Igår, 21:00
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Jag har flera gånger klargjort att jag inte vill diskutera alternativa ekonomiska system i just den här tråden. Den handlar om konservatism.

Enligt Flashbacks regler måste jag hålla mig till ämnet, annars riskerar jag att bli avstängd. Jag har redan fått varningar tidigare och har blivit avstängd en gång för att jag bröt mot den regeln för flera år sedan.

Därför har jag hänvisat till att den debatten får tas i andra trådar. Capisce?

Hahaha. Men sluta slingra dig nu. Du har ju hänvisat till Karl Marx i trådinledningen. Det är inte OT att svara på frågan om hur du ser på planekonomi eftersom du ständigt antyder att Marx erbjuder ett alternativ till kapitalismen som du kritiserar just utifrån en marxistisk synvinkel och inte en konservativ.
Citera
Igår, 21:03
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Hahaha. Men sluta slingra dig nu. Du har ju hänvisat till Karl Marx i trådinledningen. Det är inte OT att svara på frågan om hur du ser på planekonomi eftersom du ständigt antyder att Marx erbjuder ett alternativ till kapitalismen som du kritiserar just utifrån en marxistisk synvinkel och inte en konservativ.

Jag har aldrig påstått att Marx erbjuder ett hållbart alternativ till kapitalismen. Det är du som läser in det.

Starta gärna en tråd om det i ett vänsterforum. Om den är seriös och genomtänkt kanske jag deltar och ger mitt perspektiv.
Citera
Igår, 21:06
Medlem
Pungsvings avatar
Sossarna har ju verkligen lyft fram vikingatraditionerna och hembygdstraditionerna.
Citera
Igår, 21:24
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
✅ RÄTT
1. Orbán återförstatligade Főgáz.
Ja. Det skedde 2013–2014. Staten tog över från tyska RWE och franska GDF Suez.

2. Putin återförstatligade Gazprom och Yukos.
Ja. Gazprom är i praktiken statligt kontrollerat. Yukos togs över genom rättsprocess och förstatligades i steg.

3. Lag och Rättvisa (PiS) återförstatligade PKN Orlen.
Ja. PiS har ökat statligt inflytande över energisektorn, bland annat genom statliga fusioner och uppköp.

4. Exemplen visar att konservativa regeringar kan ingripa i kapitalet.
Ja. Det är empiriskt korrekt. Statliga ingrepp har skett.

Alla tre:
✅ Identifierar sig som konservativa
✅ Har uttryckt konservativa värderingar offentligt
✅ Har agerat i enlighet med vissa konservativa principer

Grattis. Du hittade faktiskt några nutida exempel faktiskt.

Men....

Ett enskilt återförstatligande innebär inte systemomdaning. Kapitalets logik fortsätter i bred skala.
Folkgemenskap, tradition och stabilitet fortsätter att urholkas i dessa länder.
Exemplen motbevisar därför inte systemkritiken.

I tillägg. De här regeringarna är undantag, inte regel. Majoriteten av konservativa partier i väst försvarar marknadsliberal politik.

Men det var ett bra försök måste jag medge.

Du kom med absoluta påståenden (aldrig!) och jag behövde bara motbevisa din "aldrig".

Jag har redan sagt att saker som kultur, folkgemenskap och traditioner urholkas av ny teknologi och masskonsumtion, till och med i Kina.

Det du egentligen vill fråga är kanske vilken konservativ regering som vågar förbjuda mobiltelefoner, dataspel, porr, tinder, hollywood, streamingtjänster, underhållningsapp, konsumtionspropaganda, sociala medier, popmusik, rap, youtube, AI, osv?

Inget förändrar vår livsstil och förhållande till varandra mer än all denna massunderhållning.

Polen och Ungern har dock varit bättre än de flesta på att behålla folkgemenskap och traditioner, men det du eftdrfrågar är ju en nordkoreansk isolation.

Rekommenderar att du studerar japanska edoperioden ifall du vill läsa om en konservativ nordkorea, samt varför det inte fungerade.
Senast redigerad av Naknekejsaren Igår kl. 21:33.
Citera
Igår, 21:30
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att Marx erbjuder ett hållbart alternativ till kapitalismen. Det är du som läser in det.

Starta gärna en tråd om det i ett vänsterforum. Om den är seriös och genomtänkt kanske jag deltar och ger mitt perspektiv.

Varför har du då hänvisat till Karl Marx och kritiserat privat ägande av produktionsmedel såsom mark? Om du enbart vore inne på kritik mot kapitalismens destruktivitet så finns det en uppsjö av konservativa tänkare att stödja sig på.
Citera
Igår, 21:46
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Varför har du då hänvisat till Karl Marx och kritiserat privat ägande av produktionsmedel såsom mark? Om du enbart vore inne på kritik mot kapitalismens destruktivitet så finns det en uppsjö av konservativa tänkare att stödja sig på.

Det finns säkert en uppsjö av konservativa tänkare att stödja sig på.

Jag har läst Patrick Deneens bok "Why liberalism failed", vilket var en jävligt bra bok. Rekommenderar.

Patrick Deneen räknas som postliberal och traditionell konservativ författare och kommer ifrån en katolsk bakgrund.

Han djupdyker inte i ekonomiska orsaker till samhällsförfallet i "Why Liberalism Failed" dock.
Han nämner ekonomi, ja. Men bara som symptom, inte som drivkraft. Fokus ligger på kultur, filosofi och antropologi.

Jag ser ras och materiella orsaker som grunden och kultur, filosofi, religion som symptom eller uttryck för djupare biologiska eller ekonomiska drivkrafter.
Senast redigerad av RobertEriksson99 Igår kl. 21:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in