• 1
  • 2
2025-04-20, 14:34
Medlem
magis avatar
Det ser ut som om allt i universum är kaos.
Men hela universum kommer ju att sluta i ett och samma tillstånd pga accelerationen i kosmos.
Så oavsett hur universum utvecklar sig eller om livet överbefolkar hela universum
så kommer allt ändå att sluta i samma slutgiltiga tillstånd.

Alltså är universum deterministiskt.

Eller?

MagI
-----------------
Citera
2025-04-20, 14:37
Medlem
Smekarn87s avatar
Möjligen är universum deterministiskt i teorin. Matematiken sätter stopp för utforskandet av detta då trekroppsproblemet kvarstår väldigt envist.
Citera
2025-04-20, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av magi
Alltså är universum deterministiskt.

Nej, kvanteffekter är slumpmässiga. Det spiller småningom över i makrosystem.
Citera
2025-04-20, 16:36
Vi vet inte och kan aldrig få säkra svar pga epistemologin, dvs läran om hur vi kan eller skulle kunna veta.
Om vi människor är deterministiska i allt vi tänker och gör, och om det därför inte finns någon fri vilja alls, vilket fick kvalificerad majoritet i en omröstning med hjärnforskare och fysiker, så kan vi inte påstå någotdera med visshet.

Alla händelser i en sammanlagd summa, inklusive de små, innan man upplever sig göra fria val har enligt forskarteamet redan påverkat och bestämt besluten.
Senast redigerad av luktenavafrikan 2025-04-20 kl. 16:48.
Citera
2025-04-20, 20:11
Medlem
iptrixs avatar
Det bra med - och det lockande med - ett deterministiskt system är att man kan skylla på systemet.

Sen att kaosteori, kvantteori och annat gör att absolut determinism saknas kanske känns som en spark på pungen - men det ska det. Ett deterministiskt universum hade saknat poäng oavsett från vilken synvinkel du ser det! Tänk på en ett par minuter, så förstår du vad jag menar.
Citera
2025-04-20, 20:36
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Ett deterministiskt universum hade saknat poäng oavsett från vilken synvinkel du ser det!
Som om universum och liv måste ha en poäng. Tänk själv istället för med din vandrande gubbe på avataren för vart vill du komma med den....
Vill du veta en hemlighet... Det finns inget riktigt universum, och inte eller några parallella sådana. Det är matematiska spekulationer och teorier i mänsklig hjärna.
Citera
2025-04-20, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luktenavafrikan
Vi vet inte och kan aldrig få säkra svar pga epistemologin, dvs läran om hur vi kan eller skulle kunna veta.
Om vi människor är deterministiska i allt vi tänker och gör, och om det därför inte finns någon fri vilja alls, vilket fick kvalificerad majoritet i en omröstning med hjärnforskare och fysiker, så kan vi inte påstå någotdera med visshet.

Alla händelser i en sammanlagd summa, inklusive de små, innan man upplever sig göra fria val har enligt forskarteamet redan påverkat och bestämt besluten.
Visst kan vi det. Även om vi inte kan välja vår ståndpunkt så kan vi fortfarande slå fast vilken grad av logik och bevisföring som föranlett den.

Desto stabilare grund vår ståndpunkt bedöms vila på desto större fog finns det för att klassa den som korrekt.
Citera
2025-04-20, 21:19
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schweizerchoklad
Som om universum och liv måste ha en poäng. Tänk själv istället för med din vandrande gubbe på avataren för vart vill du komma med den....
Vill du veta en hemlighet... Det finns inget riktigt universum, och inte eller några parallella sådana. Det är matematiska spekulationer och teorier i mänsklig hjärna.
Jag utgår likt forntida filosofer från att det finns ett universum eftersom jag finns - enligt den kända tesen cogito, ergo sum. Att du fick googla den är lite trist men förtar inte min poäng.

Det finns ett universum; med det klarlagt så kan man fråga sig om det finns en poäng med det, men om universum vore strikt determistiskt, så får man falla tillbaks på LaPlace:

"Given for one instant an intelligence which could comprehend all the forces by which nature is animated and the respective situation of the beings who compose it—an intelligence sufficiently vast to submit these data to analysis—it would embrace in the same formula the movements of the greatest bodies of the universe and those of the lightest atom; for it, nothing would be uncertain and the future, as the past, would be present to its eyes."

Det vore en omöjlighet i sig, men tack vare att naturen skyddar existensen - kring singulariteter, kring tidsparadoxer och även *mot gudaliknande företeelser* är detta inte möjligt. Inget av det kan existera inuti det universum vi ser.

Det finns ingen plats för religion, eller the Greys för den delen.
Citera
2025-04-20, 21:39
Vi säger att det finns ljus i universum som går att se utan ögon och värmekameror. Vi säger att ip-trix har ett tredje ben som ingen av oss vet och omöjligt kan upptäckas, kännas och observeras av ens någon nu levande.
Var finns då detta faktiska ben som bestämt existerar enligt t ex framtidens intelligens?
Citera
2025-04-20, 22:52
Medlem
Det går bara runt runt runt, runda planeter rundar runda planeter, inte vidare kaos .
Det är determenistiskt eller nån kedje reaktion hela vägen, allt sitter ihop även om det är svårt att tänka sig att människan sitter ihop med luften.

Vad är det slutgiltiga tillståndet?

Det är ju där vi är !
ändrar lite former men inget slutar snurra.

Stilla är ett onormalt tillstånd i vårat universum.

Det kan inte vara stilla det är runda bollar dom kan inte göra annat än snurra , energin bildas av att det som inte är ruuunt försöker bli ruuunt men allt kaaan inte vara ruuunt. Ett pi problem

Allt är påväg nånstans, man kan säga att ingen nånsin kan vara där man vill .

Nu måste jag till botten det kan jag inte göra något åt. Jag är på fel sida helt enkelt

Igentligen måste jag springa till Australien för att det ska lugna ner sig hehe allt på plats igen.
Senast redigerad av troligengud 2025-04-20 kl. 23:04.
Citera
2025-04-20, 23:32
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Stilla är ett onormalt tillstånd i vårat universum.
"Stilla" illustrerar inte är vi är, snarare att vår inställning till tid e löjlig.

Se det så här: Under en normal livstid för en människa hinner en glaciär flera meter. En akacia växer kanske 60 meter. En sköldpaddat drar förbi och vinka, medans månen avlägsnat sig ungefär 43 centimeter. Dygnet har blivit runt 0.002 sekunder längre.

Rätt trist facit att lämna efter sig, och då tog jag inte upp avskogningen av jorden eller skapandet av öken - det, inom bara några hundra generationer, blir en Sak.

Så stilla står inte tiden men på våra nivåer är den rätt trist =
Citera
2025-04-20, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
"Stilla" illustrerar inte är vi är, snarare att vår inställning till tid e löjlig.

Se det så här: Under en normal livstid för en människa hinner en glaciär flera meter. En akacia växer kanske 60 meter. En sköldpaddat drar förbi och vinka, medans månen avlägsnat sig ungefär 43 centimeter. Dygnet har blivit runt 0.002 sekunder längre.

Rätt trist facit att lämna efter sig, och då tog jag inte upp avskogningen av jorden eller skapandet av öken - det, inom bara några hundra generationer, blir en Sak.

Så stilla står inte tiden men på våra nivåer är den rätt trist =
Nu börjar vi närma oss sanningen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här