Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Den mest ansedda rankingen av länders militära förmåga är ju GFP, Global Firepower.
De rankar alla länder årligen kring deras militära eldkraft och kapacitet.
https://www.globalfirepower.com/countries-listing.php
Jag blev förvånad då jag såg att Sverige ligger på
plats 27 i världen. Vi är före exempelvis Kanada, Mexiko, Argentina. Bland västeuropeiska länder är det bara UK, Frankrike, Italien, Spanien och Polen som är före. Alla länder med mångdubbelt större befolkningar än Sverige.
Sverige är på plats 89 i världen vad gäller befolkning.
Är vi så här bra?
Vi bör vara stolta!
Diskutera allt kring detta.
Man ska inte glömma att Sverige var ett av världens mest militariserade länder under kalla kriget.
Sverige var nästan som Nordkorea i den bemärkelsen att alla samhällsfunktioner planerades utifrån det ofrånkomliga världskriget.
En till synes helt vanlig (men ovanligt rak) bilväg är i själva verket förberett för att bli ett flygfält för flygvapnet
när kriget kommer.
Allt och alla var förberett för krig, och även om mycket lades ner så är det ändå väldigt mycket infrastruktur som fortfarande finns kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
PetterRetard
Finland tex skulle ju göra slarvsylta av oss, och Finland är ett vadå hälften så stort land?
Inte till sjöss! Finländarna skulle inte ha en chans.
Finländarna har inte ens U-båtar. Sveriges U-båtar är bland de bästa i världen.
U-båten Gotland gjorde till och med slarvsylta av amerikanska flottan. Sänkte (simulerat) ett av deras största hangarfartyg under en militärövning.
Finländska marinen förslår inte ett dugg jämfört med svenska marinen.
Citat:
Ursprungligen postat av
DevilsDen
GFP global firepower… du är en extrem foliehatt om du tror på detta. Inte nog med det, det klassas även som konspirationsteorier. Haha!
Komiskt att detta ska komma från
dig, som tror på alla möjliga dåraktiga konspirationsteorier och sagor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onanikrem
Sverige har en stark teknologisk krigsmakt men en svag arme och folk är bortskämda veklingar eller blattar som hellre skulle plundra oss än slåss vid vår sida.
Det handlar inte enbart om teknologi, utan om professionalitet.
U-båten Gotland sänkte det amerikanska hangarfartyget USS Ronald Reagan under en militärövning.
Det får man se som ett
extremt bra betyg för den svenska marinen.
Jag skulle vilja se den finländska marinen sänka ett av USAs största hangarfartyg. Jag tror inte att de kan. Tror du det?
Svenska försvaret är bland de mest professionella styrkorna i världen.