2025-05-21, 20:19
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Du har inte förmått att presentera något stöd för det du sa.

Om du hävdar att löneskillnaderna är på grund av könet så antyder det kausalitet. Det är synonymt med lönediskriminering pga. könet .

Att rabbla upp exempelvis föräldraledighet, vabbning och deltidsarbete såsom du gör ger inget stöd för att löneskillnaden mellan män och kvinnor är pga. könet .

Du har svårt för statistik, minst sagt. Du hade fått gå om mina lektioner. Du hade inte fått godkänt med de kunskaper du har uppvisat i den här tråden, det kan jag säga dig.

Ska du förneka nu på nytt? Låt oss titta vad din favoritapplikation ChatGPT säger:

https://postimg.cc/tZj1cL9R

Aj då. Men låt mig gissa, du kommer avfärda ytterligare en gång vad ChatGPT säger trots att du använder ChatGPT för att leta fram sanningshalten i saker enligt dina egna ord.
ChatGPT motsäger ju inte på något sätt det jag påpekat i föregående inlägg. Din ChatGPT skrev inget om att ”löneskillnad pga kön” skulle vara synonymt med lönediskriminering. Läs en gång till vad din chatkompis har skrivit om de faktorer som också påverkar lön.

Arbetstid: kvinnor arbetar deltid i större utsträckning än män.
Yrkesval: det finns åtskilliga yrken där kvinnor respektive män är överrepresenterade, t ex rörmokare och förskolelärare.
Erfarenhet: kvinnor föder barn och blir borta från arbetsplatsen längre, vabbar mer, har kortare arbetstid - allt detta leder till mindre arbetslivserfarenhet.

Detta tog jag upp i föregående inlägg.

Prova nu att skriva in ”Är löneskillnad pga kön en kausal faktor?” och se vad du får för svar.

Lönediskriminering är förbjudet enligt diskriminerings- och jämställdhetslagen.

Citat:
Är det ett oärligt knep att tolka vad någon säger ordagrant? Nej, det är det inte. Hon blev ägd, precis som du har blivit och blir i den här tråden.. ja, fortsätt ljug du. Pinnochio näsan bara växer och växer...

Men alla som kan läsa kan se att du blir överkörd.
Ja, om man medvetet gör felaktiga tolkningar av motpartens citat. Det är vad du gör i nästan alla dina inlägg.

Ingen kan bli överkörd eller ägd av ett obildat troll med grandiosa vanföreställningar.
Citera
2025-05-21, 20:45
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Har jag antytt att vad de säger i klippet stämmer? Nej. Så du fokusförflyttar. Det räcker väl med att observera hur kvinnorna i videon agerar för att förstå min poäng.
Ja, det har du. Vilken var din poäng? Att kvinnorna sprang och gömde sig? Hur kunde då kvinnor i människoartens 300 000 åriga historia överleva? Om ingen kvinna hade flytt eller gömt sig då hade vi människor varit utrotade för länge sedan.

Bättre fly än illa fäkta.

Citat:
Så du inhämtar kunskap på ett sätt som föreställer appeal to authority/appeal to consensus fallacy. Där du bara upprepar det du hör utan att tänka kritiskt. Got it! Och nej, du har inte kapacitet att tolka studier eller statistik på en acceptabel nivå om du inte har träning i bagaget vilket vi kan se då dina kommentarer översvämmas av dina misstag.

Jag förlitar mig mer på min utbildning, mina kontakter och min praktiska erfarenhet av statistisk inferens än att lyssna på vetenskapens värld och kunskapskanalen för alla ämnen.
Sagt av ett obildat troll med manlig hybris och grandiosa vanföreställningar.

Citat:
Jag är ju man, du är kvinna. Du kanske inte har koll på att män är starkare än kvinnor så sannolikhetsmässigt, så är det bra mkt troligare att jag klarar av att bära vapnet lättare än vad du kan.
Men 4,5 kg vapen eller 4,5 kg baby klarar du väl av att bära. Annars får du börja styrketräna på gymmet.

Citat:
Logisk inkonsekvens. Du fullföljer inte din bevisbörda så att begära att någon annan ska göra det är löjeväckande.
Det har jag gjort massor av gånger genom att länka till vetenskapliga studier. Varför gör du inte det själv?

