2025-05-12, 22:22
Medlem
«30 sekunder» ligger ute på norska NRK, men hittade inte «Palmemördaren» där.
Citera
2025-05-12, 22:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila

"Palmemördaren" ska tydligen ligga ute på någon Åländsk sida.

Det var faktiskt tack vare Ålandsmaggan som GM-SE avslöjades, så kanske det finns någon koppling där?
Citera
2025-05-12, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
"Palmemördaren" ska tydligen ligga ute på någon Åländsk sida.

Det var faktiskt tack vare Ålandsmaggan som GM-SE avslöjades, så kanske det finns någon koppling där?

Ålänningar tycker om kvalitetsproduktioner helt enkelt. Ett upplyst folkslag.
Citera
2025-05-12, 22:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ålänningar tycker om kvalitetsproduktioner helt enkelt. Ett upplyst folkslag.

Jag märker att jag inte hittar någon länk till den, så uppgiften kanske är felaktig.

(Ålänningar har inte alltid rätt.)
Citera
2025-05-12, 22:37
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag märker att jag inte hittar någon länk till den, så uppgiften kanske är felaktig.

(Ålänningar har inte alltid rätt.)

https://alandsradio.ax/video/palmemordaren
Citera
2025-05-12, 22:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
GM-SE kan ha tigit fel på dag när Aftonbladet med uppgifterna om LJ kom ut och därför "citerat" uppgifterna innan de publicerades?
Citat:
Båda de där "dokumentärerna" gick ut på samma sak, dvs. på foliehattsteorin om att SE skulle ha kommit fram till mordplatsen när Palme redan ligger skjuten där. I grunden byggde de alltså på SE:s egen berättelse, och man kan ju ha viss förståelse för att SVT nu har tagit bort dem.
Citera
2025-05-12, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Båda de där "dokumentärerna" gick ut på samma sak, dvs. på foliehattsteorin om att SE skulle ha kommit fram till mordplatsen när Palme redan ligger skjuten där. I grunden byggde de alltså på SE:s egen berättelse, och man kan ju ha viss förståelse för att SVT nu har tagit bort dem.

Jag menar att ha sett en dokumentär för länge, länge sen, där det som måste ha varit nån «skandiamann» var med. Det var något med utstämplingen och att mördaren(eller någon annan) hadde sprungit runt hörnen och in på Skandia igen från baksidan. Antigen har jag drömt det här eller så har jag sett det för jävligt många år sen.

Det måste ju ha varit en svensk produktion.
Senast redigerad av Ballalaila 2025-05-12 kl. 22:53.
Citera
2025-05-12, 23:18
Medlem
"En mer ingående analys av SVT:s dokumentär "30 sekunder" av Håkan Pieniowski och Bo G Andersson. Här tar jag upp metodproblemen, urvalsproblemet och även problemen dokumentären skapar i relation till vissa av de centrala mordplatsvittnena. Man undrar såklart: varför görs en dokumentär som denna?"

https://www.youtube.com/watch?v=V8A6Oc1xAco

Kritik mot SVT:s dokumentär "30 sekunder" | PALMEMORDET
Citera
2025-05-13, 00:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag menar att ha sett en dokumentär för länge, länge sen, där det som måste ha varit nån «skandiamann» var med. Det var något med utstämplingen och att mördaren(eller någon annan) hadde sprungit runt hörnen och in på Skandia igen från baksidan. Antigen har jag drömt det här eller så har jag sett det för jävligt många år sen.

Det måste ju ha varit en svensk produktion.

Jag tycker det liknar vad LB skriver i sin bok "OPs sista steg..."

Det intressanta om det är GM-SE som mördade OP är att han då både sprang in i bakdörren på Skandia samtidigt som han mötte YN på DBG och också sågs inne på Bohemia under tiden.

Nu har jag inte läst allt som publicerats om SE i bokform, men på 90-talet var den olarmade dörren på baksidan av Skandia stekhet i privatspanarkretsar.

Jag hoppas någon kan lista ut vilken film du avser, om den inte är ibillad.
Citera
2025-05-13, 00:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Men SVT har bara tagit bort dokumentärerna på samma sätt som de tar bort andra filmer.

Det går inte, som du gör, att spekulera om att SVT har agerat för att blanda bort korten. Någon annan "förståelse" än att SVT agerat korrekt går inte att läsa in i det hela.

Det är inte OCD att följa de regler man har, utan bara ett tecken på att regelverket om upphovsrätt finns och fungerar på SVT.

För övrigt håller jag med dig om att "30 sekunder" var av undermålig kvalitet.
Citera
2025-05-13, 01:28
Medlem
Citat:
Jag tycker det liknar vad LB skriver i sin bok "OPs sista steg..."

Det intressanta om det är GM-SE som mördade OP är att han då både sprang in i bakdörren på Skandia samtidigt som han mötte YN på DBG och också sågs inne på Bohemia under tiden.

Nu har jag inte läst allt som publicerats om SE i bokform, men på 90-talet var den olarmade dörren på baksidan av Skandia stekhet i privatspanarkretsar.

Jag hoppas någon kan lista ut vilken film du avser, om den inte är ibillad.

Det måste ju ha varit en svensk produktion, ingen andra länder kan ha gjort nåt sånt. Men vi har ju alltid haft svensk tv i Norge. Jag minns att det fokuserades på utstämplingen och att det hadde varit nåt konstigt med den. Lite lustigt att du nämner 90-talet, för det här måste nästan ha varit på den tiden.
Tror fan han sprang upp trappan också och antigen tog rulltrappan ner igen (eller så låste han upp en dörr där uppe och kom sig ner igen 😵‍💫 )
Det låter konstigt, men nej inbillning är det inte. Men det är länge sen.

Sen har det med all sannolikhet inte haft nån tyngd, mer lite kuriosa. Men om utstämplingen fanns med måste ju på nåt sätt någon varit Engström på spåret redan då. På nittiotalet.

Det kan ju ha varit ett längre nyhetsreportage också, om nån teori. Eller som en liten del av ett program om palmemordet.
Senast redigerad av Ballalaila 2025-05-13 kl. 01:44.
Citera
2025-05-13, 09:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det måste ju ha varit en svensk produktion, ingen andra länder kan ha gjort nåt sånt. Men vi har ju alltid haft svensk tv i Norge. Jag minns att det fokuserades på utstämplingen och att det hadde varit nåt konstigt med den. Lite lustigt att du nämner 90-talet, för det här måste nästan ha varit på den tiden.
Tror fan han sprang upp trappan också och antigen tog rulltrappan ner igen (eller så låste han upp en dörr där uppe och kom sig ner igen 😵‍💫 )
Det låter konstigt, men nej inbillning är det inte. Men det är länge sen.

Sen har det med all sannolikhet inte haft nån tyngd, mer lite kuriosa. Men om utstämplingen fanns med måste ju på nåt sätt någon varit Engström på spåret redan då. På nittiotalet.

Det kan ju ha varit ett längre nyhetsreportage också, om nån teori. Eller som en liten del av ett program om palmemordet.

Det låter lite mycket för att bara vara ett falskt minne. Någon kanske kan hjälpa till här?

Däremot går det inte att ta "rulltrappan ned igen" då det bara finns en rulltrappa och den går uppför och var i funktion under mordnatten, enligt polisen.

SE kanske låste upp dörren på Regeringsgatan 85? Någon medhjälpare eller mördaren kanske blev insläppt där av "nyckelpigan" SE? YN kanske såg hur GM-SE letade efter nycklarna i sin handledsväska på DBG?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in