2025-05-16, 20:45
Medlem
Mellan dessa skov, hur har du det då? Förekomst av hypomana tendenser?

Hur är det med psykisk ohälsa i släkten? Någon i nära familj med psykiska besvär/psykiatriska tillstånd?
Citera
2025-05-16, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrok
Mellan dessa skov, hur har du det då? Förekomst av hypomana tendenser?

Hur är det med psykisk ohälsa i släkten? Någon i nära familj med psykiska besvär/psykiatriska tillstånd?

Mellan skoven är jag nog som vem som helst som mår bra. Inga hypomana tendenser. Kan ha dagar då jag känner av lite ångest men det är väldigt sällan.

Mina föräldrar har inget sånt. Min syster har varit utbränd typ två gånger med ganska jobbig ångest. Min mamma har en halvbror som har schizofreni. Är väl det.
Citera
2025-05-16, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellmas1919
Nej inget sånt. Snarare väldigt bra immunförsvar. Blir sällan sjuk trots att barnen drar hem diverse sjukor. Tål all mat förutom jordnötter.

Vad avses med ”bra immunförsvar”? Upplevt gott skydd mot diverse vanligt förekommande smittor utesluter inte autoimmuna tillstånd.
Citera
2025-05-16, 20:57
Medlem
Du har nog ingen diagnos. Du har haft problem i livet. Sluta foka på problemen, du får bara fler. Foka på att må lite bättre varje dag. Allvarligt, vem får ECT efter en förlossning? Alla mår dåligt efter en förlossning och särskilt om den varit traumatisk. Det kan man inte medicinera bort. Eller ge elchocker för.
Citera
2025-05-16, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrok
Vad avses med ”bra immunförsvar”? Upplevt gott skydd mot diverse vanligt förekommande smittor utesluter inte autoimmuna tillstånd.

Nä sant! Men när frågan var om hur jag hade mått annars så tänkte jag mer på immunförsvaret på det sättet.
Citera
2025-05-16, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosse2002
Du har nog ingen diagnos. Du har haft problem i livet. Sluta foka på problemen, du får bara fler. Foka på att må lite bättre varje dag. Allvarligt, vem får ECT efter en förlossning? Alla mår dåligt efter en förlossning och särskilt om den varit traumatisk. Det kan man inte medicinera bort. Eller ge elchocker för.

Att du skriver ”alla mår dåligt efter förlossning” gör mig bara ledsen. Man mår normalt inte som jag mådde då. Jag var fruktansvärt dålig. Annars hade jag aldrig blivit inlagd? Att ta emot behandling var för mig inte ett val egentligen. Jag tog emot det som erbjöds för jag var så dålig att jag inte klarade av det längre. Det var lite ”gör vad ni vill annars dör jag nog”. Jag har fött barn efter det också och mått ”bra”. Sliten är man och hormonerna är överallt men man blir inte inlagd på psyk för det.
Citera
2025-05-16, 21:09
Medlem
Citat:
Att du skriver ”alla mår dåligt efter förlossning” gör mig bara ledsen. Man mår normalt inte som jag mådde då. Jag var fruktansvärt dålig. Annars hade jag aldrig blivit inlagd? Att ta emot behandling var för mig inte ett val egentligen. Jag tog emot det som erbjöds för jag var så dålig att jag inte klarade av det längre. Det var lite ”gör vad ni vill annars dör jag nog”. Jag har fött barn efter det också och mått ”bra”. Sliten är man och hormonerna är överallt men man blir inte inlagd på psyk för det.

Jag tror att väldigt många mår extremt dåligt och skulle de vilja så skulle nog de flesta kvinnor kvala in på kriterier att hamna på psyk.

Problemet är att du låter sämre perioder i ditt liv definiera dig. Med de flesta har en skräck att bli inlagda på psyk och blir bättre vissa långsamt och andra snabbare.
Man kan vända på det hela och säga att du haft flera bra perioder. Vill du må bea eller är diagnosen din identitet så du får vinningar av det?
Citera
2025-05-16, 21:15
Medlem
Citat:
Hej alla hobbyläkare/psykiater

Vill veta om någon känner igen sig i min problematik eller vad ni tror. Min läkare och psykolog verkar ha svårt att lista ut vad problemet grundar sig i. Jag VET att ingen kan ge mig en diagnos här. Är bara nyfiken och vill ha en diskussion. Väntar på tid hos fysisk psykolog och träffar nu en från Mindler så länge. Kommentarer om att SSRI är gift osv undanbedes.

