2025-05-16, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
GAD r ett brett begrepp. Men jag knner igen att behva veta vad som hnder. Jag r jtterdd fr saker man inte kan vara sker p.

Jag har vat att komma ver det, och i vissa fall gr det bra, kommer i vgor, vissa saker kommer jag alltid oroa mig ver.

Sknt att hra! Jag hoppas jag snart fr en bra psykologkontakt!
Citera
2025-05-16, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellmas1919
Nej jag fattar att det r svrt av en sn liten text. Brjade inte undvika saker. Hade liksom inga regelrtta panikattacker. Var nog mer att jag blev lite hypokondrisk och det skapade ngest. Det hnde en stor grej nr jag var 16 och det var att en vn/klasskompis blev mrdad. Dock s minns jag inte om min ngest brjade innan eller efter det.

Nr jag skriver att det inte r tankar s menar jag att jag har inte jobbiga tankar p saker frst och sedan kommer ngest. Varje gng har det brjat s hr: jag vaknar typ 3-5 p natten med panikngest i princip. Sedan fljer en konstant ngest dagarna in och ut som ibland eskalerar till lite panik. Nr det brjar bli bttre s r det ofta eftermiddagarna/kvllarna som frst blir bttre. Frmiddagarna r oftast vidriga frn brjan. Nr denna ngest kommit s kommer tankarna tnk om jag aldrig blir bra. Tnk om jag aldrig kan jobba igen. Tnk om detta r mitt liv nu osv osv.

Skulle nog sga att jag r ganska strukturerad men kan ibland knna av att det r lite rrigt i huvudet. Mycket som pgr liksom. Tex ltar som gr om och om igen. r sllan helt lugnt.

Synd kan inte skicka pm tnkte frga om du hade behvt strukturerad guidning till rtt vrdinstans

Men testa kolla p denna och terkom med svar

https://viss.nu/download/18.668ca511..._hos_vuxna.pdf

Sen denna nedan , tycker jag som skattning kan vara lite fr specifik utifrn att man ska se sjlva hndelsen som terkommande. Mnga ptsd symtom r mer vaga och frtckta tills man sker hjlp och fr verblick. Drav r dessa skattningar en indikation men sker du riktig hjlp ser dom en vergripande helhet!

https://kunskapsstodforvardgivare.se...6413/PCL-S.pdf

Nr nu kollar frgorna tnk s lngt bakt du minns
Senast redigerad av Naturen2021 2025-05-16 kl. 21:53.
Citera
2025-05-16, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturen2021
Synd kan inte skicka pm tnkte frga om du hade behvt strukturerad guidning till rtt vrdinstans

Men testa kolla p denna och terkom med svar

https://viss.nu/download/18.668ca511..._hos_vuxna.pdf

Sen denna nedan , tycker jag som skattning kan vara lite fr specifik utifrn att man ska se sjlva hndelsen som terkommande. Mnga ptsd symtom r mer vaga och frtckta tills man sker hjlp och fr verblick. Drav r dessa skattningar en indikation men sker du riktig hjlp ser dom en vergripande helhet!

https://kunskapsstodforvardgivare.se...6413/PCL-S.pdf

Nr nu kollar frgorna tnk s lngt bakt du minns

Tack!! Ska kolla p dom!
Citera
2025-05-16, 22:01
Medlem
Citat:
Tack!! Ska kolla p dom!

Ja jag hoppas du kan svara 🙂 ta det lugnt. har du alkohol eller drog bengenhet fr att fly problem?

Det mrks att du nu har brjat tagit ansvar fr dina problem och kommer hitta en bra lsning p detta.
Citera
2025-05-16, 22:04
Medlem
Citat:
Ja jag hoppas du kan svara 🙂 ta det lugnt. har du alkohol eller drog bengenhet fr att fly problem?

Det mrks att du nu har brjat tagit ansvar fr dina problem och kommer hitta en bra lsning p detta.

Tack!! Nej inga snna problem. Undviker alkohol helt nr jag mr dligt. Annars dricker jag kanske vin eller bubbel ngon gng i mnaden max.
Citera
2025-05-16, 22:23
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ingen fara! Mycket att hlla reda p . Det var nr jag trappade upp Escitalopram frn 10 mg till 15 mg som jag knde vndningen. Det hjlpte mig ven vid de tv andra perioderna d jag mtt dligt. Frsta gngen 2014 s kom jag ocks upp i maxdos. S ja, jag tycker att det har hjlpt mig vldigt bra. Haft vidrig insttning och biverkningar vid hjning men det r ju vergende. D har jag haft sobril som extra std samt imovane ibland.

Trkigt att du knner att du blir smre. Har du tit ngot annat n SSRI?

Tror den psykiatern strk diagnosen fr att jag inte lngre uppfyllde kriterierna helt enkelt. Jag mdde bra igen och hade inte kvar mina katastroftankar osv.

