• 1
  • 2
2025-05-10, 19:47
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Den mest ansedda rankingen av länders militära förmåga är ju GFP, Global Firepower.

De rankar alla länder årligen kring deras militära eldkraft och kapacitet.

https://www.globalfirepower.com/countries-listing.php

Jag blev förvånad då jag såg att Sverige ligger på plats 27 i världen. Vi är före exempelvis Kanada, Mexiko, Argentina. Bland västeuropeiska länder är det bara UK, Frankrike, Italien, Spanien och Polen som är före. Alla länder med mångdubbelt större befolkningar än Sverige.

Sverige är på plats 89 i världen vad gäller befolkning.

Är vi så här bra?
Vi bör vara stolta!
Diskutera allt kring detta.
Citera
2025-05-10, 19:53
Medlem
Varför är den mest ansedd? Av vem då? Källa?

Hur har de beräknat?

Utan denna information går din fråga inte att besvara.

Sverige har ju i princip monterat ned hela sitt försvar, under flera decennier. Det vet alla svenskar. Först helt nyligen har politikerna börjat ösa in pengar, men pengar ger inget försvar, sådant tar många år att bygga upp. Så att vi skulle ligga högt upp i någon ranking är totalt orimligt. Finland tex skulle ju göra slarvsylta av oss, och Finland är ett vadå hälften så stort land?
Senast redigerad av PetterRetard 2025-05-10 kl. 19:56.
Citera
2025-05-10, 19:58
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Den mest ansedda rankingen av länders militära förmåga är ju GFP, Global Firepower.

Jag blev förvånad då jag såg att Sverige ligger på plats 27 i världen. Vi är före exempelvis Kanada, Mexiko, Argentina. Bland västeuropeiska länder är det bara UK, Frankrike, Italien, Spanien och Polen som är före. Alla länder med mångdubbelt större befolkningar än Sverige.

Är vi så här bra?
Vi bör vara stolta!

Man kan alltid diskutera enstaka rankningar, men jag kan nog tro och tycka att det låter rimligt.
Nej, i antal soldater ligger vi inte så bra till, men vi kompenserar i viss mån det genom bra utbildning och inte minst genom bra vapensystem/materiel och vapenproduktion.
Citera
2025-05-10, 20:01
Medlem
Korta svaret, nej!
Vet inte exakt hur rankingen går till så det kan stämma men beror till stor del vad som räknas.

Vi har hightech och bra kvalitet på det vi har men även stora luckor i form av allmänt dåligt civilförsvar, känslig infrastruktur, splittrad befolkning i form av icke homogen.

Är det motståndskraft som räknas att knäcka en nation eller hur dess militära styrka presterar under krig? Det är två olika saker och går troligtvis inte att sätta en siffra på heller i form av rankning.

Jag skulle tro att om 5 år är Sverige som nation betydligt vassare militärt och mer motståndskraftig som nation.
Citera
2025-05-10, 20:03
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Finland tex skulle ju göra slarvsylta av oss, och Finland är ett vadå hälften så stort land?

Enligt GFP (mest ansedda militära rankingen) skulle Sverige göra Slarvsylta av Finland varje dag i veckan.

Kolla på antal jets, ubåtar, artillerisystem, korvetter, mm.
Citera
2025-05-10, 20:05
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Är vi så här bra?
Vi bör vara stolta!
Nej Sverige är inte så bra och här finns inte mycket att vara stolt över.
Citera
2025-05-10, 20:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Möjligen att egen produktion spelar stor roll. Sverige är ju en ganska stor vapenexportör. Gör att landet kan ses som ganska självförsörjande med vapen.

Men alltid intressant med dessa listor. Sverige ALLTID före Finland men även kommer det finnas finnrunkare som tycker Finland är så jävla bra...
Citera
2025-05-10, 20:29
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Inte en chans! Finland har utkämpat krig under de senaste hundra åren. Teknologiskt är vi överlägsna men manskapets vilja att försvara är vi katastrofalt underlägsna. Läste för någon månad sedan om en rekryt som grät och ville hem till mamma när hon fick inkallelseordern att göra lumpen.

Sverige består till 50% av hens, transor och blattar.

Men finns det någon idag vid liv i Finland som ens var med i WWII. Jag menar ok de har utkämpat krig men ingen vid liv idag finns ju ens att minnas det. Om så är de extremt gamla och minns nog inte mycket om något.

Så detta med att de varit med i krig för nära 100 år sedan är ju ingen fördel idag. Sedan fick de ju dängen av Ryssland också. För att sedan mot slutet av kriget vika sig och suga ryssens kuk när de vände sig emot sina tidigare allierade Tyskland. Visar inte på särskilt bra att ha som allierade som vänder kappan efter vinden.
Citera
2025-05-10, 20:31
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men finns det någon idag vid liv i Finland som ens var med i WWII. Jag menar ok de har utkämpat krig men ingen vid liv idag finns ju ens att minnas det. Om så är de extremt gamla och minns nog inte mycket om något.

Så detta med att de varit med i krig för nära 100 år sedan är ju ingen fördel idag. Sedan fick de ju dängen av Ryssland också. För att sedan mot slutet av kriget vika sig och suga ryssens kuk när de vände sig emot sina tidigare allierade Tyskland. Visar inte på särskilt bra att ha som allierade som vänder kappan efter vinden.
Finland har en helt annan mentalitet än Sverige, den tog inte slut iom. att de som kämpade i krigen har dött ut.
Citera
2025-05-10, 20:33
Medlem
Jag tror att det är vår flygstyrka och den egna militära industrin som drar upp sveriges styrka i jämförelse med andra länder. Man får komma ihåg också att vi själva producerar järn och stål samt lite annat, så även beroendet av andra länders militära komponenter är relativt lågt.

Jag vet inte vad mer som räknas in? Vissa länder inkl Sverige har även geografiska fördelar som gör det lite jobbigt för en fiende som t.ex Ryssland. Att ta sig över östersjön i en attack mot Sverige är ingen höjdare.
Citera
2025-05-10, 20:36
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Finland har en helt annan mentalitet än Sverige, den tog inte slut iom. att de som kämpade i krigen har dött ut.

Men då kan vi lika gärna dra till med för 300 år sedan. Då Sverige verkligen var med i krig. Du kan ju inte dra någon som helst slutsats eftersom Sverige inte varit med i något krig på över 200 år. Sett vilken mentalitet som skulle visas. Mentaliteten i Finland är ju annars mest dyster. Att Sverige har så bra industrier med mera. Också att de har en svagare mentalitet är ju bara det faktum att de verkligen blir ledsna varje gång Tre Kronor slår som i hockey. Som ju är en lek.
Citera
2025-05-10, 20:41
Medlem
Majsmannen2s avatar
Sverige deltar i nato-övning.

https://www.expressen.se/nyheter/sve...r-nato-ovning/

Citat:
Marcus Nilsson är kommunikationschef på P7.

– Jag tror alla är stolta. Det är fantastiskt att Sverige för första gången någonsin deltar i övningen och faktiskt har en vinst. Det visar att vi i Sverige är väldigt duktiga på det vi gör, säger han till Sydsvenskan

Helt piss kan väl inte svensken vara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in