Citat:
Ursprungligen postat av
Ellmas1919
Hej alla hobbylkare/psykiater
Vill veta om ngon knner igen sig i min problematik eller vad ni tror. Min lkare och psykolog verkar ha svrt att lista ut vad problemet grundar sig i. Jag VET att ingen kan ge mig en diagnos hr. r bara nyfiken och vill ha en diskussion. Vntar p tid hos fysisk psykolog och trffar nu en frn Mindler s lnge. Kommentarer om att SSRI r gift osv undanbedes.
Bakgrund: lite hypokondrisk i typ gymnasiet. Frsta gngen jag hade ngest vad jag kan minnas. Aldrig s att jag behvde medicin eller s men oroade mig fr hjrntumr nr jag fick migrn. Det ledde till oro kring kroppsliga symtom. Men som sagt hanterbart och det frsvann.
Frn att jag var ca 19 till 28 var det allts lugnt. Fr mitt frsta barn (efter missfall och ivf). Under graviditeten brjade oron smyga sig p. Hade konstanta katastroftankar om att det skulle bli missfall osv. Fick trffa kurator angende detta. Inser i efterhand hur dligt jag mdde. Helt besatt av fosterrrelser osv. Fder iaf barn och kraschar totalt. Fr panikngest dagarna efter frlossningen och mr fruktansvrt dligt. Fr SSRI fr frsta gngen och skickas hem. Blir s dlig under insttningen s lggs in och fr ECT. Blir bttre och bttre och fr g KBT. Hr pratar psykologen om GAD men avskriver det sedan.
Kommande ren efter detta mr jag bra. Kanske ngon dag hr och dr nr ngesten kunde komma. Ofta utan tydlig anledning. Men 8 r senare sger jag upp mig frn mitt jobb som jag haft i 10 r fr att plugga istllet och d kommer ett nytt skov med vidrig ngest. kar medicinen och mr s sjukt dligt. Ligger i princip i soffan och skakar av ngest. Medicinen brjar verka och jag brjar plugga och ngesten frsvinner mer och mer med tiden. Klarar av studierna utan problem i 3 r men nr det r klart kommer nsta skov igen och dr r vi nu. Skulle brja jobba efter studier och ngesten slr till med kraft. kar medicinen igen och fr biverkningar. Blir sedan bttre igen och brjar jobba men har just nu ett bakslag igen. Vissa dagar lite bttre, andra massa ngest och d r den bara dr. Det r inga tankar som vcker ngesten.
Har jag GAD trots att jag inte oroar mig fr allt hela tiden? Oron kommer mest nr jag HAR ngest. S som jag kommer aldrig m bra igen, allt kommer g t helvete osv. r jag utbrnd? Stressrelaterad ngest?
Mina symtom:
Frn brjan tidigt uppvaknade vid 4-5 p ntterna med vidrig ngest. Hjrtklappningar, svettningar osv.
Nr ngesten kommer fr jag ett tryck i huvudet och det knns som att jag trycks ner. Lite lockknsla fr ronen och ven tryck ver halsen. Sllan panikattacker utan mer ngest som kar tills panikknsla infinner sig. Kanske haft tv panikattacker under den hr perioden men d byggs det som sagt upp. Aldrig en attack frn ingenstans.
Ibland som vgor av ngest genom kroppen med brnnande knsla i brstet. En knsla av att det aldrig kommer bli bttre och att jag kommer f leva med denna ngest fr evigt.
Nr ngesten slpper knner jag mig i princip som vanligt igen.
ter Escitalopram 15 mg nu och har gjort det i 8 veckor ca. Atarax vid behov (som inte gr ett skit). Har oxascand men tar dom typ aldrig pga uppenbar anledning.
Ngon som kan knna igen sig? Ge lite hopp?
Drygt vrre. Inte s mycket i din text fr att se flera orsaker till problemet. Men ngesten kan vara en bidiagnos pga andra symtom. Det behvs mycket mer information fr att frst dina problem. Brjade du undvika saker dr i gymnasiet. Hade du redan innan sm problem med sociala relationer, undvek du jobbiga tankar och knslor. Sov du bra. Hnde det ngot speciellt. Allt frn ett lock som small i golvet till en arg frlder som triggat oro. Eller en inre stress att orka prestera. Lkare vill grna ge psykofarmaka nr dom inte vet problemet och av detta kommer biverkningar som behver mer medicin. De har blivit en medicin fr allt som dom inte riktigt orkar lyssna p eller frst. Byt lkare...
ngest r en stark oro och jobbig att ha men inget farligt. Den blir starkare om man undviker den. Inga tankar? En med gad r fylld med tankar de aktiverar nervsystemet hela tiden. De drar inte igng utan anledning. Adhd drar igng snt dr utan att personen sjlv fattar problemet innan de r riktigt illa. Adhd kan vara inre stress men du kanske r vldigt strukturerad omkring dig och s?
Jag antar att dina vrdkontakter gjort skattning och stllt / uteslutet diagnos utifrn frlossningsdepression of