2025-05-16, 20:45
Medlem
Mellan dessa skov, hur har du det d? Frekomst av hypomana tendenser?

Hur r det med psykisk ohlsa i slkten? Ngon i nra familj med psykiska besvr/psykiatriska tillstnd?
Citera
2025-05-16, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrok
Mellan dessa skov, hur har du det d? Frekomst av hypomana tendenser?

Hur r det med psykisk ohlsa i slkten? Ngon i nra familj med psykiska besvr/psykiatriska tillstnd?

Mellan skoven r jag nog som vem som helst som mr bra. Inga hypomana tendenser. Kan ha dagar d jag knner av lite ngest men det r vldigt sllan.

Mina frldrar har inget snt. Min syster har varit utbrnd typ tv gnger med ganska jobbig ngest. Min mamma har en halvbror som har schizofreni. r vl det.
Citera
2025-05-16, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellmas1919
Nej inget snt. Snarare vldigt bra immunfrsvar. Blir sllan sjuk trots att barnen drar hem diverse sjukor. Tl all mat frutom jordntter.

Vad avses med bra immunfrsvar? Upplevt gott skydd mot diverse vanligt frekommande smittor utesluter inte autoimmuna tillstnd.
Citera
2025-05-16, 20:57
Medlem
Du har nog ingen diagnos. Du har haft problem i livet. Sluta foka p problemen, du fr bara fler. Foka p att m lite bttre varje dag. Allvarligt, vem fr ECT efter en frlossning? Alla mr dligt efter en frlossning och srskilt om den varit traumatisk. Det kan man inte medicinera bort. Eller ge elchocker fr.
Citera
2025-05-16, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrok
Vad avses med bra immunfrsvar? Upplevt gott skydd mot diverse vanligt frekommande smittor utesluter inte autoimmuna tillstnd.

N sant! Men nr frgan var om hur jag hade mtt annars s tnkte jag mer p immunfrsvaret p det sttet.
Citera
2025-05-16, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosse2002
Du har nog ingen diagnos. Du har haft problem i livet. Sluta foka p problemen, du fr bara fler. Foka p att m lite bttre varje dag. Allvarligt, vem fr ECT efter en frlossning? Alla mr dligt efter en frlossning och srskilt om den varit traumatisk. Det kan man inte medicinera bort. Eller ge elchocker fr.

Att du skriver alla mr dligt efter frlossning gr mig bara ledsen. Man mr normalt inte som jag mdde d. Jag var fruktansvrt dlig. Annars hade jag aldrig blivit inlagd? Att ta emot behandling var fr mig inte ett val egentligen. Jag tog emot det som erbjds fr jag var s dlig att jag inte klarade av det lngre. Det var lite gr vad ni vill annars dr jag nog. Jag har ftt barn efter det ocks och mtt bra. Sliten r man och hormonerna r verallt men man blir inte inlagd p psyk fr det.
Citera
2025-05-16, 21:09
Medlem
Citat:
Att du skriver alla mr dligt efter frlossning gr mig bara ledsen. Man mr normalt inte som jag mdde d. Jag var fruktansvrt dlig. Annars hade jag aldrig blivit inlagd? Att ta emot behandling var fr mig inte ett val egentligen. Jag tog emot det som erbjds fr jag var s dlig att jag inte klarade av det lngre. Det var lite gr vad ni vill annars dr jag nog. Jag har ftt barn efter det ocks och mtt bra. Sliten r man och hormonerna r verallt men man blir inte inlagd p psyk fr det.

Jag tror att vldigt mnga mr extremt dligt och skulle de vilja s skulle nog de flesta kvinnor kvala in p kriterier att hamna p psyk.

Problemet r att du lter smre perioder i ditt liv definiera dig. Med de flesta har en skrck att bli inlagda p psyk och blir bttre vissa lngsamt och andra snabbare.
Man kan vnda p det hela och sga att du haft flera bra perioder. Vill du m bea eller r diagnosen din identitet s du fr vinningar av det?
Citera
2025-05-16, 21:15
Medlem
Citat:
Hej alla hobbylkare/psykiater

Vill veta om ngon knner igen sig i min problematik eller vad ni tror. Min lkare och psykolog verkar ha svrt att lista ut vad problemet grundar sig i. Jag VET att ingen kan ge mig en diagnos hr. r bara nyfiken och vill ha en diskussion. Vntar p tid hos fysisk psykolog och trffar nu en frn Mindler s lnge. Kommentarer om att SSRI r gift osv undanbedes.

