2025-05-16, 09:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Beckomberga och Eneby ligger i Bromma per definition. Vad du har fr egna definitioner p fyllan struntar alla i.
Postort Bromma, precis som att Dalenum p Liding tillhr Larsberg. Tror du p allvar att folk sger att du bor i Larsberg ifall du har en brf fr 14 milj som ligger i Dalenum fd Aga.
Prestige Bromma r lsten, ppelviken etc.inte Beckis eller Blackeberg.
Citera
2025-05-16, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Min pong r att s sa skert folk ocks nr ngmaskinen kom. Det ligger i mnsklig psykologi att vara skeptiskt instlld till frndringar. Drfr folk verklagar detaljplaner, bygglov etc i parti och minut. Antagligen ngon gammal nedrvd verlevnadsinstinkt frn savannen.

Ja, jag fattar vad din pong r men det jag vill sga r att detta inte r samma sak. Du har idag arbeten som folk som ligger kring normalfrdelningskurvan fr intelligens kan klara av. Med dagens snabba teknikutveckling s kommer mer och mer av dessa jobb frsvinna. Vid tidigare teknikskiften har det fortfarande funnits massa jobb t de med normal-intelligens.

Detta r ngot helt annat. Du kan inte bara ka intelligensen fr en stor massa av befolkningen, det finns biologiska grnser fr det. Vilket innebr att vi pushar nu teknikutvecklingen till att ta ver alla jobb som krver intelligens runt normalfrdelningen. Att brja prata om att det r som ngmaskinen eller liknande r att invagga sig sjlv i en falsk trygghet.

Jag r inte skeptisk till teknikutvecklingen, jag tycker att det r kanon p mnga stt. Det jag r skeptisk till r om alla som arbetar idag verkligen kommer att behvas, och svaret dr r ett rungande nej. Och majoriteten har inte kapaciteten att ta eller skapa avancerade jobb, den lyxen r fr folk med lngt ver det normala nr det kommer till intelligens.

Vilket d leder till frgan, hur pverkar det bostadsmarknaden. Jag tror att efterfrgan p bostder i stllen som Stockholm kommer att minska rejlt d det r dr majoriteten av dagens jobb (och jobben som kommer att frsivnna) finns.
Citera
2025-05-16, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Varfr?
Du skrev s hr: "Tycker personligen att bostadsrtter r extremt dyra. Man ska ut flera miljoner fr ngra tusenlappar mindre i mnadsavgift. Tror priset p dom behver halveras."

Och en halvering kan ske antingen genom att kostnaden fr nyproduktion halveras. Eller att folkmngden minskar drastiskt. S jag utgick frn att det inte var en ny variant p digerdden som skulle sl till. Utan att du visste hur man halverade produktionskostnaden.

Det r vl inte s att du ser framfr dig en halvering av produktionskostnaden men utan att ha den blekaste aning om hur det skall g till?
Citera
2025-05-16, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Postort Bromma, precis som att Dalenum p Liding tillhr Larsberg. Tror du p allvar att folk sger att du bor i Larsberg ifall du har en brf fr 14 milj som ligger i Dalenum fd Aga.
Prestige Bromma r lsten, ppelviken etc.inte Beckis eller Blackeberg.

Har du fortfarande inte nyktrat till? r r du verkligen shr totalt borta ven i nyktert tillstnd? Jag har aldrig skrivit ngot de senaste mnaderna om vilka delomrden i Bromma som r mer eller mindre prestigefyllda att bo i s ytterst oklart varfr du fortstter att yra om det.
Citera
2025-05-16, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Du skrev s hr: "Tycker personligen att bostadsrtter r extremt dyra. Man ska ut flera miljoner fr ngra tusenlappar mindre i mnadsavgift. Tror priset p dom behver halveras."

Och en halvering kan ske antingen genom att kostnaden fr nyproduktion halveras. Eller att folkmngden minskar drastiskt. S jag utgick frn att det inte var en ny variant p digerdden som skulle sl till. Utan att du visste hur man halverade produktionskostnaden.

Det r vl inte s att du ser framfr dig en halvering av produktionskostnaden men utan att ha den blekaste aning om hur det skall g till?

Det r absolut inte en 1:1 relation. I Irland t e x backade fastighetspriserna 55 % 2007-2013 medan produktionskostnaderna uppskattades tappa knappt hlften av det.

En arbetslshet frn 8,5 till 12 % kan f ganska dramatiska effekter p bostadspriserna. 11-12 % arbetslshet har jag som prognos inom 3 r.

