Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-05-17, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Javisst gör det det och den gör det utifrån en faktisk modell. Och det gör alltså inte Stellarium eller JPL. De använder matematiska/statistiska modeller med gigabyte av data.

Så man kan säga att även om man inte kan acceptera den här geo-heliocentriska modellen så får man erkänna att vi funnit ett radikalt mycket enklare sätt att förutsäga planetära positioner. Att beskriva ett antal cirklars diameter och orientering samt vilka konstanta hastigheter de rör sig i handlar ju om några bytes jämfört med de miljontals som nuvarande efemerides-motorer använder.

ja det är briljant.
Citera
2025-05-17, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Öh, nej det gör den inte. Tychosium har förenklat planetbanorna till rena cirklar vilket inte är hur planeterna rör sig i verkligheten.

Intressant att du nämner det. Jag har funderat på just det i flera år men inte orkat göra den analysen själv. Grejen är väl att de inte acceperat elliptiska banor så frågan är om de därmed utesluter punkter som avviker för mycket från deras antagna cirkelrörelse. Jag får inte ihop det men kanske har det något att göra med att en cirkel som lutar antar en elliptisk form framifrån.

Sedan är det amatörmässigt att ta beslutet att cirlulära rörelser med konstanta hastigheter är mer "naturliga" än ellipser och varierande hastigheter. En cirkel är ju ett specialfall och säger inget om hur naturligt det är. Att det ens tycks fungera, åtminstone delvis, beror ju helt och hållet på att man ignorerar den fysik som resten av världen tillämpar.

Nu får vi invänta svaret från den ödmjuke herrn på RCB-kontoret 🙂
Citera
2025-05-17, 20:55
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
eller så var det Kepler som krånglade till dom. hur vet du hur planeterna rör sig i verkligheten?

Professorn kom nog fram till det samt att raketer faktiskt fungerar i rymden när han såg på TV hur Kate Perry med BFFs åkte ut i rymden.

Man får ju ge dom att de är fiffiga. Fram till rymdresebluffen som började med Sputnik på 50-talet så kunde ju Solsystemets konfiguration ses som en öppen fråga. Men om nu NASA navigerar i rymden så kan dom ju inte göra det med karta som inte stämmer.
Citera
2025-05-17, 21:10
Medlem
Citat:
dansk var han väl ändå, Tycho. och sen var det nån indier som hade samma idé, vad hette han..Pathani Samanta. det kan vi tacka Simon för, den kunskapen.

Dansk? Det är väl Simon han syftar på och han är för övrigt inte särskillt kunnig eller pålitlig. Han utgår ju ifrån att all grundläggande fysik vi byggt den heliocentriska modellen på är fel, trots att han själv saknar högre utbildning inom både fysik och matematik.

En seriös "forskare" börjar väl rimligtvis med att lära sig det som utecklats successivt under många år. Istället fjantar han runt online och beter sig ofta ganska illa och respektlöst. Hans paranoida tjat om NASA och dåliga människosyn avseende frsmstående vetenskapsmän som Einstein och Hawkins ger mig avsmak.

Hur fan kan ni andra sitta och skratta med honom och betrakta honom som någon slags forskare? Jag hör ibland i podden hur han och andra tror att Tychosmodellen kommer ta över och bli allmänt accepterad. Jag har nyheter, den kommer inte leda till något överhuvudtaget. Den bygger dessutom på hittepåfysik.
Citera
2025-05-17, 21:15
Medlem
Citat:
Professorn kom nog fram till det samt att raketer faktiskt fungerar i rymden när han såg på TV hur Kate Perry med BFFs åkte ut i rymden.

Man får ju ge dom att de är fiffiga. Fram till rymdresebluffen som började med Sputnik på 50-talet så kunde ju Solsystemets konfiguration ses som en öppen fråga. Men om nu NASA navigerar i rymden så kan dom ju inte göra det med karta som inte stämmer.

Kan du vara så pass seriös att du svarar på alla sakfrågor jag och andra postat här nyligen? Kom inte och påstå i podden att jag sysslar med ämnesflykt. Det kan du även hälsa Martin. Gå igenom några av de senaste sidorna så ser ni hur jag försöker ta reda på hur du tänker och varifrån dina ideer kommer. Det räcker inte med "funkar inte". Jag vill se någon bild på en raket, en beskrivning och ekvationer för den fysik som ligger bakom framdriften, enligt dig.
Citera
2025-05-17, 21:18
Medlem
Citat:
dansk var han väl ändå, Tycho. och sen var det nån indier som hade samma idé, vad hette han..Pathani Samanta. det kan vi tacka Simon för, den kunskapen.

