Citat:
Ursprungligen postat av
fletchman
Det skulle i så fall vara första gången en kommunistiak guerrilla kan göra revolt, nationalisera en hel industri och fördriva all kunskap och passion men ändå producera bättre än resten av världen. Knappast.
Att du ens nämner Dubai som ett resmål säger rätt mycket om dig.
Det handlar om att tobak som odlas på Kuba(specifikt Viñales Valley) har en specifik och unik karaktär som inte existerar någon annanstans. Bra kubaner är min absoluta favorit, men bra kubaner betyder inte dyrast i mina ögon. Det är en smaksak, man måste inte tycka att den kubanska karaktären är bäst men många har fallit för den. Kubanerna är absolut inte bäst på hantverket och processen, snarare tvärtom. Utan kommunisterna så hade troligtvis kubanska cigarrer varit ännu bättre. Man får nog säga att kubanska cigarrer är bra trots kommunisterna, inte tack vare. Råvaran är så bra att tom Gudrun Schyman hade kunnat göra en god cigarr.
Ofta är kubanska cigarrer inte färdigfermenterade eftersom tillgången på tobak är så begränsad, de har inte tillräckligt så att det kan ligga i högar och fermentera lika länge som andra nationers tillverkare. Många kubaner är inte rökbara förrän efter ett par år i humidoren. Utanför kuba är den processen färdig redan när de rullas. Mer än en gång har man upptäckt att sista cigarrerna i en låda är de godaste när de har några år på nacken. Men de flesta cigarrer från andra länder påverkas knappt alls av lagring. Hela grejen med att lagra cigarrer kommer ju av att kubanska cigarrer är ”omogna” när de säljs.
Det finns definitivt skäl till att kubaner är så uppskattade, det är inte bara en hype. Vissa toner i kubansk tobak har jag aldrig smakat i cigarrer från länder utanför kuba.