Citat:
För att svaga kvinnor som du ska orka bära vapnena. Du förstår förstås inte att individuell variation spelar ingen roll när man tittar efter trender på gruppnivå och jämför könen. Du kan inget om statistik.
Hur gjorde de kvinnliga prickskyttarna från Sovjetunionen under andra världskriget när de sköt ihjäl massor av tyska soldater? De skötte ju sitt uppdrag lika bra som sina manliga motsvarigheter.

De individuella variationerna är större än snittskillnaden mellan könen. Det finns många småväxta magra killar och storväxta atletiska kvinnor. Ska man inte ta hänsyn till dessa individer?

Varför finns det olika storlekar för skor och kläder? Det räcker väl med EN storlek till alla. Individuell variation spelar ju enligt dig ingen roll.

Citat:
Män har mer naturlig makt. Därför talibanerna har tagit över delvis. Män tog över för att de tröttnade på toxiska och inkompetenta kvinnor som du.
Nej, makten lade männen beslag på under jordbruksrevolutionen. Sedan benämnde de den som naturlig för att ha ett legitimt skäl till att förtrycka, våldta, kontrollera och låsa in kvinnor.

Det finns ingen makt som är naturlig. Utom naturens makter och dem är det ingen som kan rå på.

Citat:
Du klarar inte ens av att hålla isär olika tempusformer. Titta på Afghanistan. Kvinnor har inte mkt att sätta emot när tuffa män tar till olika maktmetoder.
I Afghanistan blir alla förtryckta av talibanerna - både män, kvinnor, barn och gamla. De enda som inte förtrycks är talibanerna själva.

Citat:
Inkonsekvens. Gör det själv då istället för att be mig om att fullfölja min bevisbörda.
Orkar du inte leta reda på dina inlägg där du skrev ”män har begränsad makt över kvinnor”? Men då hjälper jag dig med den mycket enkla uppgiften:

Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Men män har ju begränsad makt över kvinnor?...

Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Kvinnor har alltså mer naturlig makt i det här sammanhanget och därför så faller huvudansvaret på dem.
....
Makt och ansvar är två parametrar som hänger ihop.
Du påstår att män har mer naturlig makt än kvinnor och då påstår du underförstått att de har mer naturligt ansvar. Makt och ansvar hänger ihop som du säger. Enligt din skruvade logik har frivilligt frånvarande pappor större ansvar än närvarande mammor.

Det är kvinnans makt över sin kropp och sexualitet samt även hennes rätt att rösta (makt att utöva politiskt inflytande) som vissa snubbar vill ta bort. Som de ”tuffa” männen i Afghanistan gjort.

Citat:
Du har nyss blivit det. Alla intelligenta kan se det förutom de dumma. Du är en av de dumma .
Ingen kan ägas eller köras över av obildade troll.

Citat:
Du står för osanning, oärlighet och manshat. Du har smutsat ner begreppet så till den grad att folk ogillar begreppet. Jag diskuterade detta med Tomatokungen men hen blev väldigt snabbt överkörd med logik så hen flydde diskussionen.

Jag har utklassat alla er feminister i alla typer av diskussioner:
Jag har tre barnbarn, alla av manligt kön, som jag älskar och vill allt gott.

Tomatkungen och andra kunniga debattörer vill inte ödsla mer dyrbar tid på obildade troll. Det vill jag inte heller.
Citera
2025-05-21, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
ChatGPT motsäger ju inte på något sätt det jag påpekat i föregående inlägg. Din ChatGPT skrev inget om att ”löneskillnad pga kön” skulle vara synonymt med lönediskriminering. Läs en gång till vad din chatkompis har skrivit om de faktorer som också påverkar lön.

Citat:
Jodå, det finns faktiskt en löneskillnad på grund av kön. Även om skillnaden har minskat över tid kvarstår en löneskillnad mellan kvinnor och män i Sverige och i många andra länder. Du kan läsa mer om det på webben, t ex på Medlingsinstitutets webbplats. För ytterligare diskussion hänvisar jag till andra trådar som behandlar ämnet om löneskillnader.

ChatGPT bekräftar att du har gjort ett uttalande om kausalitet https://postimg.cc/tZj1cL9R för du skrev att det finns en löneskillnad pga. kön. Detta antyder att könet är en orsak till den löneskillnad som vi ser. MI:s rapport ger inget stöd för detta och du har fortfarande inte presenterat några som helst belägg för detta.

Inte ens när du får ditt egna citat + utdrag ifrån vad ChatGPT har sagt så kan du erkänna att du klantade till det. Skapligt sorgligt.

