Tack för ett väldigt intressant och lärorikt inlägg
Det är inte min uppgift att lära dig; om skolsystemet svikit dig såpass, så finns numera både sökmotorer och Large Language Models (det vissa misstar för AI) som kan hjälpa dig.
Jag la ett ljus på var du fallerade, för att vara snäll. Inget annat.
Det är inte min uppgift att lära dig; om skolsystemet svikit dig såpass, så finns numera både sökmotorer och Large Language Models (det vissa misstar för AI) som kan hjälpa dig.
Jag la ett ljus på var du fallerade, för att vara snäll. Inget annat.
Jag vet inte alls vad du är ute efter. Du är nog subtil eftersom du egentligen är en idiot.
Jag vet inte ens vad det är du försöker diskutera. Du har ju inte delat med dig av något argument över huvud taget.
Ett sista inlägg, sen blir det mental ignorans - för du KAN inte vara så trög att du missade att jag inledde med att citera detta?
Citat:
Stjärnorna kommer att slockna och så hade det inte blivit utan vår påverkan.
Anledningen till att jag skrev nåt var att det alldeles tokuppenbart är fel. Men du förefaller oförmögen att inse att nånting du skriver inte är sant, varför du fick ovanstående länk i nacken. Ingenting du kommer läsa eller förstå. Säg mig, varför är du i ett vetenskapligt forum?
Ett sista inlägg, sen blir det mental ignorans - för du KAN inte vara så trög att du missade att jag inledde med att citera detta?
Anledningen till att jag skrev nåt var att det alldeles tokuppenbart är fel. Men du förefaller oförmögen att inse att nånting du skriver inte är sant, varför du fick ovanstående länk i nacken. Ingenting du kommer läsa eller förstå. Säg mig, varför är du i ett vetenskapligt forum?
Du kanske missförstod vad jag menade.
Jag menade att på lång, lång, lång sikt tror jag att intelligenta livsformer inkl oss kommer att bygga Dyson Spheres, solkraftverk, runt alla stjärnor. Då blockeras ljuset från stjärnorna och de "slocknar", bildligt talat*.
Detta är ren spekulation om en avlägsen framtid. En spekulation är varken rätt eller fel eftersom vi inte kan veta vad som händer om 10.000 år eller 500.000 år, vi kan bara spekulera om det. Har du något argument emot min spekulation? T.ex. kan du förklara varför du anser att detta är omöjligt. Att svara att jag är korkad är inte ett bra argument.
*) Eller förstår du inte bildligt språk p.g.a. din autism?
Bildligt språk är t.ex. att säga: när jag la mig i sängen i går, då slocknade jag direkt. Men så får man inte säga enligt dig, det är inte korrekt svenska eftersom jag inte är en lampa?
Nej, det var relativt klart vad du skrev. Angående Dyson Spheres, så sägs det tydligen numera att det inte är värt jobbet. Och de påverkar ingenstans huruvida stjärnan slocknar eller inte.
Men uppenbart är att du inte kan undvika Ad Hominem, så det finns lixom ingen större anledning att diskutera saker med dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
*) Eller förstår du inte bildligt språk p.g.a. din autism?
Bildligt språk är t.ex. att säga: när jag la mig i sängen i går, då slocknade jag direkt. Men så får man inte säga enligt dig, det är inte korrekt svenska eftersom jag inte är en lampa?
Jag vill hävda att det finns olika nivåer av s.k. "Determinism", för om jag tar sats och rusar med mitt huvud mot en betongvägg, så är det högst troligt att jag skadar mig.
Men om jag fått en könscell skadad av en radondotter av radioaktivt sönderfall av Uran, och den könscellen har blivit muterad och impregnerar min hustrus ägg och barnet får en mutation, bra eller dålig, det kan ej förutsägas. För det måste sägas, att oräkneligt många mutationer var bra för livets utveckling, och det anses att det drevs av radioaktivt sönderfall av fram för allt Kalium-40, men säkert också en dos av ultraviolett strålning från solen.
Om universums framtid, det siar alla kosmologer om.
I s.k. "Eternal" Inflation, så skapas hela tiden nya bubblor av universa enligt Andrej Linde. Han anser att de aldrig kan få kontakt dock. Isolerade för alltid.
Möjligtvis har de alla olika fysiska parametrar och vårt som en sällsynthet är lämpat för liv.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-19 kl. 16:16.
Att 1) välja att rusa mot en betongvägg eller 2) jämföra det med en mutation vi alla kan drabbas av och försöka jämställa det nånstans är inte vetenskap. Resten av ditt inlägg var bara yrr men det jag egentligen ville säga nåt mot var detta om multiverse.
Kort sagt, glöm det. Då det som koncept är vagt och obevisat, så har det även om det existerar noll och ingen påverkan på oss, alltså kan det inte vara delaktigt i några som helst planer vi gör.
Det finns det som svänger sig med multiverse, lite som "ok det jag påstår nu e kanske inte rätt men i ett multiverse, så ..". Glöm sånt direkt. Det finns inga multiverse, och även om hade dom inte påverkat dina påståenden.
Att 1) välja att rusa mot en betongvägg eller 2) jämföra det med en mutation vi alla kan drabbas av och försöka jämställa det nånstans är inte vetenskap. Resten av ditt inlägg var bara yrr men det jag egentligen ville säga nåt mot var detta om multiverse.
Kort sagt, glöm det. Då det som koncept är vagt och obevisat, så har det även om det existerar noll och ingen påverkan på oss, alltså kan det inte vara delaktigt i några som helst planer vi gör.
Det finns det som svänger sig med multiverse, lite som "ok det jag påstår nu e kanske inte rätt men i ett multiverse, så ..". Glöm sånt direkt. Det finns inga multiverse, och även om hade dom inte påverkat dina påståenden.
Mutationer anses till stor del orsakas av radioaktivt sönderfall, vilket i enskilda fall icke på något sätt kan förutsägas å det minsta.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!