Citat:
Ursprungligen postat av
RobertEriksson99
✅ RÄTT
1. Orbán återförstatligade Főgáz.
Ja. Det skedde 2013–2014. Staten tog över från tyska RWE och franska GDF Suez.
2. Putin återförstatligade Gazprom och Yukos.
Ja. Gazprom är i praktiken statligt kontrollerat. Yukos togs över genom rättsprocess och förstatligades i steg.
3. Lag och Rättvisa (PiS) återförstatligade PKN Orlen.
Ja. PiS har ökat statligt inflytande över energisektorn, bland annat genom statliga fusioner och uppköp.
4. Exemplen visar att konservativa regeringar kan ingripa i kapitalet.
Ja. Det är empiriskt korrekt. Statliga ingrepp har skett.
Alla tre:
✅ Identifierar sig som konservativa
✅ Har uttryckt konservativa värderingar offentligt
✅ Har agerat i enlighet med vissa konservativa principer
Grattis. Du hittade faktiskt några nutida exempel faktiskt.
Men....
Ett enskilt återförstatligande innebär inte systemomdaning. Kapitalets logik fortsätter i bred skala.
Folkgemenskap, tradition och stabilitet fortsätter att urholkas i dessa länder.
Exemplen motbevisar därför inte systemkritiken.
I tillägg. De här regeringarna är undantag, inte regel. Majoriteten av konservativa partier i väst försvarar marknadsliberal politik.
Men det var ett bra försök måste jag medge.
Du kom med absoluta påståenden (aldrig!) och jag behövde bara motbevisa din "aldrig".
Jag har redan sagt att saker som kultur, folkgemenskap och traditioner urholkas av ny teknologi och masskonsumtion, till och med i Kina.
Det du egentligen vill fråga är kanske vilken konservativ regering som vågar förbjuda mobiltelefoner, dataspel, porr, tinder, hollywood, streamingtjänster, underhållningsapp, konsumtionspropaganda, sociala medier, popmusik, rap, youtube, AI, osv?
Inget förändrar vår livsstil och förhållande till varandra mer än all denna massunderhållning.
Polen och Ungern har dock varit bättre än de flesta på att behålla folkgemenskap och traditioner, men det du eftdrfrågar är ju en nordkoreansk isolation.
Rekommenderar att du studerar japanska edoperioden ifall du vill läsa om en konservativ nordkorea, samt varför det inte fungerade.