Citat:
Arbetstid: kvinnor arbetar deltid i större utsträckning än män.
Yrkesval: det finns åtskilliga yrken där kvinnor respektive män är överrepresenterade, t ex rörmokare och förskolelärare.
Erfarenhet: kvinnor föder barn och blir borta från arbetsplatsen längre, vabbar mer, har kortare arbetstid - allt detta leder till mindre arbetslivserfarenhet.

Att nämna dessa ger inget stöd för ditt påstående om kausalitet beträffande könsvariabeln om du tror det.

Citat:
Prova nu att skriva in ”Är löneskillnad pga kön en kausal faktor?” och se vad du får för svar.

Varför ska vi ändra på det som du själv har sagt när du inser att du har gjort bort dig?

Citat:
Ja, om man medvetet gör felaktiga tolkningar av motpartens citat. Det är vad du gör i nästan alla dina inlägg.

Ingen kan bli överkörd eller ägd av ett obildat troll med grandiosa vanföreställningar.

Så ChatGPT gör felaktiga tolkningar också då med andra ord för ChatGPT håller ju med mig. Jo du har redan blivit överkörd. På nytt dessutom.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-05-21 kl. 20:55.
Citera
2025-05-21, 20:53
Medlem
För att bli bäst måste man vilja bli bäst.

Att män är bättre på schack beror på att de vill vara bättre ,de studerar schack-böcker mer och spelar fler partier.

Likaså att kvinnor är bättre på språk beror på att de vill vara bra på språk eftersom det intresserar dem mer.

Det finns ingen köns-gen som gör endera könet bättre på att tänka.

Svaret är att båda könen är lika bra vad gäller saker som har med tänkande att göra.
Senast redigerad av Prepper 2025-05-21 kl. 21:14.
Citera
2025-05-21, 22:35
Medlem
lupacs avatar
Citat:
ChatGPT bekräftar att du har gjort ett uttalande om kausalitet https://postimg.cc/tZj1cL9R för du skrev att det finns en löneskillnad pga. kön. Detta antyder att könet är en orsak till den löneskillnad som vi ser. MI:s rapport ger inget stöd för detta och du har fortfarande inte presenterat några som helst belägg för detta.

Inte ens när du får ditt egna citat + utdrag ifrån vad ChatGPT har sagt så kan du erkänna att du klantade till det. Skapligt sorgligt.

Att nämna dessa ger inget stöd för ditt påstående om kausalitet beträffande könsvariabeln om du tror det.

Varför ska vi ändra på det som du själv har sagt när du inser att du har gjort bort dig?

Så ChatGPT gör felaktiga tolkningar också då med andra ord för ChatGPT håller ju med mig. Jo du har redan blivit överkörd. På nytt dessutom.
Jag har lusläst såväl MI:s dokument som ChatGPT:s svar (både dina och mina) och kan inte se att de inte stödjer mina slutsatser. Det är du som snurrar runt mina kommentarer och fultolkar dem för att det ska se ut som att du har rätt.

Ingen debattör kan vare sig bli överkörd eller ägd av ett troll. Du är inget annat än ett vidrigt troll. Ett troll som hackar sönder diskussionerna med tjat, tjafs och trams, mobbar sina motdebattörer och aldrig håller en saklig ton.

Diskussionen är avslutad. Respektera mitt beslut.
Citera
2025-05-21, 22:42
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prepper
För att bli bäst måste man vilja bli bäst.

Att män är bättre på schack beror på att de vill vara bättre ,de studerar schack-böcker mer och spelar fler partier.

Likaså att kvinnor är bättre på språk beror på att de vill vara bra på språk eftersom det intresserar dem mer.

Det finns ingen köns-gen som gör endera könet bättre på att tänka.

Svaret är att båda könen är lika bra vad gäller saker som har med tänkande att göra.
Det har du absolut rätt i. Man måste ha både ett stort intresse, motivation och drivkraft för att bli riktigt bra i något. Massor av träning krävs också. Schack, språk, matematik, matlagning, stickning, ja vad som helst.
Citera
2025-05-21, 23:00
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JCaller
Du är rapporterad.

Kan du ge några exempel på personer här som sagt att män är bäst på allt? Eller är det den 13 år gamla trådstarten du är upprörd över?

Varför läser du inte bara tråden?

Efter att ha läst tråden kommer du också komma fram till samma slutsats som jag. Att män är bäst på allt.

Förutom att köra bil då såklart. Det suger män på.
Citera
2025-05-21, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Varför läser du inte bara tråden?

Efter att ha läst tråden kommer du också komma fram till samma slutsats som jag. Att män är bäst på allt.

