2025-05-14, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast en "Brommavilla" ligger inte vid gamla beckis, lika lite som en prestige Brf ligger lngs med Ulvsundavgen.
Men du bor inte i Stockholm, annars hade du haft koll.

Nyktra till nu snlla. Jag har aldrig skrivit om lgenheters status i olika delomrden utan bara pratat om Bromma som helhet.

Du kan inte visa ETT ENDA inlgg dr jag skriver NGOT av det du yrar om.
Citera
2025-05-14, 09:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nyktra till nu snlla. Jag har aldrig skrivit om lgenheters status i olika delomrden utan bara pratat om Bromma som helhet.

Du kan inte visa ETT ENDA inlgg dr jag skriver NGOT av det du yrar om.
Och Beckis eller Eneby r inte Bromma, lika lite som Spnga eller Rcksta r Bromma.
Citera
2025-05-14, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och Beckis eller Eneby r inte Bromma, lika lite som Spnga eller Rcksta r Bromma.

Beckomberga och Eneby ligger i Bromma per definition. Vad du har fr egna definitioner p fyllan struntar alla i.
Citera
2025-05-14, 10:39
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Beckomberga och Eneby ligger i Bromma per definition. Vad du har fr egna definitioner p fyllan struntar alla i.

Tycker du Annedal r ett exklusivt omrde?
Citera
2025-05-15, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Ny rapport: Djup pessimism bland stockholmarna

https://www.dn.se/sverige/ny-rapport...stockholmarna/

" Donald Trumps politik, med vldigt mnga, vldigt olika och vldigt negativa besked fr fljdverkningar. Jag skulle tro att hushllens pessimism till 80 procent beror p Trump [...]" sger Carl Bergkvist.

Otroligt hur svenskarnas vansktta ekonomier och oansvariga bostadskp hela tiden kan skyllas p externa faktorer. Frst var det Coronaviruset, sen var det Putin och nu r det Trump.
Vet inte hur det skulle pverka priser p bostder... Brsen tog ett stort kliv ner fr ca 1 mnad sedan tack vare detta, men nu r det p plus igen jmfrt med innan Trumps tullar mm.
Citera
2025-05-15, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewessel
Hej!
Hade tnkt att flytta hemifrn inom en snar framtid och har dlig koll p hur man ska gra med boende. Morsan har alltid hyrt lgenhet men vad ska man egentligen gra? Ska man kpa en lgenhet eller hyra en lgenhet idag? Allt har ju gtt upp i vrde med lga rntor men typ kraschat nr rntan steg bor i en medelstor stad, typ 100 000 invnare.
Det beror helt p dina framtida visioner med boende!
Tnker du dej en framtid i en villa s r ju det bsta att brja med en mindre BR och sedan kpa dej uppt. S brjade jag i alla fall vid 23rs lder 1986. Fr ngra r sedan d jag och mitt ex separerade slde vi vran villa fr 7 miljoner och jag hade inte s mycket ln pga att jag hoppat p tget d jag var ung. Amorterat samt slt med bra vinst av alla min BR.
Citera
2025-05-15, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Kan du starta ett fretag och lta bygga BRF och slja BR till halva priset (mot idag).

Jag kan nog vara intresserad kpare d.
Varfr?
Citera
2025-05-15, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det mesta r bara prat. Att inte folk lr sig att syna det.

Det spelar ingen roll. I hans position skapar det oskerhet
Citera
2025-05-15, 11:37
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det lga barnafdandet leder till mindre behov av barnpassning/frskolor och ven en snkt bostadsmarknad.

AI kan sttta mycket inom vrden, inte minst med det administrativa arbetet som idag utgr huvuddelen av arbetsbrdan.

AI kan ven effektivisera byggandet och ge lgre bostadspriser

Befolkningen blir ldre och ldre. Barnafdandet gr alltid upp och ner genom historien . AI kommer skert effektivisera byggbranschen men mycket gr inte att automatisera heller. Sedan kar kraven mer och mer p material och hllbarhet vilket talar fr kade kostnader istllet.
Citera
2025-05-15, 12:20
Medlem
Citat:
Det lga barnafdandet leder till mindre behov av barnpassning/frskolor och ven en snkt bostadsmarknad.

AI kan sttta mycket inom vrden, inte minst med det administrativa arbetet som idag utgr huvuddelen av arbetsbrdan.

ver 60% av landets frskolor har strre barngrupper n rekommendationen (och den r p tok fr hg som den r). Skolklasserna har galna 25-30 barn p EN lrare. Borde vara max 15.

Finns enorma hl dr det behvs mnniskor som inte ngon ai kan tcka.

Drarna i de hr trdarna satt fr 10 r sen och tjatade om att all renovering snart grs av ai och s ven alla nybyggen.

Inte ett jvla smack kan ai renovera i ett hus idag. Inte ens den simplaste uppgift som att mla en fasad r den i nrheten av att klara. Min state of the art robotdammsugare trasslar tamigfan in sig i ALLT och klarar heller inte ens av att dammsuga eller vtrorka i nrheten av manuellt jobb.

Nr jag kr in min bil i Sthlms mest moderna biltvtt r stora ytor som sitter lite dolt lika smutsiga som nr jag kte in. En handtvtt r helt verlgsen. r bilen rejlt smutsig blir den inte ren ngonstans ht.
Citera
2025-05-15, 12:25
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:

Bra med automatisering fr det skapar strre vrde i slutndan! Fr att terg till trden s talar rejlt kade priser p sgade trvaror och materialkostnader fr bygg och infra FR att priserna kommer ka nd rejlt.
Jag kan konstatera att priserna p gipsskivor och virke har kat mer n 30% sedan pandemin. Effekterna av detta blir hgre sljpriser logiskt sett. Jag kan ocks se att hyrorna p lgenheter och lokaler kar mycket nu och senaste inflationsrapporten strker detta d hyreshjningarna sticker ut.
Noterar ocks att miljonprogrammen och ven nyare lgenheter str infr stora kostnader pga renoveringar och underhll.
Citera
2025-05-15, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Bra med automatisering fr det skapar strre vrde i slutndan! Fr att terg till trden s talar rejlt kade priser p sgade trvaror och materialkostnader fr bygg och infra FR att priserna kommer ka nd rejlt.
Jag kan konstatera att priserna p gipsskivor och virke har kat mer n 30% sedan pandemin. Effekterna av detta blir hgre sljpriser logiskt sett. Jag kan ocks se att hyrorna p lgenheter och lokaler kar mycket nu och senaste inflationsrapporten strker detta d hyreshjningarna sticker ut.
Noterar ocks att miljonprogrammen och ven nyare lgenheter str infr stora kostnader pga renoveringar och underhll.

Helt enig.

Renoveringskostnaderna har kat med mer n 50% sedan innan pandemin. Bde material och arbete.

Nu avstr skerligen mnga renoveringar men det blir givetvis omjligt i lnga loppet. Att priserna ska kunna sjunka kraftigt samtidigt som underhllskostnaderna kat s mycket r helt ologiskt.

Jag ser nu nr jag tittar p villor i Sthlm att de totalrenoverade objekten sljs genomgende efter en visningshelg medan renoveringsobjekten ofta r iskalla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in