2025-05-16, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magi
Det ser ut som om allt i universum är kaos.
Men hela universum kommer ju att sluta i ett och samma tillstånd pga accelerationen i kosmos.
Så oavsett hur universum utvecklar sig eller om livet överbefolkar hela universum
så kommer allt ändå att sluta i samma slutgiltiga tillstånd.

Alltså är universum deterministiskt.

Eller?

MagI
-----------------
Menar du t.ex att vädret på jorden för varje kubikmeter och varje sekund under 4 miljarder år bestämdes redan vid big bang?
Citera
2025-05-16, 00:29
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Det är väl ändå relativt vetenskapligt att påstå att "heat death" är framtiden? Ingenting säger att det ska bli en kollaps, och teorierna om "big rip" saknar underlag.

Att universum fortsatt kommer utvidgas tills heat death verkar stödjas av de flesta modeller jag sett, vilket sätter ett relativt stort P för tankarna från de som snackar multiverse eller att universum skulle vara oändligt.
Jag är en av de otroende, som tror på multiversa eller oändligheten, Det skulle ha varit vackert att ha känt Andrej Linde.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-16 kl. 00:32.
Citera
2025-05-16, 00:37
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag är en av de otroende, som tror på multiversa eller oändligheten, Det skulle ha varit vackert att ha känt Andrej Linde.
Du kan nog ha chans på det, han förefaller inte ha dött än som de flesta andra namnkunniga vetenskapare. *shrug*
Citera
2025-05-16, 01:19
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Det är väl ändå relativt vetenskapligt att påstå att "heat death" är framtiden? Ingenting säger att det ska bli en kollaps, och teorierna om "big rip" saknar underlag.

Mycket talar ju för det i nuläget. Däremot finns det en hel del osäkerheter, särskilt gällande sådant som mörk energi och mörk materia.

T ex har man gjort en del nyare observationer av galaxer, kvasarer, kosmiska bakgrundsstrålningen samt supernovor som antyder att mörk energi kanske inte är konstant utan kan avta i framtiden. Men det är nog för tidigt att säga något om det än så länge.

Sen finns även en osäkerheter kring hur galaxer formas och utvecklas och att mörk materia kanske har andra egenskaper än vad som antas i nuvarande modeller, vilket även det skulle kunna leda till alternativa scenarier för universums långsiktiga utveckling.

Citat:
Att universum fortsatt kommer utvidgas tills heat death verkar stödjas av de flesta modeller jag sett, vilket sätter ett relativt stort P för tankarna från de som snackar multiverse eller att universum skulle vara oändligt.

Utifrån vad jag läst är väl varken multiverse eller ett oändligt universum oförenliga med heat death?
Citera
2025-05-16, 01:34
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mino44
Utifrån vad jag läst är väl varken multiverse eller ett oändligt universum oförenliga med heat death?
Tänk igenom det där lite. Multiverse har ju iofs marginell till ingen påverkan på oss, men ett universum som är oändligt kan inte ha en heat death. Ett universum som är oändligt kan inte heller ha en big bang .. eller nåt av det vi tar för givet.

Men specifikt heat death, det kan bara ske i ett icke oändligt universum, såklart.
Citera
2025-05-16, 08:15
Medlem
Citat:
Tänk igenom det där lite. Multiverse har ju iofs marginell till ingen påverkan på oss, men ett universum som är oändligt kan inte ha en heat death. Ett universum som är oändligt kan inte heller ha en big bang .. eller nåt av det vi tar för givet.
Jodå, ett oändligt universum kan ha både big bang och heat death.
Citera
2025-05-16, 15:17
Medlem
Mino44s avatar
Citat:

Men specifikt heat death, det kan bara ske i ett icke oändligt universum, såklart.

Det är vad jag läst och hört från flertalet kosmologer även om det inte verkar intuitivt. Och som Xenonen skriver så ska detta även vara förenligt med Big Bang teorin.
Citera
2025-05-16, 18:07
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mino44
Det är vad jag läst och hört från flertalet kosmologer även om det inte verkar intuitivt. Och som Xenonen skriver så ska detta även vara förenligt med Big Bang teorin.
Japp, så är det ju. BB-teorin beskrivs av FLRW-metriken inom GR, och den är oändlig om universums medeldensitet (inkl mörk energi och mörk materia) är under ett visst kritiskt värde som beror på universums expansionshastighet (mätt med Hubblekonstanten). Och det är inom ramen för denna teori som kosmologerna diskuterar om t ex värmedöden.

