• 6
  • 7
2025-05-19, 22:24
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Förlåt, det var det enda värt att citera.

Att 1) välja att rusa mot en betongvägg eller 2) jämföra det med en mutation vi alla kan drabbas av och försöka jämställa det nånstans är inte vetenskap. Resten av ditt inlägg var bara yrr men det jag egentligen ville säga nåt mot var detta om multiverse.

Kort sagt, glöm det. Då det som koncept är vagt och obevisat, så har det även om det existerar noll och ingen påverkan på oss, alltså kan det inte vara delaktigt i några som helst planer vi gör.

Det finns det som svänger sig med multiverse, lite som "ok det jag påstår nu e kanske inte rätt men i ett multiverse, så ..". Glöm sånt direkt. Det finns inga multiverse, och även om hade dom inte påverkat dina påståenden.
Enligt determinismen, skulle jag rusa in i betongväggen och skada mig, för att det var förutbestämt.

De gamla Grekerna hade allt klart för sig, du kan ej undvika ditt öde eller framtid. Men jag anser att det är trams, för jag tror på en fri vilja, kanske kopplad till något slags Kvant-Mekanik och Atomernas sönderfall i vissa fall, samt Kaos-teori.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-19 kl. 22:30.
Citera
2025-05-19, 22:35
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Förlåt, det var det enda värt att citera.

Att 1) välja att rusa mot en betongvägg eller 2) jämföra det med en mutation vi alla kan drabbas av och försöka jämställa det nånstans är inte vetenskap. Resten av ditt inlägg var bara yrr men det jag egentligen ville säga nåt mot var detta om multiverse.

Kort sagt, glöm det. Då det som koncept är vagt och obevisat, så har det även om det existerar noll och ingen påverkan på oss, alltså kan det inte vara delaktigt i några som helst planer vi gör.

Det finns det som svänger sig med multiverse, lite som "ok det jag påstår nu e kanske inte rätt men i ett multiverse, så ..". Glöm sånt direkt. Det finns inga multiverse, och även om hade dom inte påverkat dina påståenden.
Du förstår ju inte att ett enda radioaktivt sönderfall av en enskild atom kan påverka en av dina könsceller och på det viset påverka din avkomma så att framtiden förändras.

Jag tar det igen: Enskilda atomers sönderfall kan icke förutsägas. De kan sönderfalla nu, eller om miljoner år eller längre.
Det är just detta, som anses ha drivit evolutionen till viss del, och att enskilda atomers sönderfall kan ej förutsägas. Därför kan ej enskilda mutationer förutsägas annat än statistiskt och extremt sällsynta mutationer knappt alls eller inte alls enligt determinismen.

Det finns forskare som bestrålar grödor med Gamma-strålning från Kobolt-60 eller Cescium-137 för att se vilka mutationer som är värda att spara på och utveckla vidare. Det är ett slags turbo-evolution, men likaväl sant slumpmässigt.

Hur skulle man rent teoretiskt sett kunna spåra tillbaka en mutation av en gröda från ett enskilt sönderfall av Kobolt-60 eller Cecsium-137 som inte kan förutsägas ?
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-19 kl. 23:09.
Citera
2025-05-22, 11:09
Medlem
Robinests avatar
Ett mycket bra argument för att universum är deterministiskt är att information är bevarad.
Citera
2025-05-22, 15:14
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Möjligen är universum deterministiskt i teorin. Matematiken sätter stopp för utforskandet av detta då trekroppsproblemet kvarstår väldigt envist.
Ja, om det är omöjligt att förutse framtiden förrän långt efter det som händer har hänt, är det en meningslös kunskap att veta att universum är deterministiskt.

2025: "Heureka! Enligt mina beräkningar i min superdator vet jag alldeles säkert att människan kommer att uppfinna hjulet! Närmare bestämt om.. hm för en tid sedan...

Ok.

Att det var meningslöst att försöka påverka framtiden visste man i Sovjet också. Den var ju förutbestämd! Därför la man så mycket energi på att ändra historien istället.

Jag har inga problem med att vara deterministisk, eftersom jag vet att ingen annan människa ändå kan räkna ut det förrän jag är död och begraven sedan länge! Turing-automaten idisslar länge, länge.
Vart människor går, och varför
kan ingen räkna ut
ty det är livets gåta
och den har inget slut
(Dan Andersson)
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2025-05-22 kl. 15:47.
Citera
2025-05-22, 22:52
Medlem
Knivur-273s avatar
Problemet med sann "Determinism" är att den fria viljan ej existerar, allt vore förutbestämt, vilket jag ej tror på. En del av de gamla Grekerna trodde att allt var förutbestämt, som ödet.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-22 kl. 22:55.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in