Förutom att köra bil då såklart. Det suger män på.

Därför att det inte är mitt jobb att styrka dina påståenden.

Men ok, så här långt har vi alltså du och en sedan 10 år inaktiv TS som anser att män är bäst på allt. Säg till om du hittar någon mer.
Citera
2025-05-22, 00:21
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JCaller
Därför att det inte är mitt jobb att styrka dina påståenden.

Men ok, så här långt har vi alltså du och en sedan 10 år inaktiv TS som anser att män är bäst på allt. Säg till om du hittar någon mer.

Jag kan inte läsa tråden åt dig nej. Men om jag ska spoila lite så är det ju mycket av det gamla vanliga: "män byggde upp allt", "män uppfann allt", "män får samhället att gå runt", "män underhåller allt", "män är allt", "män vinner allt", "män är smartare", osv osv osv. Jag tror du skulle uppskatta att läsa tråden faktiskt.
Citera
2025-05-22, 13:07
Medlem
Citat:
Jag har lusläst såväl MI:s dokument som ChatGPT:s svar (både dina och mina) och kan inte se att de inte stödjer mina slutsatser. Det är du som snurrar runt mina kommentarer och fultolkar dem för att det ska se ut som att du har rätt.

Ingen debattör kan vare sig bli överkörd eller ägd av ett troll. Du är inget annat än ett vidrigt troll. Ett troll som hackar sönder diskussionerna med tjat, tjafs och trams, mobbar sina motdebattörer och aldrig håller en saklig ton.

Diskussionen är avslutad. Respektera mitt beslut.

''Han fick cancer på grund av det röda köttet''.

Hur många människor på det här forumet tror du inte förstår vad det hypotetiska citatet ovanför antyder? Detta hypotetiska uttalande går inte att misstolka om man är normalbegåvad. Det är ett uttalande som antyder ett kausalt samband mellan det röda köttet och cancer. Att förneka vad denna enkla mening antyder är oerhört tramsigt.

Precis på samma sätt, så antyder uttalandet: ''Det finns faktiskt en löneskillnad på grund av kön'', att könet är en orsak till löneskillnad.

Detta bekräftar också ChatGPT: https://postimg.cc/d7j7bXq2

Men fortsätt du växa din Pinnochio näsa.

Citat:
Jodå, det finns faktiskt en löneskillnad på grund av kön.

För att kunna dra en slutsats om att könsvariabeln är en orsak till löneskillnad så behöver man ha tillräckligt bra isolering av könsvariabeln och det har man inte i MI:s analyser varpå de inte har dragit några kausala slutsatser. Det är inte svårare än så.

Om du tolkar dessa uttalanden nedanför som att könet är en orsak till löneskillnad så behöver de nog sätta igång en utredning för då har du väldigt svårt att begripa det du läser.

Det är dags att växa upp och sluta ta ut din ilska kring dina tillkortakommanden i livet på män.

''Med den tillgängliga statistiken går det inte att säga något om eventuell diskriminerings
betydelse för löneskillnaden''.

''När alla orsaker som går att härleda ur statistiken räknats av återstår en oförklarad skillnad. Denna skillnad beror inte nödvändigtvis på diskriminering utan är oförklarad med de variabler som
är tillgängliga i statistiken''.

''En fråga som ofta lyfts när löneskillnader mellan kvinnor och män diskuteras är hur stor
del av skillnaden som beror på lönediskriminering.
Den officiella lönestatistiken kan inte
svara på om och i så fall i vilken utsträckning det förekommer diskriminering i diskrimine
ringslagens mening.
Lagen tar enbart sikte på förhållanden hos den enskilde arbetsgivaren
och statistiken beskriver lönerna på en mer övergripande nivå''.

https://www.mi.se/publikationer/loneskillnaden-mellan-kvinnor-och-man-2023/ (sida 54).
Senast redigerad av Pellefant775 2025-05-22 kl. 13:33.
Citera
2025-05-22, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag kan inte läsa tråden åt dig nej. Men om jag ska spoila lite så är det ju mycket av det gamla vanliga: "män byggde upp allt", "män uppfann allt", "män får samhället att gå runt", "män underhåller allt", "män är allt", "män vinner allt", "män är smartare", osv osv osv. Jag tror du skulle uppskatta att läsa tråden faktiskt.