Att detta är sant om BB-teorin är helt odiskutabelt. Teorin fungerar faktiskt så.

Men det som alltid KAN diskuteras är förstås om en teori beskriver verkligheten.

Iptrix är en hyvens kille på flera sätt och alls inte dum, men han förstår inte BB-teorin (vilket han verkligen inte är ensam om, så det är inget att skämmas för), och han tror på något annat som han av någon anledning vill kalla för Big Bang.
Citera
2025-05-16, 18:38
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Japp, så är det ju. BB-teorin beskrivs av FLRW-metriken inom GR, och den är oändlig om universums medeldensitet (inkl mörk energi och mörk materia) är under ett visst kritiskt värde som beror på universums expansionshastighet (mätt med Hubblekonstanten). Och det är inom ramen för denna teori som kosmologerna diskuterar om t ex värmedöden.

Att detta är sant om BB-teorin är helt odiskutabelt. Teorin fungerar faktiskt så.

Men det som alltid KAN diskuteras är förstås om en teori beskriver verkligheten.

Iptrix är en hyvens kille på flera sätt och alls inte dum, men han förstår inte BB-teorin (vilket han verkligen inte är ensam om, så det är inget att skämmas för), och han tror på något annat som han av någon anledning vill kalla för Big Bang.

Tack för förtydligande. Ja, jag blev faktiskt lite osäker och var tvungen att lyssna på lite intervjuer och granska det jag tidigare läst, och visst verkar det vara som du skriver, och även om jag själv inte är utbildad på området och förstår teorin i grunden så verkar de som förstå den mena att så är fallet.

Men bara för att se ifall jag förstått det rätt - det är väl enbart vårt observerbara universum vi kan extrapolera tillbaka och beskriva som en väldigt liten punkt? Universum som helhet kan ha varit oändligt och att utvidgningen därefter sker överallt i varje lokal "punkt"?
Senast redigerad av Mino44 2025-05-16 kl. 18:51.
Citera
2025-05-16, 21:24
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd

Heh .. nja, det e jag nog egentligen inte. Men nej - det är hur Big Bang beskrivs som jag använder som startpunkt (utan att varenda gång det nämns dra in FRLW-metrik, tonsiller o annat babbel) - utan bara på enklaste sätt säga just vad som sägs VARA Big Bangs .. grej:

Vid tid strax över 0, skapades 3(4) dimensioner, som expanderade från denna punkt. Detta skapar per definition "ett eget universum", det är inte som jag skrivit i 8 år nu nån slags trädgårdsexplosion i ett redan existerande universum. Om vårt universum har en start-tid, så är det inte oändligt.

Det innebär självklart att jag inte "förstår Big Bang" på samma sätt som erfarna gamla gubbar, för all del. Men motsägelserna från teorin i sig och det vi kan notera gör ju att det andra nerdnerd skrev känns relevant - det kanske likt strängteorin e en go grej, fast .. inte korrekt.

Edit: Sh't, inser att jag borde tagit höjd för extra dimensioner, men då strängteorin i allt förblir obevisad, så föll det helt bort från mina tankar.
Senast redigerad av iptrix 2025-05-16 kl. 21:27.
Citera
2025-05-16, 23:49
Medlem
magis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Menar du t.ex att vädret på jorden för varje kubikmeter och varje sekund under 4 miljarder år bestämdes redan vid big bang?

Jag menar man kan se detta på på ett annat sätt.
Det kvittar vad vi gör så slutar allt i samma tillstånd.
Gott eller ont, bra eller dåligt så slutar allt i samma tillstånd.

MagI
-----
Citera
2025-05-17, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magi
Jag menar man kan se detta på på ett annat sätt.
Det kvittar vad vi gör så slutar allt i samma tillstånd.
Gott eller ont, bra eller dåligt så slutar allt i samma tillstånd.

MagI
-----
Nja, jag tror att alla intelligenta livsformer förr eller senare uppfinner superintelligent AI som kommer att bygga Dyson Spheres. Stjärnorna kommer att slockna och så hade det inte blivit utan vår påverkan. Det vi gör nu kommer att påverka Universum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in