Bra att det funkar! Jo jag har haft allt mjligt, frutom min adhd-medicin som jag tagit stadigt genom ren har jag krt benz, lamotrigin, quetiapin, typ alla olika smntabletter och ven en kort period litium. Jag r ett snt dr trasigt fall 🤡

Tror du att du skulle f nn nytta av en diagnos? Tnker att det enda dom trycker i en som hjlp r mediciner och det fr man ju nd utan.
Citera
2025-05-16, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Bra att det funkar! Jo jag har haft allt mjligt, frutom min adhd-medicin som jag tagit stadigt genom ren har jag krt benz, lamotrigin, quetiapin, typ alla olika smntabletter och ven en kort period litium. Jag r ett snt dr trasigt fall 🤡

Tror du att du skulle f nn nytta av en diagnos? Tnker att det enda dom trycker i en som hjlp r mediciner och det fr man ju nd utan.

Trasigt fall tror jag inte. Du kanske ska testa SSRI d? Ifall det har kommit p tal tidigare.

N allts egentligen inte. Jag r mest nyfiken sjlv. Och tnker ocks att man kan rikta behandling med KBT eller s lttare om man vet lite mer. r utbildad ssk och tycker det r allmnt intressant med psykiatri.
Citera
2025-05-17, 00:48
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Trasigt fall tror jag inte. Du kanske ska testa SSRI d? Ifall det har kommit p tal tidigare.

N allts egentligen inte. Jag r mest nyfiken sjlv. Och tnker ocks att man kan rikta behandling med KBT eller s lttare om man vet lite mer. r utbildad ssk och tycker det r allmnt intressant med psykiatri.

Okej d har du ju nd lite koll om du r SSK?
Jag har smst minne s lste igenom lite av det du skrivit igen. Det gr ju vldigt lng tid mellan varje gng det hnder och det r ju vad jag frstr alltid en speciell hndelse som stter igng det. Jag tycker att det lter rtt normalt fast du r en aning knsligare n vad som kanske r vanligt.
Det ser ut som att du hller ihop s lnge livet fungerar som du tnkt. Nr nnting ovntat hnder kraschar du ihop. Det r vl dri det ligger? Nnting gr att din hjrna felkopplar vissa frndringar till katastrof. Ungefr?
Citera
2025-05-17, 05:39
Medlem
Citat:
Att bli inlagd var det sista jag ville med tanke p att jag hade en bebis.

Vad skulle jag f fr vinning av en diagnos? Jag tycker det r intressant att diskutera olika diagnoser/problematik fr att se vad som stmmer in eller inte. Eller vad fr behandling som kanske skulle passa bttre osv. Klart jag vill m bra! Man kan ha tv tankar i huvudet samtidigt.

Det frmsta sklet r oftast att slippa arbeta och frsrja sig sjlv. Andra sjukdomsvinster kan vara att man fr empati och medlidande av andra. Det kan gra att kraven r lgre p den som r sjuk och man drmed slipper infria andras frvntningar.

De allra flesta mnniskor har i medelldern med sig mera eller mindre bagage. Svra livshndelser kan ha stor pverkan p hur man fungerar och mr. Jag tycker att du lter normal, men vrdskande och haft fokus p vad som r sjukt. Vill du verkligen m bttre r lsningen att fokusera p att m bra. Gr inga lngsiktigt dliga val. Som att strunta i att brja jobba fr att du har prestationsngest.
Senast redigerad av Sosse2002 2025-05-17 kl. 05:43.
Citera
2025-05-17, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Okej d har du ju nd lite koll om du r SSK?
Jag har smst minne s lste igenom lite av det du skrivit igen. Det gr ju vldigt lng tid mellan varje gng det hnder och det r ju vad jag frstr alltid en speciell hndelse som stter igng det. Jag tycker att det lter rtt normalt fast du r en aning knsligare n vad som kanske r vanligt.
Det ser ut som att du hller ihop s lnge livet fungerar som du tnkt. Nr nnting ovntat hnder kraschar du ihop. Det r vl dri det ligger? Nnting gr att din hjrna felkopplar vissa frndringar till katastrof. Ungefr?

Ja exakt s. Och att ngesten jag fr r s extrem. Men det gick frst 8 r och sedan 3 r. S det r lngt mellan gngerna. ngesten hller ocks i sig vldigt lnge. Speciellt denna gng.
Citera
2025-05-17, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosse2002
Det frmsta sklet r oftast att slippa arbeta och frsrja sig sjlv. Andra sjukdomsvinster kan vara att man fr empati och medlidande av andra. Det kan gra att kraven r lgre p den som r sjuk och man drmed slipper infria andras frvntningar.

De allra flesta mnniskor har i medelldern med sig mera eller mindre bagage. Svra livshndelser kan ha stor pverkan p hur man fungerar och mr. Jag tycker att du lter normal, men vrdskande och haft fokus p vad som r sjukt. Vill du verkligen m bttre r lsningen att fokusera p att m bra. Gr inga lngsiktigt dliga val. Som att strunta i att brja jobba fr att du har prestationsngest.

Ja det stmmer verkligen inte in p mig. Har aldrig varit sjukskriven lngre tid frut. Jobba r ngot jag gillar.

Hller absolut med om att fokusera p att m bra. Frsker allt jag kan.
Citera
2025-05-17, 14:03
Medlem
Citat:

Har svarat p dom nu. Synd att man inte kan bifoga en bild hr? Jag svarade ja p fler n jag trodde p ADHD men det r vl ganska vanligt tnker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in