Måns har blivit allt mer sluten, sliten och agiterad i sitt sätt. Istället för att vara sitt glada och kärleksfulla jag har han varit arrogant och lättretlig. Han har alltid varit glad i drycker så alkoholintaget har nog inte ökat, snarare tvärtom då jag uppfattar det som han bytt ut alkohol mot kokain.
Att han testar positivt för andra drogsubstanser förklarar han med att kokain ofta är utblandat med exempelvis amfetamin.
Jag tror att det sköra äktenskapet och den tidiga insikten om att det inte gick att bo i Sverige gjorde att han kände sig fast mellan ”a rock and a hard surface” i och med att hans valmöjligheter för boende är begränsade vid skilsmässa och att det bidragit till destruktiva beteenden.
Jag uppfattar det som att han sade exakt vad han kände och tyckte för stunden under rättegången men att han efteråt och när detta blivit så väldigt publikt fått fler perspektiv på situationen än han klarade av att ta in förut. Även närmsta familjen har förstått hur långtgående missbruket är, något man inte alls hade insikt i före rättegången.
Citat:
Ursprungligen postat av
Geiranger
TACK för ditt perspektiv och väldigt nyanserade inlägg!
Du skriver att ni inte känner igen Måns det senaste halvåret, skulle du vilja utveckla det lite närmare? Finns det tankar om att det är alkoholmissbruk eller annat missbruk än just kokain i bilden?
Alla människor är ju mer eller mindre knäppa på olika sätt, med starka och svaga sidor, och det gäller självklart även Måns, både som vän, pappa och partner. Det avgörande är ju huruvida man har självinsikt och tar ansvar för sin del istället för att skylla hela problemet på andra. Självinsikten och empatin framstår som ganska svag hos Måns under rättegången, uppfattar du att det låter annorlunda privat? Nu tänker jag främst gällande orsaken till skilsmässan och hur kokain ”problemet” påverkat familjen.