2025-05-16, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Arbetslsheten bland akademiker r hgre n p 20 r, i Stockholm r arbetslsheten hgre n under 2008-krisen.

Frn en extremt lg bas. Arbetslsheten bland akademiker r 2,4%.

Bland infdda svenskar 5,5%. 75% av dessa saknar gymnasial utbildning.

Bland invandrare r arbetslsheten runt 16-17%.

Runt hlften av alla lgenheter r BR. Vldigt f av de lgutbildade arbetslsa sitter i sdana
Senast redigerad av flanders 2025-05-16 kl. 14:42.
Citera
2025-05-16, 15:12
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Vederbrande fick barn dessutom och sker ngot i storleksordningen p 80 kvadrat.
Hyrorna i nyproduktion kan ligga p 18 000 - 20 000 kr.

Liljeholmskajen, Sigtuna och ven lite andra kransomrden utver Stockholm.

Av den research jag gjort frekommer det titt som ttt att BRF:er faktiskt str tomma d freningarna r ganska petiga. r det en stor frening med mnga medlemmar r det ett strre element av anonymitet och det brukar vara enklare d att f hyra ut. Annars r det en massa smpvar.

Tycker hela det hr systemet att en frening ska f bestmma om du fr hyra ut ngot DU har kpt fr miljontals kronor/skuldsatt dig ver r pass.

Infr fri uthyrning men ha en klausul att hyresgsten kan bli terbetalningsskyldig om signifikanta strningar uppstr istllet.

Sen tror jag det skulle bli en mindre volatilitet nr det gller tvngsfrsljningar av bostadsrtter ifall man frlorar arbete d man skulle kunna f hyra ut istllet tills man fr ett nytt arbete.

Det blir en strre trygghet fr alla.

S hen vill han ngot i andrahand som r billigare n priset fr motsvarande nyproduktion? Fr annars r det vl enklare att ta en lgenhet i egen hand istllet fr att hyra av ngon sniken bostadsrttsinnehavare?

Annars r tipset att att hyra en hyresrtt i andrahand. Man betalar snllt priset den utsugande innehavaren av frstahandskontraktet vill ha och sen stmmer man denne och fr tillbaka alla verhyra man betalt lagom till att det r dags att flytta ut (gr att gra via orimlighyra.se med ett par enkla knapptryck om man r beredd att ge dem en del av kakan)

Det enklaste vore vl iof om folk bara kpte garlgenheter istllet fr att krngla med bostadsrttsfreningar. Kan tycka det frefaller mrkligt att man ska g in och lagstifta p detaljniv om vad enskilda freningar ska kunna ha fr regler kring uthyrning.
Citera
2025-05-16, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag ser nu nr jag tittar p villor i Sthlm att de totalrenoverade objekten sljs genomgende efter en visningshelg medan renoveringsobjekten ofta r iskalla
Jag tycker mig ha noterat det ocks. I alla fall dr jag bor.
Och det har frbryllat mig lite.

Renoveringsobjekten blir billigare och drmed har fler rd att kpa de. P s vis borde det vara tvrtom.

Och en del renovering, s som ytskikt inne, r enkelt att gra sjlv. Och d fr man mycket bra timpenning p det jobbet.

Dvs verkligheten r tvrtemot vad den borde vara. En person jag frgade menade att folk som var fdda 1985 och senare klarade inte av att renovera sjlv. Men ska man anlita hantverkare fr allt d blir det ju svindyrt.

Men ven d borde renoveringsobjekten g snabbt. Av den anledningen att d kan kparna f det precis som dom vill. Sannolikheten r lg att den som kper en frdigrenoverad bostad trffar 100% prick.

Men som sagt r det ngon detalj hr jag inte riktigt frsttt.
Citera
2025-05-16, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Det r absolut inte en 1:1 relation. I Irland t e x backade fastighetspriserna 55 % 2007-2013 medan produktionskostnaderna uppskattades tappa knappt hlften av det.

En arbetslshet frn 8,5 till 12 % kan f ganska dramatiska effekter p bostadspriserna. 11-12 % arbetslshet har jag som prognos inom 3 r.

Skjutningar och sprngningar kommer definitivt ha en pverkan (om n sannolikt mycket mindre) och agera dmpande fr prisuppgngar i vldigt mnga omrden. Hittills i r r sprngningar +77 % i rstakt jmfrt med fregende r.
Temporrt kan det uppst avvikelser. D hinner inte produktionen med.
Uppstr ngot som gr att folk inte kan betala bostadspriserna s stannar nyproduktionen och priserna faller. Men nr problemen r lsta s rekylerar priserna tillbaka. Jfr vid finanskrisen i USA dr priserna backade, men nr finansiering av bostadskp "reparerades" s klttrade prisern upp igen. Och fortsatte sedan upp. Det blev bara en tillfllig prisdipp.

Mer permanent kan priserna i successionsmarknaden vara lgre n produktionskostnad om inte nyproduktion efterfrgas. S r det redan i delar av Sverige.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-9...en-13-21425256
Hade den hr legat i ngot omrde dr efterfrgan varit s hg att nyproduktion sker hade den kostat mycket mer. Fr i sdana omrden r det kostnaden fr nyproduktion som stter prisnivn.
Citera
2025-05-16, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Renoveringsobjekten blir billigare och drmed har fler rd att kpa de. P s vis borde det vara tvrtom.

Och en del renovering, s som ytskikt inne, r enkelt att gra sjlv. Och d fr man mycket bra timpenning p det jobbet.

