Citat:
Ursprungligen postat av
Enskaladbanan
Jag är bara rädd att det kommer påverka mig negativt i något sammanhang i framtiden. Jag vet om att det inte är ett brottsmål men om det enda som kan hända är att rätten bekräftar rätten att kräva tillbaka pengarna så låter det som en risk värd att ta. Då blir det samma utfall som att betala tillbaka direkt? Inte minst därför att jag endast plockade ut 19 500kr och hade 4000kr kvar på mitt ATG-konto.
Dessutom för de som har plockat ut mer än ett halvt prisbasbelopp:
I tvistemål som rör ett stort företag vs en individ dömer ofta rätten att företaget står för sina egna rättegångskostnader då det inte är skäligt för individen. Lex David vs Goliath!
Hur som helst ett jäkligt intressant case detta. Jag tror inte säkert att ATG vinner i en domstol nödvändigtvis. Jag menar med den retoriken de formulerar med att de kan ta tillbaka vinster som är pga. tekniskt fel håller inte menar jag, ska man som spelare gå och oroa sig över huruvida det är nån bugg när man spelar eller kan man istället förutsätta att det ska fungera? Min take är att ATG som ett så stort och väletablerat företag har koll på sin shit. Jag trodde att jag vann för att ATG skulle aldrig godkänna en felaktig utbetalning. De har för fan synts till på reklam sen man var en liten pojkspoling så var fan är deras ansvar i att säkerställa fungerande utbud?
Citat:
Ursprungligen postat av
Jimpan007
Tror ialla fall du kan kalkylera följande risker,
1. Ditt konto är spärrat for life.
2. Du kan aldrig söka jobb på atg. (Förmodligen kört även om du betalar nu 🤣
Om det blir tvist
3. Betala ränta, eventuella kostnader för inkasso och eller kfm och kanske avgiften för att skapa tvisten som låg under 1k vad jag googlat och eventuella egna ombuds kostnader osv.
4. Kan ju eventuellt nå en förlikning innan iof.
Jag sitter själv med ett kravbrev från ATG på runt 30 000 kr, så jag har verkligen försökt sätta mig in i vad som faktiskt gäller juridiskt.
En grej som ofta missförstås: om man blir stämd i
tingsrätt och förlorar ett så kallat
ordinärt tvistemål (vilket gäller om kravet överstiger 29 400 kr), då
får den förlorande parten ofta stå för motpartens rättegångskostnader, enligt 18 kap. 1 § rättegångsbalken. Det gäller även om det är ett stort bolag mot en privatperson, så "David vs Goliat" gäller inte automatiskt i Sverige när det kommer till rättegångskostnader.
Så om ATG driver ett sånt mål hela vägen, och vinner, riskerar man:
- Att betala
hela det återkrävda beloppet
- Ränta
- Inkasso/KFM-avgifter
- ATG\:s juridiska kostnader, som kan bli 10 000–40 000 kr beroende på hur omfattande tvisten blir
Med det sagt: ingen vet hur många (om ens några) fall ATG faktiskt kommer driva till domstol. De har ett praktiskt och ekonomiskt hästjobb framför sig. Så för oss med större kravbelopp handlar det om att väga risk mot sannolikhet.
Angående “att betala tillbaka 2 000 kr för att komma under småmålsgränsen” som nämnts tidigare – det funkar inte. Domstolen utgår från det
ursprungliga kravet, inte vad man själv försöker justera i efterhand.
För dig som tog ut under 29 400 kr @Enskaladbanan, så handlar det om förenklat tvistemål (småmål), och då betalar varje part sina egna rättegångskostnader oavsett utfall, så du har lägre ekonomisk risk om det skulle gå hela vägen.
Jag lutar själv åt att inte betala något direkt, men vara redo att bestrida om det går vidare till fogden. Och skulle det bli aktuellt med domstol, så får man ta det därifrån, kanske till och med söka juridiskt ombud eller stöd då.
Vi får se vad som händer. Jag tror som ni, ATG har inte ett självklart case, även om de verkar hoppas att folk betalar av rädsla.