort bolag mot en privatperson, så "David vs Goliat" gäller inte automatiskt i Sverige när det kommer till rättegångskostnader.

Så om ATG driver ett sånt mål hela vägen, och vinner, riskerar man:

- Att betala hela det återkrävda beloppet
- Ränta
- Inkasso/KFM-avgifter
- ATG\:s juridiska kostnader, som kan bli 10 000–40 000 kr beroende på hur omfattande tvisten blir

Med det sagt: ingen vet hur många (om ens några) fall ATG faktiskt kommer driva till domstol. De har ett praktiskt och ekonomiskt hästjobb framför sig. Så för oss med större kravbelopp handlar det om att väga risk mot sannolikhet.
Angående “att betala tillbaka 2 000 kr för att komma under småmålsgränsen” som nämnts tidigare – det funkar inte. Domstolen utgår från det ursprungliga kravet, inte vad man själv försöker justera i efterhand.

För dig som tog ut under 29 400 kr @Enskaladbanan, så handlar det om förenklat tvistemål (småmål), och då betalar varje part sina egna rättegångskostnader oavsett utfall, så du har lägre ekonomisk risk om det skulle gå hela vägen.

Jag lutar själv åt att inte betala något direkt, men vara redo att bestrida om det går vidare till fogden. Och skulle det bli aktuellt med domstol, så får man ta det därifrån, kanske till och med söka juridiskt ombud eller stöd då.
Vi får se vad som händer. Jag tror som ni, ATG har inte ett självklart case, även om de verkar hoppas att folk betalar av rädsla.

Du underskattar atgs rättegångskostnader grovt, 10-40k är rena glädjekalkylen.
Citera
2025-05-26, 10:28
Medlem
Jag har ett scenario och behöver rådgivning så kom endast med svar om ni har något korrekt.

Jag satte in 400 kr i mitt saldo genom swish och spelade jag visste ingenting om att det var ett bugg fick ut 35k sammanlagt på swish. Har jag begått något fel och är jag skyldig att betala tillbaks? För min del hade jag ingen aning och jag trodde bokstavligen att det var min tur dag och att det var en vinst, jag spelade även i efterhand tills runt klockan 20.00. Så jag har inte spelat på tomt saldo och inte haft uppsått till det ATG påstår ska ha hänt. Nu har jag fått återkrav på 35k.. Vad kommer att ske och hur ska jag gå tillväga? Har pengar att betala tillbaks med men jag vägrar då jag inte gjort något fel och spelat som en vanlig speldag.
Citera
2025-05-26, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av promaxad45
Jag har ett scenario och behöver rådgivning så kom endast med svar om ni har något korrekt.

Jag satte in 400 kr i mitt saldo genom swish och spelade jag visste ingenting om att det var ett bugg fick ut 35k sammanlagt på swish. Har jag begått något fel och är jag skyldig att betala tillbaks? För min del hade jag ingen aning och jag trodde bokstavligen att det var min tur dag och att det var en vinst, jag spelade även i efterhand tills runt klockan 20.00. Så jag har inte spelat på tomt saldo och inte haft uppsått till det ATG påstår ska ha hänt. Nu har jag fått återkrav på 35k.. Vad kommer att ske och hur ska jag gå tillväga? Har pengar att betala tillbaks med men jag vägrar då jag inte gjort något fel och spelat som en vanlig speldag.

Bestrid deras.kravbrev även om.de skulle skicka det till kronofogden
Citera
2025-05-26, 10:58
Medlem
Ni som fått kravbrev? Vart har ni mottagit dessa? Post eller Kivra???
Citera
2025-05-26, 12:17
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Så otroligt många jävla retards i tråden, det är ju fan sinnessjukt. 10 jävla sidor där retards slåss med andra retards för att försöka få detta till att bli en kredit eller ett lån....helt utan uppsåt från långivaren?.... Det är alltså noll skillnad mot att ni går in på ICA och snor 10000 kr och sen har som försvar efteråt att "amen ingen stoppade mig i dörren så detta var bara ett lån"....

Sen resten av er retards förstår ni verkligen att båda Blueprint och ATG har 100% loggar på exakt alla jävla snurr ni någonsin gjort? På No Limits automater kan du tom gå in och koll alla faktiska snurr i efterhand så 4 år senare kan du se hur exakt hur du vann och på vilka symboler.

Hoppas ni åker dit så det bara sjunger om det, äckliga jävla kräk som försöker sno pengar från djur, hur fruktansvärt jävla lågt kan man ens sjunka. Precis innan Elitloppet dessutom, ni borde samtliga dömas för landsförräderi också.
Citera
2025-05-26, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av promaxad45

Du satte in 400 kr, sen kom ATG:s system på glid och du kunde plötsligt spela för betydligt mer än så, utan att saldo faktiskt drogs. Du tycker det var "din turdag"?
Nej. Det var inte tur – det var en glitch.
Och du rider inte på tur – du rider på en jävla bugg.

