Citat:
Ursprungligen postat av
iptrix
Förlåt, det var det enda värt att citera.
Att 1) välja att rusa mot en betongvägg eller 2) jämföra det med en mutation vi alla kan drabbas av och försöka jämställa det nånstans är inte vetenskap. Resten av ditt inlägg var bara yrr men det jag egentligen ville säga nåt mot var detta om multiverse.
Kort sagt, glöm det. Då det som koncept är vagt och obevisat, så har det även om det existerar noll och ingen påverkan på oss, alltså kan det inte vara delaktigt i några som helst planer vi gör.
Det finns det som svänger sig med multiverse, lite som "ok det jag påstår nu e kanske inte rätt men i ett multiverse, så ..". Glöm sånt direkt. Det finns inga multiverse, och även om hade dom inte påverkat dina påståenden.
Du förstår ju inte att ett enda radioaktivt sönderfall av en enskild atom kan påverka en av dina könsceller och på det viset påverka din avkomma så att framtiden förändras.
Jag tar det igen: Enskilda atomers sönderfall kan icke förutsägas. De kan sönderfalla nu, eller om miljoner år eller längre.
Det är just detta, som anses ha drivit evolutionen till viss del, och att enskilda atomers sönderfall kan ej förutsägas. Därför kan ej enskilda mutationer förutsägas annat än statistiskt och extremt sällsynta mutationer knappt alls eller inte alls enligt determinismen.
Det finns forskare som bestrålar grödor med Gamma-strålning från Kobolt-60 eller Cescium-137 för att se vilka mutationer som är värda att spara på och utveckla vidare. Det är ett slags turbo-evolution, men likaväl sant slumpmässigt.
Hur skulle man rent teoretiskt sett kunna spåra tillbaka en mutation av en gröda från ett enskilt sönderfall av Kobolt-60 eller Cecsium-137 som inte kan förutsägas ?