2025-05-06, 13:08
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Kan du presentera en referens som avhandlar raketers framdrift?
Det är klart han inte kan, i stort sett all "kunskap" som Cui Bono lutar sig mot är från 1500 till 1800-talet. Praktiskt nog före saker som heliocentrism, virus, raketframdrift och så vidare var etablerat inom forskning. Men det är klart att det är vi andra som inte "sätter oss in i frågor". Det är bara en ren konspiration att ingen i modern tid har hållit fast vid teorierna förutom ett antal foliehattar på youtube.

Det enda som verkligen förvånar mig är att de inte har köpt flat earth-konspirationen.
Citera
2025-05-06, 13:36
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Vi pratar inte schack här. Det handlsr om rena sakfrågor och även du duckar det mesta, utom när du kan hålla en monolog där du inte blir emotsagd.

Kan du presentera en referens som avhandlar raketers framdrift?

Och det komiska här är att det är som att fråga efter en officiell skrift på 1500-talet som redogör varför det inte är möjligt att en person i bokstavlig bemärkelse delar, går på eller förvandlar vatten till vin.

Men det är ju inte en kontroversiell fråga idag eftersom vi inte har ett trossystem uppbyggt på dessa omöjliga dogmer utan istället på att Jorden kretsar kring Solen, att det går att skicka upp saker i rymden med raketer och att det finns virus och smittsamma sjukdomar m.m.

Så att påtala att det inte finns belägg för dessa är att häda i vår tid, men istället för kättare, vulgär eller hedning blir man istället kallad förnekare, konspirationsteoretiker eller kanske skeggbebis.

Och det här med raketerna är faktiskt extra kul eftersom det är så uppenbart att det i själva verket är omöjligt. Men eftersom många inte kan inse att något de lärt sig och som visas på TV inte behöver vara sant, och att det som sägs kräva satelliter inte nödvändigtvis gör det, så har denna uppenbara lögn trots det blivit sann. Precis som på medeltiden då Bibeln lärdes ut bokstavligt.

En fisk har svårt att förstå vad vatten är då den lever i det och vi har på samma sätt uppenbart problem med att förstå vad luft och gas är.

Och den tankevurpa som hela tiden återkommer i dessa diskussioner är att en gasexpansion skulle innebära att något kastas eller skjuts ut. Det stämmer inte. En gas expanderar när den sprider sig från ett område med högre tryck till ett med lägre. Och om den kan göra det utan att hindras av något, dvs expandera fritt, kommer den inte att utföra något arbete. Och det har ingen betydelse om expansionen är isoterm, kemisk eller termisk. Och detta mina vänner är i själva verket lika fing fysiskt självklart som att en människa inte kan gå på vatten. Men eftersom det inte är vad man tror och eftersom tro kan förflytta berg, så ser man inte det.

På 1800-talet innan hjärntvätt kring fysik och annat påbörjades var det dock annorlunda. Jules Verne reste till Månen med en kanon eftersom hans läsare fattade att det inte gick att skapa framdrift i rymden med raketer.
Senast redigerad av patrixx 2025-05-06 kl. 13:48.
Citera
2025-05-06, 17:22
Avstängd
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Man skulle kunna beskriva det så här: Martin är till skillnad från mig en skicklig schackspelare. Och därför vet han att det inte är lönt att spela schack med duvor, eftersom oavsett hur eleganta drag man gör, kommer ändå duvan välta pjäserna, bajsa på brädet och strutta omkring...
Det är en sådan fascinerande hybris. Ni betraktar era meningsmotståndare som dumma och kaxiga innan de yttrar sig, och ni säger det öppet. Att inte svara på frågor eller argument är att "nedlåta" sig att schacka med en duva eller brottas med en gris. Att allt ni påstår är "elegant" och allt som kritiserar är på förhand defekera på bordet....
Er inställning är exakt som de vänsterextrema sekter jag studerat i åratal: all kritik är "provokation" eller "kränk" alltså finns det ingen mening att låta kritiker komma till tals, eller ens tilltala dem. Deras och er brist på självinsikt är inte bara likhet utan total samstämmighet. Väx upp.
Citera
2025-05-06, 17:28
Avstängd
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det enda som verkligen förvånar mig är att de inte har köpt flat earth-konspirationen.
Väl talat! En kul spekulation är: om de anammat platt jord, vilken annan teori, gärna lika knasig, skulle de utse till etablissemangets lurendrejeriteori i avsikt att dra bort fokus från sanningen?
Citera
2025-05-06, 19:50
Medlem
Citat:
Och det komiska här är att det är som att fråga efter en officiell skrift på 1500-talet som redogör varför det inte är möjligt att en person i bokstavlig bemärkelse delar, går på eller förvandlar vatten till vin.