Det du gjorde kallas obehörig vinst (civilrättsligt). Det spelar ingen roll att du "inte visste", för när någon plötsligt kan spela för pengar de inte satt in och dessutom ta ut vinster från luft – då vet du att något är fel. Det är inte rocket science, det är sunt förnuft.

Du säger du inte hade uppsåt? Det räcker inte i juridiken. God tro gäller inte när man borde ha förstått bättre. Och att fortsätta spela hela dagen när du ser att saldot aldrig minskar, men ändå får cash ut på Swish – det är inte "som en vanlig speldag". Det är som att hitta en bankomat som ger pengar utan att dra från kontot – och sen tro att man får behålla allt.

Vad som kommer hända?

ATG har redan loggar på varje spin, varje transaktion, varje saldoförändring.

Du har tagit emot pengar du inte hade täckning för.

Civilrättsligt återkrav → inkasso → ev. tingsrätt.

Och om åklagare vill göra en poäng av det? Bedrägeri – även om det är osannolikt så finns risken.

Du skriver att du kan betala tillbaka men vägrar för du gjort "inget fel"?
Fel 1: Du tog ut pengar du inte hade täckning för.
Fel 2: Du fortsatte spela trots att du måste ha sett att något var fel.
Fel 3: Du sitter nu här och låtsas vara offret.

Vill du verkligen stå i tingsrätten och säga:
"Jag trodde bara det var min turdag, er heder..."

Lycka till. Seriöst.
Citera
2025-05-26, 13:03
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmuskler
Många retards som är kvar på 90-talet.

Ja hur kom dom in på sitt konto tänker dom? Är som att gå in på banken och gapa "JAG SKALL RÅNA ER NU OCH MITT NAMN ÄR MATS LARSSON OCH MITT PERSONNUMMER 19930608-4678 OCH JAG BOR PÅ KANINGATAN 4A".....
HEHE vi lär komma undan med detta!....

Citera
2025-05-26, 14:15
Medlem
LimitedByAsholess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Så otroligt många jävla retards i tråden, det är ju fan sinnessjukt. 10 jävla sidor där retards slåss med andra retards för att försöka få detta till att bli en kredit eller ett lån....helt utan uppsåt från långivaren?.... Det är alltså noll skillnad mot att ni går in på ICA och snor 10000 kr och sen har som försvar efteråt att "amen ingen stoppade mig i dörren så detta var bara ett lån"....

Sen resten av er retards förstår ni verkligen att båda Blueprint och ATG har 100% loggar på exakt alla jävla snurr ni någonsin gjort? På No Limits automater kan du tom gå in och koll alla faktiska snurr i efterhand så 4 år senare kan du se hur exakt hur du vann och på vilka symboler.

Hoppas ni åker dit så det bara sjunger om det, äckliga jävla kräk som försöker sno pengar från djur, hur fruktansvärt jävla lågt kan man ens sjunka. Precis innan Elitloppet dessutom, ni borde samtliga dömas för landsförräderi också.

Någon som tror att jorden är platt kanske bör avhålla sig från att kalla andra för retards?
Vad ATG kan göra och vad de väljer att göra är två olika saker vilket du och många andra muppar verkar inte kunna få in i era tröga skallar...
Citera
2025-05-26, 16:12
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machines
Får känslan av att en del personers faktabaserade inlägg också dryper av avund. Eller jobbar på ATG.
Detta har varit spinnet sen sida ett i denna tråd. Alla som med oändligt tålamod och solida kunskaper förklarat de juridiska fakta som gäller har omedelbart anklagats för avundsjuka.

Ganska korkat faktiskt. Ingen jävel avundas rimligtvis massa nötter som knyckt stålar som nu, av allt att döma, måste återbetalas.
Citera
2025-05-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Detta har varit spinnet sen sida ett i denna tråd. Alla som med oändligt tålamod och solida kunskaper förklarat de juridiska fakta som gäller har omedelbart anklagats för avundsjuka.

Ganska korkat faktiskt. Ingen jävel avundas rimligtvis massa nötter som knyckt stålar som nu, av allt att döma, måste återbetalas.
"knyckt" en del kanske ser det som ett lån. Min bekant ser det som egendoms utjämning. Han har pengarna kvar. Och har bestämt sig,om ATG ber snällt så lämnar han tillbaks dom.Under protest.
Citera
2025-05-26, 17:01
Medlem
LimitedByAsholess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan

Av allt att döma?
Nej bara för att du och några idioter till här är tvärsäkra så är det inte "av allt att döma"...

ATG kommer bara få pengar från de som är dumma nog att betala tillbaka självmant, inbilla dig inget annat din pappskalle.
Citera
2025-05-26, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimitedByAsholes
Av allt att döma?
Nej bara för att du och några idioter till här är tvärsäkra så är det inte "av allt att döma"...

ATG kommer bara få pengar från de som är dumma nog att betala tillbaka självmant, inbilla dig inget annat din pappskalle.
men de kan de skicka en till inkasso direkt man inte betalar fakturan utan att visa några bevis för inkasso?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in