Citat:
Som när du tar fram mina flera år gamla inlägg och citerar dem här? Är det vad du menar med att tänka rätt om nya saker?
Du har redan brutit mot rimlig etikettsed genom att vägra ta till dig när du har tänkt fel när det gäller nya saker.
Det är som att vi skulle spela pingis och så tar du bollen och springer iväg och tror du ska bli bra bemött av mig. Går verkligen inte hissen högre upp än såhär?
Det är som att vi skulle spela pingis och så tar du bollen och springer iväg och tror du ska bli bra bemött av mig. Går verkligen inte hissen högre upp än såhär?

Citat:
Halmgubbe! Jag har inte sagt att Judith Polgár är bättre än Magnus Carlsen. Men du kan inte bortse från faktumet att hon spelar bättre schack än så gott som alla människor av båda könen på jorden. Nej, jag har ingen unken kvinnosyn. Är hon bättre än Magnus Carlsen menar du? Nej, det är hon inte. Så diskussionen är avslutad. De bästa schackspelarna vad vi vet råkar vara män. Detta är ett korrekt uttalande men du är då så pass pantad så du tolkar det som att jag antyder kausalitet.
Som jag påpekat tidigare vid flera tillfällen kom forskare fram till att den stora könsskillnaden nästan helt kan förklaras av statistiken, nämligen urvalets storlek - 96 %. På grund av att ju större populationen är, desto bredare varierar de uppmätta poängen - klockkurvan har en längre svans. Och eftersom många fler män spelar än kvinnor är de bästa manliga spelarna extrema s k outliers på den här klockkurvan. Men om fler kvinnor spelar kommer några också att nå dessa ytterligheter, där tillsammans med männen.
Citat:
Jodå, det finns faktiskt en löneskillnad på grund av kön. Även om skillnaden har minskat över tid kvarstår en löneskillnad mellan kvinnor och män i Sverige och i många andra länder. Du kan läsa mer om det på webben, t ex på Medlingsinstitutets webbplats. För ytterligare diskussion hänvisar jag till andra trådar som behandlar ämnet om löneskillnader. Det är som att jag skulle säga: ''Det finns en löneskillnad mellan kvinnor och män'' och du börjar försöka få det till att låta som att jag syftar på att det finns en löneskillnad pga. könet och så säger du: ''Jag har punkterat den där punkten''. Punkterat vad? Ett påstående som inte ens har gjort
? Inser du nu hur svagbegåvad du är? Du klarar inte ens av att skilja på association och kausalitet. Nu vet alla hur oärlig du är och hur kass du är på att göra korrekta tolkningar.
Det går inte att diskutera med dig för du kör med oärliga knep hela tiden. Du fokusförflyttar, struntar i logisk konsekvens, ignorerar korrekt statistiskt resonerande, tramsar, tjafsar och beter dig. Och du är 40+ vad jag har förstått det som och beter dig såhär? Helt makalöst.
? Inser du nu hur svagbegåvad du är? Du klarar inte ens av att skilja på association och kausalitet. Nu vet alla hur oärlig du är och hur kass du är på att göra korrekta tolkningar. Det går inte att diskutera med dig för du kör med oärliga knep hela tiden. Du fokusförflyttar, struntar i logisk konsekvens, ignorerar korrekt statistiskt resonerande, tramsar, tjafsar och beter dig. Och du är 40+ vad jag har förstått det som och beter dig såhär? Helt makalöst.
Där kom det igen! Association och kausalitet! Varför denna sjukliga besatthet av dessa ord? Blev du kuggad på statistiktentorna som handlade om dessa två termer och sedan pekade du ut ”FEEELEEN” i lärarnas rättningar? Ja, då förstår jag din besatthet.
Varför har du inte läst statistisk analys och lyssnat på statistikföreläsningarna då? Har du försökt läxa upp föreläsarna på statistiska institutionen och sagt att du har rätt och de har fel? Fastän du har fel och de har rätt.
Citat:
Du ställde följande fråga till ChatGPT: ”En person skrev att åldern är en faktor som har en direkt påverkan på schackprestationen. Är detta ett uttalande som antyder kausalitet?” Skillnader i ålder antyder i det här specifika sammanhanget (schack) att åldern är en markör och inte en orsaksvariabel, varav det senare var det du hävdade när du sa att åldern påverkar direkt schackprestationen. Du hade DÄRMED FEEEEEEEEEEEEEEL.
Varför lyssnar du inte på ChatGPT:s expertis för nu helt plötsligt? Är det för att du har FEL?! Ja, det är det. Du är helt logiskt inkonsekvent.
Du hävdade att åldern är en variabel som direkt påverkar schackprestationen. Det blir inte tydligare än så. Detta är ett uttalande som antyder kausalitet. Du hade fel. Suck it up. Fortsätter du dividera om detta så kommer jag att sluta svara dig gällande detta.
https://postimg.cc/SXcv6xsm
Dvs. en markör. Du antydde kausalitet (orsak och verkan). https://postimg.cc/SXcv6xsm
Det är jag som har undervisat dig om detta. Du hade fel om detta. Du försöker nu ta min kritik och få det att låta som att du menade något annat. Klassisk oärlig efterkonstruktion.
Du har antytt att åldern direkt påverkar schackprestationen. Det du gör nu är att ta mina rättningar för att försöka få det att se ut som att det är dina egna. Du har antytt kausalitet mellan ålder och schackprestationen.
Det där är ett avslutat kapitel och du fick smisk men du gör ''en Jenny'' där du återigen blåförnekar men alla som kan läsa kan se dina misstag:
Varför lyssnar du inte på ChatGPT:s expertis för nu helt plötsligt? Är det för att du har FEL?! Ja, det är det. Du är helt logiskt inkonsekvent.
Du hävdade att åldern är en variabel som direkt påverkar schackprestationen. Det blir inte tydligare än så. Detta är ett uttalande som antyder kausalitet. Du hade fel. Suck it up. Fortsätter du dividera om detta så kommer jag att sluta svara dig gällande detta.
https://postimg.cc/SXcv6xsm
Dvs. en markör. Du antydde kausalitet (orsak och verkan). https://postimg.cc/SXcv6xsm
Det är jag som har undervisat dig om detta. Du hade fel om detta. Du försöker nu ta min kritik och få det att låta som att du menade något annat. Klassisk oärlig efterkonstruktion.
Du har antytt att åldern direkt påverkar schackprestationen. Det du gör nu är att ta mina rättningar för att försöka få det att se ut som att det är dina egna. Du har antytt kausalitet mellan ålder och schackprestationen.
Det där är ett avslutat kapitel och du fick smisk men du gör ''en Jenny'' där du återigen blåförnekar men alla som kan läsa kan se dina misstag:
Jämför detta med mina citat:
Citat:
Citat:
Jag har aldrig påstått att åldern direkt påverkar schackprestationen. Läs vad som står i bägge citaten. Det är skillnader i ålder som direkt påverkar prestationen. Inte ålder i sig.Du ser inte skillnaderna, va? Den mellan ”ålder” och ”skillnader i ålder” samt den mellan ”direkt” och ”indirekt”. Så du har gett ChatGPT en helt felaktig fråga. Det är mycket oärligt gjort av dig. Mycket fula knep du kör med.
Prova nu att ställa frågan till ChatGPT: ”Är åldern en faktor som har en indirekt påverkan på schackprestationen?”.
Vad får du för svar?
Nu är det slutdiskuterat.
?