Simon Hytten är norrman.
Citera
2025-05-17, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Intressant att du nämner det. Jag har funderat på just det i flera år men inte orkat göra den analysen själv. Grejen är väl att de inte acceperat elliptiska banor så frågan är om de därmed utesluter punkter som avviker för mycket från deras antagna cirkelrörelse. Jag får inte ihop det men kanske har det något att göra med att en cirkel som lutar antar en elliptisk form framifrån.

Sedan är det amatörmässigt att ta beslutet att cirlulära rörelser med konstanta hastigheter är mer "naturliga" än ellipser och varierande hastigheter. En cirkel är ju ett specialfall och säger inget om hur naturligt det är. Att det ens tycks fungera, åtminstone delvis, beror ju helt och hållet på att man ignorerar den fysik som resten av världen tillämpar.

Nu får vi invänta svaret från den ödmjuke herrn på RCB-kontoret 🙂

Deras modell är så extremt förenklad att all eventuell överensstämmelse med verkligheten är avrundningsfel. Ett system som faktiskt tar hänsyn till gravitation kan inte ha cirkulära planetbanor.
Citera
2025-05-17, 21:20
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Dansk? Det är väl Simon han syftar på och han är för övrigt inte särskillt kunnig eller pålitlig. Han utgår ju ifrån att all grundläggande fysik vi byggt den heliocentriska modellen på är fel, trots att han själv saknar högre utbildning inom både fysik och matematik.

En seriös "forskare" börjar väl rimligtvis med att lära sig det som utecklats successivt under många år. Istället fjantar han runt online och beter sig ofta ganska illa och respektlöst. Hans paranoida tjat om NASA och dåliga människosyn avseende frsmstående vetenskapsmän som Einstein och Hawkins ger mig avsmak.

Hur fan kan ni andra sitta och skratta med honom och betrakta honom som någon slags forskare? Jag hör ibland i podden hur han och andra tror att Tychosmodellen kommer ta över och bli allmänt accepterad. Jag har nyheter, den kommer inte leda till något överhuvudtaget. Den bygger dessutom på hittepåfysik.

Varsågod. Här har du fakta som gör det omöjligt för en raket att skapa framdrift i rymden:
https://www.perplexity.ai/search/forklara-vad-fri-expansion-ar-bHBQ_cBeTvSzSjcIwxrO8Q
Citera
2025-05-17, 21:22
Medlem
Citat:

Är det det bästa du har att komma med? Ja jag förstår det måste ha varit mycket ilska och tandagnisslan i Cui Bono när en populär kvinna tog en selfie i rymden.
Citera
2025-05-17, 21:30
https://www.perplexity.ai/search/-YlF4qGd3TsO7AYELBQ7h4w
Citera
2025-05-17, 21:34
Medlem
Citat:
Varsågod. Här har du fakta som gör det omöjligt för en raket att skapa framdrift i rymden:
https://www.perplexity.ai/search/forklara-vad-fri-expansion-ar-bHBQ_cBeTvSzSjcIwxrO8Q

Snälla du, tror du inte jag förstår grundläggande termodynamik? Jag är trots allt forskarutbildad fysiker och har även arbetat med kryoteknik, alltså nedkylda gaser under lågt tryck nära vakuum, på FOI.

För det första ska du inte behöva fråga en AI. Om det vore något att ta på allvar hade det funnits massor av källor med en direkt koppling till raketers framdrift. Nu är det slutsatser du själv dragit från grundläggande termodynamik. Dessutom är det helt uppåt väggarna. Fri expansion av en gas mellan två kärl har överhuvudtaget inget med det som händer i en raket att göra.

Svagt och fel!

Så, min fråga är. Finns det någon som publicerat ett seriöst arbete som behandlar raketers framdrift så som du vill att det ska fungera? Finns det 0 referenser är du rätt så ensam och då kan du antingen bli världskänd eller också har du fel. Vad tycker du är mest sannolikt?
Senast redigerad av knowledgehunger 2025-05-17 kl. 21:43.
Citera
2025-05-17, 21:41
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Är det det bästa du har att komma med? Ja jag förstår det måste ha varit mycket ilska och tandagnisslan i Cui Bono när en populär kvinna tog en selfie i rymden.

Snarare suckar och medlidande med de nya analfabeterna som antagligen aldrig kommer lära av och lära om oavsett hur mycket de driver med er.

Det är som sagt ganska enkelt att förstå att rymdresor meddelst raket är en fysisk omöjlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in