Skjutningar och sprngningar kommer definitivt ha en pverkan (om n sannolikt mycket mindre) och agera dmpande fr prisuppgngar i vldigt mnga omrden. Hittills i r r sprngningar +77 % i rstakt jmfrt med fregende r.
Citera
2025-05-16, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Det r absolut inte en 1:1 relation. I Irland t e x backade fastighetspriserna 55 % 2007-2013 medan produktionskostnaderna uppskattades tappa knappt hlften av det.

En arbetslshet frn 8,5 till 12 % kan f ganska dramatiska effekter p bostadspriserna. 11-12 % arbetslshet har jag som prognos inom 3 r.

Skjutningar och sprngningar kommer definitivt ha en pverkan (om n sannolikt mycket mindre) och agera dmpande fr prisuppgngar i vldigt mnga omrden. Hittills i r r sprngningar +77 % i rstakt jmfrt med fregende r.

Beror helt p vilka som blir arbetslsa. r det lginkomsttagare i Hr som under pandemin kommer det inte pverka ett smack
Citera
2025-05-16, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Beror helt p vilka som blir arbetslsa. r det lginkomsttagare i Hr som under pandemin kommer det inte pverka ett smack

Arbetslsheten bland akademiker r hgre n p 20 r, i Stockholm r arbetslsheten hgre n under 2008-krisen.
Citera
2025-05-16, 13:26
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Intressanta blir om frslaget fr lttare privatuthyrning av bostadsrtt gr igenom.
Citera
2025-05-16, 13:38
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Intressanta blir om frslaget fr lttare privatuthyrning av bostadsrtt gr igenom.

Du tnker att priserna p andrahandshyresmarknaden sjunker ytterligare nr utbudet kar?
Citera
2025-05-16, 13:40
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Du tnker att priserna p andrahandshyresmarknaden sjunker ytterligare nr utbudet kar?

Jag tror hyrorna kommer sjunka ganska mycket om folk nu kan brja hyra ut fritt nr utbudet kar ja.

En nrstende har precis skiljt sig, helt omjligt att hitta ett frstahandskontrakt och andrahandshyrorna r spass hga d utbudet r alldeles fr lgt.

Det hr systemet i Sverige r helt cp.
Citera
2025-05-16, 13:48
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Jag tror hyrorna kommer sjunka ganska mycket om folk nu kan brja hyra ut fritt nr utbudet kar ja.

En nrstende har precis skiljt sig, helt omjligt att hitta ett frstahandskontrakt och andrahandshyrorna r spass hga d utbudet r alldeles fr lgt.

Det hr systemet i Sverige r helt cp.

Sker vederbrande bara lgenheter i en viss typ av omrden d eller? Fr i Stockholm finns den lediga lgenheter att hyra i frsta hand. Torde vara likadant i andra stder.

Sjlv tror jag inte utbudet p andrahandsmarknaden kommer pverkar s srskilt mycket av att man gr det enklare att hyra ut. Finns nog ganska f BRF-lgenheter som str tomma fr att man inte ftt okej att hyra ut.
Citera
2025-05-16, 13:53
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Sker vederbrande bara lgenheter i en viss typ av omrden d eller? Fr i Stockholm finns den lediga lgenheter att hyra i frsta hand. Torde vara likadant i andra stder.

Sjlv tror jag inte utbudet p andrahandsmarknaden kommer pverkar s srskilt mycket av att man gr det enklare att hyra ut. Finns nog ganska f BRF-lgenheter som str tomma fr att man inte ftt okej att hyra ut.

Vederbrande fick barn dessutom och sker ngot i storleksordningen p 80 kvadrat.
Hyrorna i nyproduktion kan ligga p 18 000 - 20 000 kr.

Liljeholmskajen, Sigtuna och ven lite andra kransomrden utver Stockholm.

Av den research jag gjort frekommer det titt som ttt att BRF:er faktiskt str tomma d freningarna r ganska petiga. r det en stor frening med mnga medlemmar r det ett strre element av anonymitet och det brukar vara enklare d att f hyra ut. Annars r det en massa smpvar.

Tycker hela det hr systemet att en frening ska f bestmma om du fr hyra ut ngot DU har kpt fr miljontals kronor/skuldsatt dig ver r pass.

Infr fri uthyrning men ha en klausul att hyresgsten kan bli terbetalningsskyldig om signifikanta strningar uppstr istllet.

Sen tror jag det skulle bli en mindre volatilitet nr det gller tvngsfrsljningar av bostadsrtter ifall man frlorar arbete d man skulle kunna f hyra ut istllet tills man fr ett nytt arbete.

Det blir en strre trygghet fr alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in