Dvs verkligheten r tvrtemot vad den borde vara. En person jag frgade menade att folk som var fdda 1985 och senare klarade inte av att renovera sjlv. Men ska man anlita hantverkare fr allt d blir det ju svindyrt.

Men ven d borde renoveringsobjekten g snabbt. Av den anledningen att d kan kparna f det precis som dom vill. Sannolikheten r lg att den som kper en frdigrenoverad bostad trffar 100% prick.

Byggmaterial r upp 50-80% sedan innan pandemin.

Jag pratar inte om att mla eller slipa ett golv eller skruva upp lite stommar.

9 av 10 villornhar urldriga badrum, tvttstugor, el-element, el-panna, gamla tak, usel grund, gamla fnster som behver bytas etc.

P mnga moment r arbetskostnaden inte problemet. Speciellt inte nu med 50% rot.

Ett fnsterbyte str till 80-90% av materialet. Samma material hade kostat nstan hlften 2019. En luftvattenpump som idag kostar 120k kostade 50-60k 2019.

Ska du jmfra tv villor dr den ena, p ett trevligt stt, har bytt fnster, drrar, gjort tv badrum och tvttstuga samt kk och tak och grund s handlar om kanske 1,5-2 msek i diff.

Att renovera s mycket tar dessutom ngra mnader och d mste du prjsa alternativt boende under tiden.

Har du sm barn skyr du en renovering som ovan som pesten. Men 80-90% av alla villor krver den. Tror fan att resterande 10-20% blir attraktiva. Speciellt om de renoverat smakfullt och neutralt.

Denna tex var det total huggsexa om och budgivning;

https://www.hemnet.se/salda/villa-6r...65717990606275

Likadana hus i omrdet i liknande storlekgr fr kanske 7,5 orenoverade
Senast redigerad av flanders 2025-05-16 kl. 18:32.
Citera
2025-05-16, 18:32
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Det r nog myten, som ju ocks odlas hr, om att vissa objekt inte pverkas nr marknaden viker. Kparen har rd eftersom denne har varit inne i marknaden lnge. Men en viss skepsis har smugit sig in, s renoveringsobjekt undviks. Men man tror p mklaren som sger att marknaden r tuff, "men bra objekt kommer att behlla sitt vrde". Vilket de naturligtvis aldrig ngonsin i vrldshistorien har gjort nr en bubbla spricker.

Om man ska vara petig s finns det ett korn av rationalitet i att kpa bostder i bra skick eftersom det som har stigit mest alltid faller mest nr en bostadsmarknad viker. Och relativt sett har premiumet fr bostder i bra skick varit omotiverat lgt. Men drmmen om att kunna vaccinera sig mot prisfallet kommer att frbli en drm.
Citera
2025-05-17, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Byggmaterial r upp 50-80% sedan innan pandemin.

Jag pratar inte om att mla eller slipa ett golv eller skruva upp lite stommar.

9 av 10 villornhar urldriga badrum, tvttstugor, el-element, el-panna, gamla tak, usel grund, gamla fnster som behver bytas etc.

P mnga moment r arbetskostnaden inte problemet. Speciellt inte nu med 50% rot.

Ett fnsterbyte str till 80-90% av materialet. Samma material hade kostat nstan hlften 2019. En luftvattenpump som idag kostar 120k kostade 50-60k 2019.

Ska du jmfra tv villor dr den ena, p ett trevligt stt, har bytt fnster, drrar, gjort tv badrum och tvttstuga samt kk och tak och grund s handlar om kanske 1,5-2 msek i diff.

Att renovera s mycket tar dessutom ngra mnader och d mste du prjsa alternativt boende under tiden.

Har du sm barn skyr du en renovering som ovan som pesten. Men 80-90% av alla villor krver den. Tror fan att resterande 10-20% blir attraktiva. Speciellt om de renoverat smakfullt och neutralt.

Denna tex var det total huggsexa om och budgivning;

Likadana hus i omrdet i liknande storlekgr fr kanske 7,5 orenoverade
Det markerade har jag svrt att tro! Kanske det r s i Stockholm.... Sker bostad (mindre hus) och tvrtom s har 9 av 10 hus moderna badrum, kk mm.
Citera
2025-05-17, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Det markerade har jag svrt att tro! Kanske det r s i Stockholm.... Sker bostad (mindre hus) och tvrtom s har 9 av 10 hus moderna badrum, kk mm.
Ja, det har ju renoverats kk och badrum i var och vartannat hus senaste 10 ren.
Citera
2025-05-17, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Ja, det har ju renoverats kk och badrum i var och vartannat hus senaste 10 ren.
Nu svarade jag ju personen som pstr att 9 av 10 badrum r omoderna.....
Citera
2025-05-17, 03:17
Medlem
Citat:
Nu svarade jag ju personen som pstr att 9 av 10 badrum r omoderna.....
Japp, och jag hll med dig.
Citera
2025-05-17, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Japp, och jag hll med dig.
Ja du ja! Men personen som skrev att dom var sunkiga vore ju skoj att veta vad han har ftt det ifrn...
Citera
2025-05-17, 07:55
Medlem
Citat:

Kan inte uttala mig hur det ser ut utanfr Sthlm.

Tittar du p villa hr (ej radhus) s har en klar majoritet av husen renoveringsbehov p tak, vtrum, kk, drnering etc

Kanske max 3-4% har skick likt exemplet nedan;

Radhus/parhus har ofta bttre skick eftersom de oftare r genomgngsboenden. Upplever att det r en klar majoritet som r i detta skick men givetvis endast en personlig upplevelse
Senast redigerad av flanders 2025-05-17 kl. 08:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in