2025-05-10, 20:42
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men då kan vi lika gärna dra till med för 300 år sedan. Då Sverige verkligen var med i krig. Du kan ju inte dra någon som helst slutsats eftersom Sverige inte varit med i något krig på över 200 år. Sett vilken mentalitet som skulle visas. Mentaliteten i Finland är ju annars mest dyster. Att Sverige har så bra industrier med mera. Också att de har en svagare mentalitet är ju bara det faktum att de verkligen blir ledsna varje gång Tre Kronor slår som i hockey. Som ju är en lek.
Sverige har en stark teknologisk krigsmakt men en svag arme och folk är bortskämda veklingar eller blattar som hellre skulle plundra oss än slåss vid vår sida.
Citera
2025-05-10, 20:57
Medlem
Med tanke på alla bomber och skjutningar i Sverige så har vi fått respekt.
Inte lätt att överleva på orten det vet alla potentiella fiender.
Citera
2025-05-10, 20:57
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Den mest ansedda rankingen av länders militära förmåga är ju GFP, Global Firepower.

De rankar alla länder årligen kring deras militära eldkraft och kapacitet.

https://www.globalfirepower.com/countries-listing.php

Jag blev förvånad då jag såg att Sverige ligger på plats 27 i världen. Vi är före exempelvis Kanada, Mexiko, Argentina. Bland västeuropeiska länder är det bara UK, Frankrike, Italien, Spanien och Polen som är före. Alla länder med mångdubbelt större befolkningar än Sverige.

Sverige är på plats 89 i världen vad gäller befolkning.

Är vi så här bra?
Vi bör vara stolta!
Diskutera allt kring detta.
Man ska inte glömma att Sverige var ett av världens mest militariserade länder under kalla kriget.

Sverige var nästan som Nordkorea i den bemärkelsen att alla samhällsfunktioner planerades utifrån det ofrånkomliga världskriget.

En till synes helt vanlig (men ovanligt rak) bilväg är i själva verket förberett för att bli ett flygfält för flygvapnet när kriget kommer.

Allt och alla var förberett för krig, och även om mycket lades ner så är det ändå väldigt mycket infrastruktur som fortfarande finns kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Finland tex skulle ju göra slarvsylta av oss, och Finland är ett vadå hälften så stort land?
Inte till sjöss! Finländarna skulle inte ha en chans.

Finländarna har inte ens U-båtar. Sveriges U-båtar är bland de bästa i världen.

U-båten Gotland gjorde till och med slarvsylta av amerikanska flottan. Sänkte (simulerat) ett av deras största hangarfartyg under en militärövning.

Finländska marinen förslår inte ett dugg jämfört med svenska marinen.
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
GFP global firepower… du är en extrem foliehatt om du tror på detta. Inte nog med det, det klassas även som konspirationsteorier. Haha!
Komiskt att detta ska komma från dig, som tror på alla möjliga dåraktiga konspirationsteorier och sagor.
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Sverige har en stark teknologisk krigsmakt men en svag arme och folk är bortskämda veklingar eller blattar som hellre skulle plundra oss än slåss vid vår sida.
Det handlar inte enbart om teknologi, utan om professionalitet.

U-båten Gotland sänkte det amerikanska hangarfartyget USS Ronald Reagan under en militärövning.

Det får man se som ett extremt bra betyg för den svenska marinen.

Jag skulle vilja se den finländska marinen sänka ett av USAs största hangarfartyg. Jag tror inte att de kan. Tror du det?

Svenska försvaret är bland de mest professionella styrkorna i världen.
Senast redigerad av Bone Collector 2025-05-10 kl. 21:20.
Citera
2025-05-10, 21:55
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det är bara att kolla Youtube-videor gjorda av amerikaner eller européer utanför Sverige.

De är alltid totalt översvallande över hur bra militär kapacitet Sverige har.

