2025-05-12, 19:02
Medlem
Brukar själv göra dessa steg i en GDS hall
1. kallavfettning upp till handtagen sen kör jag på taket
2. Alkalisk avfettning samma som steg 1
3. Låter värka en stund sen spolar jag av, kollar ifall jag behöver lägga på en omgång till
4. På med flygrostbortagare på fälgar, upp till handtagen, kör lite på taket om det behövs, spola av bilen
5. Fyller upp hink med schampo med avrinning, svabbar in bilen noga och spolar av.
6. På med keramiskt lackskydd efteråt
7. Torka av bilen.
Citera
2025-05-12, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElFettso
Öh, man ska bara köra med avfettning upp till fönsterlisterna eftersom det löser upp rostskydd som finns på bilens insida, t.ex. inuti dörrarna som det når när det rinner ner mellan rutorna och listen, något som också blir uttorkade.

Kör själv följande steg.

1. Fälgrengöring
2. Miljöavfettning på torr bil (upp till fönsterlisten)
3. Spola av (var noga med hjulhus)
4. Schampo
5. Spola av
6. Sprayvax på våt yta
7. Torka
8. Kör bilen en runda så att eventuell fukt avdunstar.

Kör miljöavfettning för att den är skonsam mot lacken, inte för att jag gör det för miljön.

Kallavfettning upp till fönsterlisterna. Alkalisk avfettning på hela bilen. Jag har koll på detta, tro mig eller inte. Det är upp till dig.
Senast redigerad av ChapterTwo 2025-05-12 kl. 22:06.
Citera
2025-05-14, 18:25
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
Ewocar Hydro 36 Keramisk Lackförsegling. Lätt att jobba med och resultatet blir fantastiskt. Jag har nyligen lagt detta på flera bilar. Den här produkten har en "inbyggd" topplacks-effekt. Ytan blir glashal. Produkten kostar strax under 1000 kronor. Extremt prisvärd och den absolut bästa som jag testat.
Låter ju bra. Vilka andra märken har du att jämföra med? Finns ju inte jättemycket att läsa om den där Ewocar. Det är en jävla djungel med keramiska lackskydd, och alla är ju bäst enligt tillverkarna själva.
Citera
2025-05-14, 18:55
Medlem
ElFettsos avatar
Citat:
Kallavfettning upp till fönsterlisterna. Alkalisk avfettning på hela bilen. Jag har koll på detta, tro mig eller inte. Det är upp till dig.

Men du skrev inte så utan "tvätta bilen ordentligt med kallavfettning + alkalisk avfettning", vilket jag tolkar som att du har kallavfettning över hela bilen. Därför som jag svarade som jag gjorde.
Citera
2025-05-14, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Låter ju bra. Vilka andra märken har du att jämföra med? Finns ju inte jättemycket att läsa om den där Ewocar. Det är en jävla djungel med keramiska lackskydd, och alla är ju bäst enligt tillverkarna själva.

Jag har testat ca. 8 olika keramiska lackskydd. Alla med en prislapp omkring 1000 kr styck. Ewocar är mitt senaste inköp och mitt överlägset bästa inköp. Ewocar CoatPro 60 finns också, men den kostar betydligt mer.
Citera
2025-05-17, 10:03
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Jag har testat ca. 8 olika keramiska lackskydd. Alla med en prislapp omkring 1000 kr styck. Ewocar är mitt senaste inköp och mitt överlägset bästa inköp. Ewocar CoatPro 60 finns också, men den kostar betydligt mer.
Ja det visar sig. Beställde iaf och ska prova. Återkommer med recension om ett par veckor, måste städa garaget först så bilen kommer in...
Citera
2025-05-17, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Ja det visar sig. Beställde iaf och ska prova. Återkommer med recension om ett par veckor, måste städa garaget först så bilen kommer in...

Det blir intressant att höra din recension
Citera
2025-06-01, 14:20
Medlem
Bästa alkaliska avfettning?
Citera
2025-06-02, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banannskivan
Bästa alkaliska avfettning?

Lahega är bra produkter. Finns i 5/25 liters dunkar. Vissa med glanseffekt, andra inte.

Vill du ha en kraftfull produkt med trevlig doft rekommenderar jag: Lahega Alfanol Gloss.
Citera
2025-06-03, 10:25
Medlem
Kan man lyckas med endast utomhus gds hall med högtryck utan att greja med svamp och händer?

Säg att man fuskar lite med avfettning innan man kör in

De har ju "högtryck med vax"?

Hur pass dåligt blire?

Är det nåt man absolut måste göra för hand?

Lite keramisk lackförsegling/skydd när man kommer hem?
Eller i ett hörn utanför gds hallen
Senast redigerad av robinluva 2025-06-03 kl. 10:28.
Citera
2025-06-03, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinluva
Kan man lyckas med endast utomhus gds hall med högtryck utan att greja med svamp och händer?

Säg att man fuskar lite med avfettning innan man kör in

De har ju "högtryck med vax"?

Hur pass dåligt blire?

Är det nåt man absolut måste göra för hand?

Lite keramisk lackförsegling/skydd när man kommer hem?
Eller i ett hörn utanför gds hallen

Omöjligt att svara på egentligen, då det handlar mycket om utgångsläget, och du ger ju ingen som helst info om skicket på lacken etc på din bil….

Men generellt sett nej, har din bil lite dassig lack och inte bara är lite smutsig, så lyckas man inte med att bara soola av lite på en GDS och spraya på nån skvätt av nåt påstått ”undermedel” utanför i nåt hörn….

Det borde du faktiskt kunna begripa själv…
Citera
2025-06-03, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Omöjligt att svara på egentligen, då det handlar mycket om utgångsläget, och du ger ju ingen som helst info om skicket på lacken etc på din bil….

Men generellt sett nej, har din bil lite dassig lack och inte bara är lite smutsig, så lyckas man inte med att bara soola av lite på en GDS och spraya på nån skvätt av nåt påstått ”undermedel” utanför i nåt hörn….

Det borde du faktiskt kunna begripa själv…
Så duger bara till att spola av den och så får man handtvätta hemma ibland?
Nån funktion måste ju stationerna fylla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in