Men det är ju inte en kontroversiell fråga idag eftersom vi inte har ett trossystem uppbyggt på dessa omöjliga dogmer utan istället på att Jorden kretsar kring Solen, att det går att skicka upp saker i rymden med raketer och att det finns virus och smittsamma sjukdomar m.m.

Så att påtala att det inte finns belägg för dessa är att häda i vår tid, men istället för kättare, vulgär eller hedning blir man istället kallad förnekare, konspirationsteoretiker eller kanske skeggbebis.

Och det här med raketerna är faktiskt extra kul eftersom det är så uppenbart att det i själva verket är omöjligt. Men eftersom många inte kan inse att något de lärt sig och som visas på TV inte behöver vara sant, och att det som sägs kräva satelliter inte nödvändigtvis gör det, så har denna uppenbara lögn trots det blivit sann. Precis som på medeltiden då Bibeln lärdes ut bokstavligt.

En fisk har svårt att förstå vad vatten är då den lever i det och vi har på samma sätt uppenbart problem med att förstå vad luft och gas är.

Och den tankevurpa som hela tiden återkommer i dessa diskussioner är att en gasexpansion skulle innebära att något kastas eller skjuts ut. Det stämmer inte. En gas expanderar när den sprider sig från ett område med högre tryck till ett med lägre. Och om den kan göra det utan att hindras av något, dvs expandera fritt, kommer den inte att utföra något arbete. Och det har ingen betydelse om expansionen är isoterm, kemisk eller termisk. Och detta mina vänner är i själva verket lika fing fysiskt självklart som att en människa inte kan gå på vatten. Men eftersom det inte är vad man tror och eftersom tro kan förflytta berg, så ser man inte det.

På 1800-talet innan hjärntvätt kring fysik och annat påbörjades var det dock annorlunda. Jules Verne reste till Månen med en kanon eftersom hans läsare fattade att det inte gick att skapa framdrift i rymden med raketer.

Du snackar så mycket skit och det hade jag sagt även ansikte mot ansikte om vi träffats. Du beter dig mot mig som du påstår att alla andra beter sig mot dig. Jag ställer konkreta frågor men du yrar bara om religion och annat.

Om du vill vara ens i närheten av trovärdig måste du kunna presentera åtminstone en referens om raketers framdrift. Finns ingen referens har du inget att komma med. Jag kan hitta 100000-tals referenser om raketers framdrift. Varför hittar inte du en enda?
Senast redigerad av knowledgehunger 2025-05-06 kl. 19:53.
Citera
2025-05-07, 20:05
Medlem
Citat:

Ja, trycket blir enormt när bränslet antänds och slungar gasmolekyer i alla riktningar inuti brännkammaren. Dessa slår väl för bövelen i kammarens insida och skapar ett arbete. Eller hur tänker du dig att spridningen går till? Du tror väl inte att samtliga molekyler "sugs ut" direkt bakåt genom raketdysan?

Om du inte köper det jag beskriver vill jag gärna vet var du läst om din syn på mekanismen för raketdrift. Presentera en referens så att jag kan läsa och fundera på om det finns något att hämta. Som sagt, referenser om raketers framdrift finns det hur många som helst.

Visa lite mognad och stå för din åsikt på allvar. Du har lärt dig något och måste kunna redogöra,för var/hur oavaett om det är rätt eller fel.