Bara några exempel. Kolla även kommentarerna. Det är så här man ser på "Sweden":

https://www.youtube.com/watch?v=k1u68zJV8-Q
https://www.youtube.com/watch?v=TepvnoK8n8c

De enda som är ledsna och sura är diverse högerextremer här på Flashback som inte gillar vad de ser. Samma personer som säger att de aldrig skulle försvara Sverige.
Citera
2025-05-10, 22:00
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Är vi så här bra?
Vi bör vara stolta!

Det handlar om klassisk psykologi när krigshotet viner runt öronen. Man vill inte framstå som svag i sådana lägen.
Citera
2025-05-10, 22:00
Medlem
Melange5738s avatar
Sveriges försvar är helt enkelt baserat på dess geopolitiska situation. Den enda reella fienden är Ryssland och måste komma via havet och luften, därav att vi fokuserat på havet och luften. Finland å andra sidan har fokuserat på land och luft.

Att komma med en fånig hypotetisk situation där Sverige och Finland krigar med varandra fungerar inte riktigt eftersom varken Sverige eller Finland har exeditionär förmåga och bägge har rustat för ett krig mot ryssen och ingen annan.
Citera
2025-05-10, 22:16
Medlem
FUCKJEWSAs avatar
Citat:
Den mest ansedda rankingen av länders militära förmåga är ju GFP, Global Firepower.

Jag blev förvånad då jag såg att Sverige ligger på plats 27 i världen. Vi är före exempelvis Kanada, Mexiko, Argentina. Bland västeuropeiska länder är det bara UK, Frankrike, Italien, Spanien och Polen som är före. Alla länder med mångdubbelt större befolkningar än Sverige.

Är vi så här bra?
Vi bör vara stolta!

Enligt dig har Sverige en större militär förmåga än Tyskland?

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men finns det någon idag vid liv i Finland som ens var med i WWII. Jag menar ok de har utkämpat krig men ingen vid liv idag finns ju ens att minnas det. Om så är de extremt gamla och minns nog inte mycket om något.

Så detta med att de varit med i krig för nära 100 år sedan är ju ingen fördel idag. Sedan fick de ju dängen av Ryssland också. För att sedan mot slutet av kriget vika sig och suga ryssens kuk när de vände sig emot sina tidigare allierade Tyskland. Visar inte på särskilt bra att ha som allierade som vänder kappan efter vinden.

Precis vad Sverige gjorde under båda världskrigen.
Citera
2025-05-10, 22:18
Medlem
Cashleys avatar
klart vi är så bra, vi är svenskar
Citera
2025-05-10, 22:19
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUCKJEWSA
Precis vad Sverige gjorde under båda världskrigen.

Men vi var inte ens med i något av krigen. Så du kan inte komma och hävda detta. Finnarna svek sin allierade Tyskland. Det kände också många finska soldater. Så Finland pensionerade helt enkelt alla de som stridit arm vid arm med Tyskland. Sedan var det nya rekryter som fick order om att döda tyskar.
Citera
2025-05-10, 22:34
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
[quote=FUCKJEWSA|91855793]
Enligt dig har Sverige en större militär förmåga än Tyskland?

Jag får be så mycket om ursäkt, tack för att du uppmärksammade mitt misstag. Tyvärr går det inte att editera ursprungsinlägget. Jag missade Tyskland.

Rätt är att dessa västeuropeiska länder har större militär kapacitet än Sverige:

UK, Frankrike, Italien, Spanien, Polen och Tyskland.
Citera
2025-05-10, 22:44
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
[Sveriges U-båtar är bland de bästa i världen.[/b]
U-båten Gotland gjorde till och med slarvsylta av amerikanska flottan. Sänkte (simulerat) ett av deras största hangarfartyg under en militärövning.

Att luftrummet är viktigt det förstår jag, men hur mycket av styrkan i försvaret ligger i kraften till sjöss?

Men det kanske är svårt att svara på då försvaret egentligen bygger på att alla komponenter fungerar tillsammans.

Land, luft, vatten.
Citera
2025-05-10, 22:47
Medlem
Citat:

Är vi så här bra?
Vi bör vara stolta!

Ja det kanske är en rimlig placering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här