2025-05-10, 22:48
Medlem
GodModes avatar
Finland som aldrig rustade ner, hur kommer det sig att de ligger så sjukt efter Sverige i rankingen?
Citera
2025-05-10, 22:49
Medlem
Det naturligtvis stora finns brister här och var, men det är inte guld och gröna skogar i andra länders försvarsmakter heller.
Citera
2025-05-10, 22:51
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Man ska inte glömma att Sverige var ett av världens mest militariserade länder under kalla kriget.

Sverige var nästan som Nordkorea i den bemärkelsen att alla samhällsfunktioner planerades utifrån det ofrånkomliga världskriget.

En till synes helt vanlig (men ovanligt rak) bilväg är i själva verket förberett för att bli ett flygfält för flygvapnet när kriget kommer.

Allt och alla var förberett för krig, och även om mycket lades ner så är det ändå väldigt mycket infrastruktur som fortfarande finns kvar.

Inte till sjöss! Finländarna skulle inte ha en chans.

Finländarna har inte ens U-båtar. Sveriges U-båtar är bland de bästa i världen.

U-båten Gotland gjorde till och med slarvsylta av amerikanska flottan. Sänkte (simulerat) ett av deras största hangarfartyg under en militärövning.

Finländska marinen förslår inte ett dugg jämfört med svenska marinen.

Komiskt att detta ska komma från dig, som tror på alla möjliga dåraktiga konspirationsteorier och sagor.

Det handlar inte enbart om teknologi, utan om professionalitet.

U-båten Gotland sänkte det amerikanska hangarfartyget USS Ronald Reagan under en militärövning.

Det får man se som ett extremt bra betyg för den svenska marinen.

Jag skulle vilja se den finländska marinen sänka ett av USAs största hangarfartyg. Jag tror inte att de kan. Tror du det?

Svenska försvaret är bland de mest professionella styrkorna i världen.

De var bättre än så. De sänkte hangarfartyget, kom undan, sänkte det igen, kom undan, sänkte det igen osv. Ingen gång lyckades man få fatt i svenska ubåten.

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är bara att kolla Youtube-videor gjorda av amerikaner eller européer utanför Sverige.

De är alltid totalt översvallande över hur bra militär kapacitet Sverige har.

Bara några exempel. Kolla även kommentarerna. Det är så här man ser på "Sweden":

https://www.youtube.com/watch?v=k1u68zJV8-Q
https://www.youtube.com/watch?v=TepvnoK8n8c

De enda som är ledsna och sura är diverse högerextremer här på Flashback som inte gillar vad de ser. Samma personer som säger att de aldrig skulle försvara Sverige.

Jag är nationalist och konservativ. Inte en chans att jag skulle försvara dagens mångkulturella, HBQT, feminist, globalist vansinne. Däremot skulle jag utan att blinka lämna ut våra landsförrädare till fienden. De provocerar våra grannar, de utsätter oss för för livsfara, de utför ett folkmord på sin egen befolkning för silverpengar. De kan dra åt helvete.
Citera
2025-05-10, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
Finland som aldrig rustade ner, hur kommer det sig att de ligger så sjukt efter Sverige i rankingen?

Mindre inhemsk vapenindustri, samt mer utsatt geografiskt läge. Sverige har (i alla fall på pappret) en mer avancerad militärindustri. Lite större flygvapen!

De saknar också i praktiken yrkessoldater, vilket Sverige har tusentals utav. Men jag vet inte, men jag kan väl tänka mig att det är sånt som drar upp placeringen. Det är väl mycket som vägs in.
Senast redigerad av Macke85 2025-05-10 kl. 23:08.
Citera
2025-05-10, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Varför är den mest ansedd? Av vem då? Källa?

Hur har de beräknat?

Utan denna information går din fråga inte att besvara.

Sverige har ju i princip monterat ned hela sitt försvar, under flera decennier. Det vet alla svenskar. Först helt nyligen har politikerna börjat ösa in pengar, men pengar ger inget försvar, sådant tar många år att bygga upp. Så att vi skulle ligga högt upp i någon ranking är totalt orimligt. Finland tex skulle ju göra slarvsylta av oss, och Finland är ett vadå hälften så stort land?