Martin, se här att jag inte smiter från ämnet. Jag försöker föra en dialog och efterfrågar svar och förklaringar. Du måste väl ändå hålla med om att man inte kan skrota en mekanism som finns beskriven i 100000-tals källor utan motkrav?
Citera
2025-05-07, 22:56
Medlem
Citat:

Skulle gärna vilja höra dina invändningar mot de argument som jag fick av Grok (AI) när jag ställde frågor om raketers framdrivning i rymden och Newtons tredje lag.

Se nedan:

Citat:
Ursprungligen postat av Grok
Det verkar finnas en missuppfattning om hur framdrivning fungerar i vakuum. Newtons tredje lag gäller oavsett om det finns motstånd eller inte. Framdrivningen i en raket skapas inte genom att gaserna "trycker mot" något yttre, som luft eller en yta, utan genom att raketmotorn kastar ut massa (gas) bakåt med hög hastighet.
Här är varför det fungerar:
Gaserna trycks ut internt: I förbränningskammaren skapas högtrycks gaser genom bränslets förbränning. Dessa gaser accelereras ut genom munstycket, vilket är en del av raketen själv.

Rekylprincipen: När gaserna skjuts ut bakåt (med en viss massa och hastighet), skapas en motsatt kraft som accelererar raketen framåt. Detta är en direkt tillämpning av Newtons tredje lag: kraften som driver gaserna bakåt är lika med kraften som driver raketen framåt. Det är som att skjuta en kula ur ett gevär – geväret får en rekyl framåt även om kulan flyger ut i ett vakuum.

Vakuumet spelar ingen roll: Att det inte finns luft eller motstånd i vakuumet är irrelevant, eftersom framdrivningen beror på den interna processen där raketen "kastar ut" massa. Gaserna behöver inte trycka mot något yttre – det är deras rörelse från raketen som skapar kraften.
Så, även utan yttre motstånd, genererar utstötningen av gaser en bakåtriktad kraft (på gaserna) och därmed en framåtriktad kraft (på raketen). Detta är varför raketer fungerar perfekt i rymdens vakuum.
Citera
2025-05-09, 16:01
Avstängd
urverksapelsins avatar
Undrar var Patrixx tog vägen
Citera
2025-05-09, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Undrar var Patrixx tog vägen

Tja, han har ju som så många gånger tidigare dragit hela paletten med liknelser som att "fiskar inte är medvetna om vattnet de simmar i", "raketer i vakuum är som att jesus kan gå på vatten", osv...

Hans bästa argument är därmed uttömda för den här gången. 😅

Martin påstår i podden att vi flyr de konkreta frågorna men jag fattar inte vad han menar.
Senast redigerad av knowledgehunger 2025-05-09 kl. 19:39.
Citera
2025-05-11, 10:30
Medlem
Citat:
Eftersom röret inte sitter fast kommer det skjutas iväg framåt och trycket blir sannolikt högre då gasen inte har någonstans att ta vägen baktill. Röret åker längre.

Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Marginell skillnad kanske första metern eller så som raketen åker.

så vi är alla överens om att framdriften ökar när de utslungade gaserna möter ett större motstånd?
Citera
2025-05-11, 10:40
Medlem
jag vet inte om denna video har förekommit tidigare i tråden, men jag tyckte den var lite spännande. det är ett enkelt experiment där en leksaksbil drivs framåt med hjälp av den utslungade luften från en luftballong. vad händer om man placerar ett dammsugarrör vinkelrätt mot luftutflödet, för att på så sätt simulera ett vakuum? mycket spänning.
(man kan med fördel minska ljudvolymen något innan han sätter igång dammsugaren)

https://www.youtube.com/watch?v=D-v_K1k8Se0&t=386s

vad säger experterna?
Citera
2025-05-11, 11:11
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
så vi är alla överens om att framdriften ökar när de utslungade gaserna möter ett större motstånd?
Absolut inte, tvärtom framdriften minskar när det är större motstånd runt. Till exempel under vatten. Det finns massor av videos på YouTube som visar att raketer är mycket mindre effektiva under vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in