Det råkar vara så att män har överpresterat genom historien. Sedan vad det finns förklaringar till detta är en helt annan fråga och jag tycker inte det är särskilt relevant eftersom det vi människor bryr oss om är resultaten. Vi bryr oss mer om det som blev än det som kunde ha blivit.

Det kanske finns någon kvinna i en källare någonstans i världen som hade vunnit mot Magnus Carlsen om hon hade dedikerat sitt liv åt schack men jag finner det ganska meningslöst att resonera på det här sättet. Jag bryr mig mer om de faktiska resultaten och jag ser upp till människor som faktiskt lyckades ta sig hela vägen in i mål. Inte de som ''snackar'' och aldrig ''levererade''.

Att bli så uppretad av att män i tråden resonerar sakligt så att du börjar skriva om pedofili är tamefan sinnessjukt och vedervärdigt.

Sedan måste du och andra förstå att om någon säger något som är sant så har inte den personen en grandios självbild bara för att personen säger att den hade rätt när andra förnekar sanningen. Det är inte att ha en grandios självbild.

Sedan tror jag att vissa av er feminister har lite dålig koll på hur man faktiskt inhämtar kunskap på ett korrekt sätt.

Vilken papegoja som helst kan kolla upp vad myndigheter säger och sedan bara upprepa den informationen.

Men detta hjälper inte en att bli en kritisk medborgare som ifrågasätter saker. Istället blir man en slav som inte förmår att tänka själv.

Vägen till sann kunskap nås genom filosofiskt och logiskt resonerande. Dessa två ämnen är A och O att behärska. Lägger man statistisk ovanpå det och förståelse för vetenskap och man har tillräckligt hög intelligens så kan man kritisera det mesta utan problem.

Hört talas om Jacob Gudiol? Han fick ju pris som årets folkbildare 2021 vilket är en utmärkelse som utdelas av Föreningen Vetenskap och Folkbildning.

Innebär detta att han jämt har rätt och aldrig tänker fel eller begår statistiska misstag? Givetvis inte. Men det är lite så vissa feminister tänker. Vissa av er tror att auktoriteter är immuna mot kritik, absolut inte, tvärtom.

Jacob kan en del, absolut, men har han så pass förträffliga kunskaper och är så felfri att en väldigt skärpt analytiker inte kan hitta felaktigheter i det han säger? Absolut inte, inte ens i närheten.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-05-22 kl. 16:59.
Citera
2025-05-22, 16:59
Medlem
Citat:
Det råkar vara så att män har överpresterat genom historien. Sedan vad det finns förklaringar till detta är en helt annan fråga och jag tycker inte det är särskilt relevant eftersom det vi människor bryr oss om är resultaten. Vi bryr oss mer om det som blev än det som kunde ha blivit.

Det kanske finns någon kvinna i en källare någonstans i världen som hade vunnit mot Magnus Carlsen om hon hade dedikerat sitt liv åt schack men jag finner det ganska meningslöst att resonera på det här sättet. Jag bryr mig mer om de faktiska resultaten och jag ser upp till människor som faktiskt lyckades ta sig hela vägen in i mål. Inte de som ''snackar'' och aldrig ''levererade''.

Att bli så uppretad av att män i tråden resonerar sakligt så att du börjar skriva om pedofili är tamefan sinnessjukt och vedervärdigt.

Sedan måste du och andra förstå att om någon säger något som är sant så har inte den personen en grandios självbild bara för att personen säger att den hade rätt när andra förnekar sanningen. Det är inte att ha en grandios självbild.

Sedan tror jag att vissa av er feminister har lite dålig koll på hur man faktiskt inhämtar kunskap på ett korrekt sätt.

Vilken papegoja som helst kan kolla upp vad myndigheter säger och sedan bara upprepa den informationen.

Men detta hjälper inte en att bli en kritisk medborgare som ifrågasätter saker. Istället blir man en slav som inte förmår att tänka själv.

Vägen till sann kunskap nås genom filosofiskt och logiskt resonerande. Dessa två ämnen är A och O att behärska. Lägger man statistisk ovanpå det och förståelse för vetenskap och man har tillräckligt hög intelligens så kan man kritisera det mesta utan problem.

Överpresterat i förtryck, våld och kriminalitet möjligen...där leder män verkligen bevisligen ligan rejält.
I allt annat har ju kvinnor aktivt förbjudits delta, eller gravt diskriminerats i "tävlingen" eller glömts bort eller ignorerats OM de mot all förmodan ändå deltagit...

Och yes vilken "papegoja" som helst kan ju ta redan på den faktan...utom du då förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in