Bakgrund: lite hypokondrisk i typ gymnasiet. Första gången jag hade ångest vad jag kan minnas. Aldrig så att jag behövde medicin eller så men oroade mig för hjärntumör när jag fick migrän. Det ledde till oro kring kroppsliga symtom. Men som sagt hanterbart och det försvann.

Från att jag var ca 19 till 28 var det alltså lugnt. Får mitt första barn (efter missfall och ivf). Under graviditeten började oron smyga sig på. Hade konstanta katastroftankar om att det skulle bli missfall osv. Fick träffa kurator angående detta. Inser i efterhand hur dåligt jag mådde. Helt besatt av fosterrörelser osv. Föder iaf barn och kraschar totalt. Får panikångest dagarna efter förlossningen och mår fruktansvärt dåligt. Får SSRI för första gången och skickas hem. Blir så dålig under insättningen så läggs in och får ECT. Blir bättre och bättre och får gå KBT. Här pratar psykologen om GAD men avskriver det sedan.

Kommande åren efter detta mår jag bra. Kanske någon dag här och där när ångesten kunde komma. Ofta utan tydlig anledning. Men 8 år senare säger jag upp mig från mitt jobb som jag haft i 10 år för att plugga istället och då kommer ett nytt skov med vidrig ångest. Ökar medicinen och mår så sjukt dåligt. Ligger i princip i soffan och skakar av ångest. Medicinen börjar verka och jag börjar plugga och ångesten försvinner mer och mer med tiden. Klarar av studierna utan problem i 3 år men när det är klart kommer nästa skov igen och där är vi nu. Skulle börja jobba efter studier och ångesten slår till med kraft. Ökar medicinen igen och får biverkningar. Blir sedan bättre igen och börjar jobba men har just nu ett bakslag igen. Vissa dagar lite bättre, andra massa ångest och då är den bara där. Det är inga tankar som väcker ångesten.

Har jag GAD trots att jag inte oroar mig för allt hela tiden? Oron kommer mest när jag HAR ångest. Så som ”jag kommer aldrig må bra igen, allt kommer gå åt helvete” osv. Är jag utbränd? Stressrelaterad ångest?

Mina symtom:

Från början tidigt uppvaknade vid 4-5 på nätterna med vidrig ångest. Hjärtklappningar, svettningar osv.
När ångesten kommer får jag ett tryck i huvudet och det känns som att jag trycks ner. Lite lockkänsla för öronen och även tryck över halsen. Sällan panikattacker utan mer ångest som ökar tills panikkänsla infinner sig. Kanske haft två panikattacker under den här perioden men då byggs det som sagt upp. Aldrig en attack från ingenstans.

Ibland som vågor av ångest genom kroppen med brännande känsla i bröstet. En känsla av att det aldrig kommer bli bättre och att jag kommer få leva med denna ångest för evigt.

När ångesten släpper känner jag mig i princip som vanligt igen.

Äter Escitalopram 15 mg nu och har gjort det i 8 veckor ca. Atarax vid behov (som inte gör ett skit). Har oxascand men tar dom typ aldrig pga uppenbar anledning.

Någon som kan känna igen sig? Ge lite hopp?

Drygt värre. Inte så mycket i din text för att se flera orsaker till problemet. Men ångesten kan vara en bidiagnos pga andra symtom. Det behövs mycket mer information för att förstå dina problem. Började du undvika saker där i gymnasiet. Hade du redan innan små problem med sociala relationer, undvek du jobbiga tankar och känslor. Sov du bra. Hände det något speciellt. Allt från ett lock som small i golvet till en arg förälder som triggat oro. Eller en inre stress att orka prestera. Läkare vill gärna ge psykofarmaka när dom inte vet problemet och av detta kommer biverkningar som behöver mer medicin. De har blivit en medicin för allt som dom inte riktigt orkar lyssna på eller förstå. Byt läkare...

Ångest är en stark oro och jobbig att ha men inget farligt. Den blir starkare om man undviker den. Inga tankar? En med gad är fylld med tankar de aktiverar nervsystemet hela tiden. De drar inte igång utan anledning. Adhd drar igång sånt där utan att personen själv fattar problemet innan de är riktigt illa. Adhd kan vara inre stress men du kanske är väldigt strukturerad omkring dig och så?

