2025-05-16, 13:24
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellmas1919
Lter underbart. Just det dr att vakna med puls och ngest r vidrigt. Det r dock bttre nu. Kr ocks p meditation och vistas mycket utomhus. Mrker direkt att jag mr bttre av det.
Man dr inte av hg puls, ven om man nu fick fr sig att man hll p att d under panikattacken.
Visst, jag fick lite ont i hjrtat ocks men det gick ver.

Stressknsligheten r p grund av att stresshormonet kortisol som lagrats i cellvggar sedan panikattacken. Det tar ett bra tag innan stresshormonerna brutits ner och kroppen gjort sig av med verfldet.
Hur lng tid det tar att bli bra igen handlar allts om hur snabbt kroppen lyckas f bort kortisolverskottet.
Citera
2025-05-16, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Man dr inte av hg puls, ven om man nu fick fr sig att man hll p att d under panikattacken.
Visst, jag fick lite ont i hjrtat ocks men det gick ver.

Stressknsligheten r p grund av att stresshormonet kortisol som lagrats i cellvggar sedan panikattacken. Det tar ett bra tag innan stresshormonerna brutits ner och kroppen gjort sig av med verfldet.
Hur lng tid det tar att bli bra igen handlar allts om hur snabbt kroppen lyckas f bort kortisolverskottet.

Sant! Obehagligt men ofarligt! Borde trna mer ocks. Nu blir det mest dagliga promenader.
Citera
2025-05-16, 14:07
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Absolut! Varfr jag har tnkt diagnos r vl fr att jag blir s jvla dlig! Inte bara lite oro och ngest utan extrem ngest som gr att jag inte fungerar som mnniska under dessa skov.

Frstr dig. Jag lever sjlv med ngest och det r katastrof. Fr du nn hjlp just nu?
Citera
2025-05-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Frstr dig. Jag lever sjlv med ngest och det r katastrof. Fr du nn hjlp just nu?

Beklagar! Jag ter SSRI och har psykologkontakt via Mindler i vntan p en irl. Men ocks mycket std frn familj och vnner. Du sjlv d?
Citera
2025-05-16, 16:32
Medlem
Citat:
Intressant. Det r ju vid frndring det blivit dligt. Har funderat p anpassningsstrning. Har aldrig tnkt autism dock. Tror inte jag har ngot annat som tyder p det men ska absolut lsa.

Ja det r vldigt tydligt att det blir vldigt svrt vid frndring.

Trodde aldrig i livet jag hade autism, utan att jag hade GAD. Jag var dessutom inte medveten om de mnga saker jag gjorde och har svarat nej p mnga formulr om autism genom ren, jag var helt enkelt inte medveten om hur jag var.

Som sagt, det finns en hel del om autism och kvinnor p engelska p YouTube. Tony Attwood r riktigt bra samt Sarah Hendrickx.

Spana in denna, Autism: How Anxiety affects everything:

https://youtu.be/rPD_yzMHJls?si=vAoZpD7bPpISedRA
Citera
2025-05-16, 17:30
Medlem
Hur r det kroppsliga kommor
Har du onaturliga frkylningar/infektioner/ledvrk/allergi eller ngot annat som kan hrledas till immunfrsvaret
tl du all mat?

Kan det vara s att kroppen inte mr bra och det sprider sig?
Citera
2025-05-16, 17:40
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Beklagar! Jag ter SSRI och har psykologkontakt via Mindler i vntan p en irl. Men ocks mycket std frn familj och vnner. Du sjlv d?

Frlt, det skrev du ju i TS. Tycker du att SSRI funkar? Jag har gtt igenom en hg olika mediciner men inte SSRI. Har alltid nekat det, frmodligen obefogade frdomar. Vet att det r dumt.
Jag har bra kontakter p psykiatrin, varit dr sen jag var 17, r 32 nu. Men hur mycket dom n frsker och verkligen bryr sig (ja jag har tur) s blir jag bara smre med ren.
Fick du nn frklaring till varfr de strk GAD?
Citera
2025-05-16, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peptina
Ja det r vldigt tydligt att det blir vldigt svrt vid frndring.

Trodde aldrig i livet jag hade autism, utan att jag hade GAD. Jag var dessutom inte medveten om de mnga saker jag gjorde och har svarat nej p mnga formulr om autism genom ren, jag var helt enkelt inte medveten om hur jag var.

Som sagt, det finns en hel del om autism och kvinnor p engelska p YouTube. Tony Attwood r riktigt bra samt Sarah Hendrickx.

Spana in denna, Autism: How Anxiety affects everything:

https://youtu.be/rPD_yzMHJls?si=vAoZpD7bPpISedRA

Ska absolut kolla! Tack!
Citera
2025-05-16, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Hur r det kroppsliga kommor
Har du onaturliga frkylningar/infektioner/ledvrk/allergi eller ngot annat som kan hrledas till immunfrsvaret
tl du all mat?

Kan det vara s att kroppen inte mr bra och det sprider sig?

Nej inget snt. Snarare vldigt bra immunfrsvar. Blir sllan sjuk trots att barnen drar hem diverse sjukor. Tl all mat frutom jordntter.
Citera
2025-05-16, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Frlt, det skrev du ju i TS. Tycker du att SSRI funkar? Jag har gtt igenom en hg olika mediciner men inte SSRI. Har alltid nekat det, frmodligen obefogade frdomar. Vet att det r dumt.
Jag har bra kontakter p psykiatrin, varit dr sen jag var 17, r 32 nu. Men hur mycket dom n frsker och verkligen bryr sig (ja jag har tur) s blir jag bara smre med ren.
Fick du nn frklaring till varfr de strk GAD?

Ingen fara! Mycket att hlla reda p . Det var nr jag trappade upp Escitalopram frn 10 mg till 15 mg som jag knde vndningen. Det hjlpte mig ven vid de tv andra perioderna d jag mtt dligt. Frsta gngen 2014 s kom jag ocks upp i maxdos. S ja, jag tycker att det har hjlpt mig vldigt bra. Haft vidrig insttning och biverkningar vid hjning men det r ju vergende. D har jag haft sobril som extra std samt imovane ibland.

Trkigt att du knner att du blir smre. Har du tit ngot annat n SSRI?

Tror den psykiatern strk diagnosen fr att jag inte lngre uppfyllde kriterierna helt enkelt. Jag mdde bra igen och hade inte kvar mina katastroftankar osv.
Citera
2025-05-16, 19:32
Medlem
Escitalopram och Atarax krockar och skall inte tas tillsammans, var snll och kolla upp det med din behandlande lkare.
Be om att f ngot annat och ta hand om dig!
Citera
2025-05-16, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.G.T.
Escitalopram och Atarax krockar och skall inte tas tillsammans, var snll och kolla upp det med din behandlande lkare.
Be om att f ngot annat och ta hand om dig!

Jag lste faktiskt det i FASS och sa till om det. Men fick nd hra att det var okej? Har haft den kombinationen sedan frsta gngen jag blev sjuk. Men jag har Lergigan ocks som jag kan ta istllet. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in