Och det har nästan alla andra länder gjort också. Finland är ett av undantag som föredömligt inte drogs in i fantasin om den eviga freden.
Citera
2025-05-10, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Enligt GFP (mest ansedda militära rankingen) skulle Sverige göra Slarvsylta av Finland varje dag i veckan.

Kolla på antal jets, ubåtar, artillerisystem, korvetter, mm.

Du påstår igen att GFP är ansedd, men visar inte varför den skulle vara bra eller korrekt, så tills du styrker det du påstår så skriver du dravel.

Här är fakta., dvs finland skulle göra mos av Sverige på en eftermiddag:

Citat:
For a population of only 5.5 million, Finland's conscript military is highly trained and potentially large. It trains at least 21,000 conscripts every year and has a reserve force of 900,000, so its wartime strength is estimated at 280,000.

Sweden's military capacity is far smaller at 57,000. But it brought back conscription at the start of 2018, after suspending it in 2010, and the current number of up to 6,000 conscripts will rise to 8,000 in 2025.

From the 1990s Sweden cut back the size of its military and changed its priorities from territorial defence to peacekeeping missions around the world.

Finland har tränat minst 21.000 pers årligen under många år, och Sverige har som helt nytt mål att träna 8.000 under 2025. Man ska vara bra dum i huvudet för att fortsätta tro Sverige ens kan gå en rond mot Finland, som har ett effektivt försvar och alltid har haft.

Sverige är militärt ett skämt jämfört med Finland.
Citera
2025-05-10, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Och det har nästan alla andra länder gjort också. Finland är ett av undantag som föredömligt inte drogs in i fantasin om den eviga freden.

Absolut, Tyskland och Storbritannien har samma problem som Sverige. För lite folk, och ett jävligt svalt intresse hos unga att delta i försvar av ett land unga män känner har svikit dom.

Vette fan hur Europa ska ordna upp detta.
Citera
2025-05-10, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Möjligen att egen produktion spelar stor roll. Sverige är ju en ganska stor vapenexportör. Gör att landet kan ses som ganska självförsörjande med vapen.

Men alltid intressant med dessa listor. Sverige ALLTID före Finland men även kommer det finnas finnrunkare som tycker Finland är så jävla bra...
Finnrunkare?
Citera
2025-05-10, 23:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Finnrunkare?

Ja du har redan sett sådana i tråden. Hävdar runkmässigt Finland is the shit och Sverige suger. De finns överallt! Lite skrämmande faktiskt.
Citera
2025-05-10, 23:32
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:

Mindre land, hälften av invånare, och lägre BNP/capita.

Svagare helt enkelt. De kan rusta hur mycket de vill, men kan ändå aldrig klå Sverige. Som jämförelse: Om Albanien la 50% av sin BNP på militären så skulle ändå Sverige krossa dem alla dar i veckan.
Citera
2025-05-10, 23:41
Moderator
vfs avatar
Citat:

För att Globalfirepower är en värdelös källa gällande militär kapacitet. Janes och the military balance är mer nära sanningen.
Citera
2025-05-10, 23:47
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottastafur74
Korta svaret, nej!
Vet inte exakt hur rankingen går till så det kan stämma men beror till stor del vad som räknas.

Vi har hightech och bra kvalitet på det vi har men även stora luckor i form av allmänt dåligt civilförsvar, känslig infrastruktur, splittrad befolkning i form av icke homogen.

Är det motståndskraft som räknas att knäcka en nation eller hur dess militära styrka presterar under krig? Det är två olika saker och går troligtvis inte att sätta en siffra på heller i form av rankning.

Jag skulle tro att om 5 år är Sverige som nation betydligt vassare militärt och mer motståndskraftig som nation.
“Nej det är fel! Jag har ingen aning om hur de räknar och jag spyr bara egna åsikter utan insikt, kunskap eller erfarenhet! Men fel är det!”
Häng dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in