Jag antar att dina vårdkontakter gjort skattning och ställt / uteslutet diagnos utifrån förlossningsdepression of
Senast redigerad av Naturen2021 2025-05-16 kl. 21:19.
Citera
2025-05-16, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosse2002
Jag tror att väldigt många mår extremt dåligt och skulle de vilja så skulle nog de flesta kvinnor kvala in på kriterier att hamna på psyk.

Problemet är att du låter sämre perioder i ditt liv definiera dig. Med de flesta har en skräck att bli inlagda på psyk och blir bättre vissa långsamt och andra snabbare.
Man kan vända på det hela och säga att du haft flera bra perioder. Vill du må bea eller är diagnosen din identitet så du får vinningar av det?

Att bli inlagd var det sista jag ville med tanke på att jag hade en bebis.

Vad skulle jag få för vinning av en diagnos? Jag tycker det är intressant att diskutera olika diagnoser/problematik för att se vad som stämmer in eller inte. Eller vad för behandling som kanske skulle passa bättre osv. Klart jag vill må bra! Man kan ha två tankar i huvudet samtidigt.
Citera
2025-05-16, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturen2021
Drygt värre. Inte så mycket i din text för att se flera orsaker till problemet. Men ångesten kan vara en bidiagnos pga andra symtom. Det behövs mycket mer information för att förstå dina problem. Började du undvika saker där i gymnasiet. Hade du redan innan små problem med sociala relationer, undvek du jobbiga tankar och känslor. Sov du bra. Hände det något speciellt. Allt från ett lock som small i golvet till en arg förälder som triggat oro. Eller en inre stress att orka prestera. Läkare vill gärna ge psykofarmaka när dom inte vet problemet och av detta kommer biverkningar som behöver mer medicin. De har blivit en medicin för allt som dom inte riktigt orkar lyssna på eller förstå. Byt läkare...

Ångest är en stark oro och jobbig att ha men inget farligt. Den blir starkare om man undviker den. Inga tankar? En med gad är fylld med tankar de aktiverar nervsystemet hela tiden. De drar inte igång utan anledning. Adhd drar igång sånt där utan att personen själv fattar problemet innan de är riktigt illa. Adhd kan vara inre stress men du kanske är väldigt strukturerad omkring dig och så?

Nej jag fattar att det är svårt av en sån liten text. Började inte undvika saker. Hade liksom inga regelrätta panikattacker. Var nog mer att jag blev lite hypokondrisk och det skapade ångest. Det hände en stor grej när jag var 16 och det var att en vän/klasskompis blev mördad. Dock så minns jag inte om min ångest började innan eller efter det.

När jag skriver att det inte är tankar så menar jag att jag har inte jobbiga tankar på saker först och sedan kommer ångest. Varje gång har det börjat så här: jag vaknar typ 3-5 på natten med panikångest i princip. Sedan följer en konstant ångest dagarna in och ut som ibland eskalerar till lite panik. När det börjar bli bättre så är det ofta eftermiddagarna/kvällarna som först blir bättre. Förmiddagarna är oftast vidriga från början. När denna ångest kommit så kommer tankarna ”tänk om jag aldrig blir bra. Tänk om jag aldrig kan jobba igen. Tänk om detta är mitt liv nu” osv osv.

Skulle nog säga att jag är ganska strukturerad men kan ibland känna av att det är lite rörigt i huvudet. Mycket som pågår liksom. Tex låtar som går om och om igen. Är sällan helt lugnt.
Citera
2025-05-16, 21:30
Medlem
Citat:
Tack för input. Ska läsa mer om cykotymi. Kan tillägga att jag är utb ssk och är väldigt intresserad av både somatik och psykiatri. Inte helt optimalt alla gånger när man själv mår dåligt 😂.

Många skriver om venlafaxin. Men känns Som att en doshöjning av Escitalopram kommer först?

Escitalopram är ett bra läkemedel. Ett annat alternativ, speciellt för kvinnor är Paroxetine. Om det gäller SNRI brukar jag medicinera mina patienter med Duloxetine som har starkare noradrenerg affinitet och mindre biverkningar. Regionerna föredrar Venlafaxin eftersom det är billigare. Venlafaxin är väldig bra, men kan vara kneppig att trappa ner senare.

Lycka till
Guanxi (öl psykiatri)
Citera
2025-05-16, 21:36
Medlem
zombie-nations avatar
GAD är ett brett begrepp. Men jag känner igen att behöva veta vad som händer. Jag är jätterädd för saker man inte kan vara säker på.

Jag har övat att komma över det, och i vissa fall går det bra, kommer i vågor, vissa saker kommer jag alltid oroa mig över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in