Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Jag tycker mig ha noterat det ocks. I alla fall dr jag bor.
Och det har frbryllat mig lite.
Renoveringsobjekten blir billigare och drmed har fler rd att kpa de. P s vis borde det vara tvrtom.
Och en del renovering, s som ytskikt inne, r enkelt att gra sjlv. Och d fr man mycket bra timpenning p det jobbet.
Dvs verkligheten r tvrtemot vad den borde vara. En person jag frgade menade att folk som var fdda 1985 och senare klarade inte av att renovera sjlv. Men ska man anlita hantverkare fr allt d blir det ju svindyrt.
Men ven d borde renoveringsobjekten g snabbt. Av den anledningen att d kan kparna f det precis som dom vill. Sannolikheten r lg att den som kper en frdigrenoverad bostad trffar 100% prick.
Men som sagt r det ngon detalj hr jag inte riktigt frsttt.
Byggmaterial r upp 50-80% sedan innan pandemin.
Jag pratar inte om att mla eller slipa ett golv eller skruva upp lite stommar.
9 av 10 villornhar urldriga badrum, tvttstugor, el-element, el-panna, gamla tak, usel grund, gamla fnster som behver bytas etc.
P mnga moment r arbetskostnaden inte problemet. Speciellt inte nu med 50% rot.
Ett fnsterbyte str till 80-90% av materialet. Samma material hade kostat nstan hlften 2019. En luftvattenpump som idag kostar 120k kostade 50-60k 2019.
Ska du jmfra tv villor dr den ena, p ett trevligt stt, har bytt fnster, drrar, gjort tv badrum och tvttstuga samt kk och tak och grund s handlar om kanske 1,5-2 msek i diff.
Att renovera s mycket tar dessutom ngra mnader och d mste du prjsa alternativt boende under tiden.
Har du sm barn skyr du en renovering som ovan som pesten. Men 80-90% av alla villor krver den. Tror fan att resterande 10-20% blir attraktiva. Speciellt om de renoverat smakfullt och neutralt.
Denna tex var det total huggsexa om och budgivning;
https://www.hemnet.se/salda/villa-6r...65717990606275
Likadana hus i omrdet i liknande storlekgr fr kanske 7,5 orenoverade