Citat:
?? vadå jag av alla användare? jag är vänster, självklart ser jag alla möjliga motsägelser hos konservativa. men just denna ser jag faktiskt ingen större motsägelse, eftersom kapitalism är den enda vettiga ekonomiska systemet, och det håller nog både vänstern och konservativa med om. Den kan dock självklart vara mer reglerad eller helt fri...och där föredrar jag som vänster...självklart mer reglering, medan nån ekonomisk liberal, gärna vill ha en helt fri marknad.
Men detta har inget att göra med woke, kultur, traditioner eller värderingar i övrigt.
Det går alltså utmärkt att vara antingen woke eller antiwoke och samtidigt vara för att vi ska hålla oss till ett kapitalistiskt ekonomiskt system. Det finns idag inga andra lika testade ekonomiska system och det som fanns och testades, planekonomi visade sig inte fungera, i vart fall inte att konkurrera med kapitalism.
Men, med det sagt så får vi väl alla hoppas att där finns nått nytänk runt hörnet i dessa frågor, för mänsklighetens överlevnads skull.
Men detta har inget att göra med woke, kultur, traditioner eller värderingar i övrigt.
Det går alltså utmärkt att vara antingen woke eller antiwoke och samtidigt vara för att vi ska hålla oss till ett kapitalistiskt ekonomiskt system. Det finns idag inga andra lika testade ekonomiska system och det som fanns och testades, planekonomi visade sig inte fungera, i vart fall inte att konkurrera med kapitalism.
Men, med det sagt så får vi väl alla hoppas att där finns nått nytänk runt hörnet i dessa frågor, för mänsklighetens överlevnads skull.
Okej, för att förtydliga.
När jag skrev "du av alla användare" var det ett erkännande av att det är oväntat att just en vänsterliberal ser poängen, men ingen konservativ användare gör det.
Det var inte menat som ett påhopp, även om du tolkar det så.
Jag försökte bekräfta och bygga en bro, men det misstolkades reflexmässigt som nedlåtande tydligen. Inte menat.
Du säger att planekonomi har misslyckats historiskt och att kapitalism är det mest beprövade systemet. Det är irrelevant för diskussionen. Den här tråden handlar inte om Karl Marx. Det är ett konservativt forum där vi diskuterar konservatism. Alla tycks glömma bort det i den här tråden.
Jag har hela tiden hävdat att kapitalismens logik krockar med traditionella värden. Jag citerade Karl Marx som ett exempel på att även han såg detta. Det är ironiskt, eftersom han inte ses som konservativ, men ändå såg något som många idag missar eftersom de är mer upptagna med ideologisk identitet, etiketter och att signalera grupptillhörighet fram och tillbaka.
Jag är inte intresserad av det. Jag vill diskutera sakfrågor.