Bakgrund: lite hypokondrisk i typ gymnasiet. Frsta gngen jag hade ngest vad jag kan minnas. Aldrig s att jag behvde medicin eller s men oroade mig fr hjrntumr nr jag fick migrn. Det ledde till oro kring kroppsliga symtom. Men som sagt hanterbart och det frsvann.

Frn att jag var ca 19 till 28 var det allts lugnt. Fr mitt frsta barn (efter missfall och ivf). Under graviditeten brjade oron smyga sig p. Hade konstanta katastroftankar om att det skulle bli missfall osv. Fick trffa kurator angende detta. Inser i efterhand hur dligt jag mdde. Helt besatt av fosterrrelser osv. Fder iaf barn och kraschar totalt. Fr panikngest dagarna efter frlossningen och mr fruktansvrt dligt. Fr SSRI fr frsta gngen och skickas hem. Blir s dlig under insttningen s lggs in och fr ECT. Blir bttre och bttre och fr g KBT. Hr pratar psykologen om GAD men avskriver det sedan.

Kommande ren efter detta mr jag bra. Kanske ngon dag hr och dr nr ngesten kunde komma. Ofta utan tydlig anledning. Men 8 r senare sger jag upp mig frn mitt jobb som jag haft i 10 r fr att plugga istllet och d kommer ett nytt skov med vidrig ngest. kar medicinen och mr s sjukt dligt. Ligger i princip i soffan och skakar av ngest. Medicinen brjar verka och jag brjar plugga och ngesten frsvinner mer och mer med tiden. Klarar av studierna utan problem i 3 r men nr det r klart kommer nsta skov igen och dr r vi nu. Skulle brja jobba efter studier och ngesten slr till med kraft. kar medicinen igen och fr biverkningar. Blir sedan bttre igen och brjar jobba men har just nu ett bakslag igen. Vissa dagar lite bttre, andra massa ngest och d r den bara dr. Det r inga tankar som vcker ngesten.

Har jag GAD trots att jag inte oroar mig fr allt hela tiden? Oron kommer mest nr jag HAR ngest. S som jag kommer aldrig m bra igen, allt kommer g t helvete osv. r jag utbrnd? Stressrelaterad ngest?

Mina symtom:

Frn brjan tidigt uppvaknade vid 4-5 p ntterna med vidrig ngest. Hjrtklappningar, svettningar osv.
Nr ngesten kommer fr jag ett tryck i huvudet och det knns som att jag trycks ner. Lite lockknsla fr ronen och ven tryck ver halsen. Sllan panikattacker utan mer ngest som kar tills panikknsla infinner sig. Kanske haft tv panikattacker under den hr perioden men d byggs det som sagt upp. Aldrig en attack frn ingenstans.

Ibland som vgor av ngest genom kroppen med brnnande knsla i brstet. En knsla av att det aldrig kommer bli bttre och att jag kommer f leva med denna ngest fr evigt.

Nr ngesten slpper knner jag mig i princip som vanligt igen.

ter Escitalopram 15 mg nu och har gjort det i 8 veckor ca. Atarax vid behov (som inte gr ett skit). Har oxascand men tar dom typ aldrig pga uppenbar anledning.

Ngon som kan knna igen sig? Ge lite hopp?

Drygt vrre. Inte s mycket i din text fr att se flera orsaker till problemet. Men ngesten kan vara en bidiagnos pga andra symtom. Det behvs mycket mer information fr att frst dina problem. Brjade du undvika saker dr i gymnasiet. Hade du redan innan sm problem med sociala relationer, undvek du jobbiga tankar och knslor. Sov du bra. Hnde det ngot speciellt. Allt frn ett lock som small i golvet till en arg frlder som triggat oro. Eller en inre stress att orka prestera. Lkare vill grna ge psykofarmaka nr dom inte vet problemet och av detta kommer biverkningar som behver mer medicin. De har blivit en medicin fr allt som dom inte riktigt orkar lyssna p eller frst. Byt lkare...

ngest r en stark oro och jobbig att ha men inget farligt. Den blir starkare om man undviker den. Inga tankar? En med gad r fylld med tankar de aktiverar nervsystemet hela tiden. De drar inte igng utan anledning. Adhd drar igng snt dr utan att personen sjlv fattar problemet innan de r riktigt illa. Adhd kan vara inre stress men du kanske r vldigt strukturerad omkring dig och s?

Jag antar att dina vrdkontakter gjort skattning och stllt / uteslutet diagnos utifrn frlossningsdepression of
Senast redigerad av Naturen2021 2025-05-16 kl. 21:19.
Citera
2025-05-16, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosse2002
Jag tror att vldigt mnga mr extremt dligt och skulle de vilja s skulle nog de flesta kvinnor kvala in p kriterier att hamna p psyk.

Problemet r att du lter smre perioder i ditt liv definiera dig. Med de flesta har en skrck att bli inlagda p psyk och blir bttre vissa lngsamt och andra snabbare.
Man kan vnda p det hela och sga att du haft flera bra perioder. Vill du m bea eller r diagnosen din identitet s du fr vinningar av det?

Att bli inlagd var det sista jag ville med tanke p att jag hade en bebis.

Vad skulle jag f fr vinning av en diagnos? Jag tycker det r intressant att diskutera olika diagnoser/problematik fr att se vad som stmmer in eller inte. Eller vad fr behandling som kanske skulle passa bttre osv. Klart jag vill m bra! Man kan ha tv tankar i huvudet samtidigt.
Citera
2025-05-16, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturen2021
Drygt vrre. Inte s mycket i din text fr att se flera orsaker till problemet. Men ngesten kan vara en bidiagnos pga andra symtom. Det behvs mycket mer information fr att frst dina problem. Brjade du undvika saker dr i gymnasiet. Hade du redan innan sm problem med sociala relationer, undvek du jobbiga tankar och knslor. Sov du bra. Hnde det ngot speciellt. Allt frn ett lock som small i golvet till en arg frlder som triggat oro. Eller en inre stress att orka prestera. Lkare vill grna ge psykofarmaka nr dom inte vet problemet och av detta kommer biverkningar som behver mer medicin. De har blivit en medicin fr allt som dom inte riktigt orkar lyssna p eller frst. Byt lkare...

ngest r en stark oro och jobbig att ha men inget farligt. Den blir starkare om man undviker den. Inga tankar? En med gad r fylld med tankar de aktiverar nervsystemet hela tiden. De drar inte igng utan anledning. Adhd drar igng snt dr utan att personen sjlv fattar problemet innan de r riktigt illa. Adhd kan vara inre stress men du kanske r vldigt strukturerad omkring dig och s?

Nej jag fattar att det r svrt av en sn liten text. Brjade inte undvika saker. Hade liksom inga regelrtta panikattacker. Var nog mer att jag blev lite hypokondrisk och det skapade ngest. Det hnde en stor grej nr jag var 16 och det var att en vn/klasskompis blev mrdad. Dock s minns jag inte om min ngest brjade innan eller efter det.

Nr jag skriver att det inte r tankar s menar jag att jag har inte jobbiga tankar p saker frst och sedan kommer ngest. Varje gng har det brjat s hr: jag vaknar typ 3-5 p natten med panikngest i princip. Sedan fljer en konstant ngest dagarna in och ut som ibland eskalerar till lite panik. Nr det brjar bli bttre s r det ofta eftermiddagarna/kvllarna som frst blir bttre. Frmiddagarna r oftast vidriga frn brjan. Nr denna ngest kommit s kommer tankarna tnk om jag aldrig blir bra. Tnk om jag aldrig kan jobba igen. Tnk om detta r mitt liv nu osv osv.

Skulle nog sga att jag r ganska strukturerad men kan ibland knna av att det r lite rrigt i huvudet. Mycket som pgr liksom. Tex ltar som gr om och om igen. r sllan helt lugnt.
Citera
2025-05-16, 21:30
Medlem
Citat:
Tack fr input. Ska lsa mer om cykotymi. Kan tillgga att jag r utb ssk och r vldigt intresserad av bde somatik och psykiatri. Inte helt optimalt alla gnger nr man sjlv mr dligt 😂.

Mnga skriver om venlafaxin. Men knns Som att en doshjning av Escitalopram kommer frst?

Escitalopram r ett bra lkemedel. Ett annat alternativ, speciellt fr kvinnor r Paroxetine. Om det gller SNRI brukar jag medicinera mina patienter med Duloxetine som har starkare noradrenerg affinitet och mindre biverkningar. Regionerna fredrar Venlafaxin eftersom det r billigare. Venlafaxin r vldig bra, men kan vara kneppig att trappa ner senare.

Lycka till
Guanxi (l psykiatri)
Citera
2025-05-16, 21:36
Medlem
zombie-nations avatar
GAD r ett brett begrepp. Men jag knner igen att behva veta vad som hnder. Jag r jtterdd fr saker man inte kan vara sker p.

Jag har vat att komma ver det, och i vissa fall gr det bra, kommer i vgor, vissa saker kommer jag alltid oroa mig ver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in