• 7
  • 8
2025-05-13, 00:42
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippi64
Varför ska Sverige vänta "tills det kommer"? Bättre att vi är proaktiva och invaderar Ryssland för att , på ryskt manér, "av-putinisera" Ryssland!

Det är en adekvat invändning, och nog är det lite fruntimmersaktigt att "vänta och se vad dom andra gör". En erforderlig beredskap planeras av kloka politiker i fredstid, för att sedan inte behöva stå med lång näsa när man plötsligt underdimensionerat beräkningarna för fiendehotet.
Citera
2025-05-13, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Nu har jag aldrig påstått att Finland skulle invadera Sverige. Jag vänder mig enbart mot att den synnerligen värdelösa källan global firepower rankar Sverige före Finland med sina konstiga poäng.

Sverige saknar för övrigt kustartilleri om du inte visste det.

Vårt luftvärn är för övrigt skamligt underdimensionerat även om vi är på rätt väg.

Om du missade det har Finland raketartilleri med + 15 mils räckvidd, det har inte vi (än)

Jo men de flesta länder på Global Firepowerlistan saknar ju kustartilleri och ytterst få länder har mycket luftvärn. Så det kanske inte är nåt som drar ned så mycket.

Sen är det svenska kustartilleriet är dock ersatt av Amfibiekåren! Så nja..
Citera
2025-05-13, 13:32
Medlem
Jag tycker Sverige borde vara mer längre uppe i tabellen. global firepower går efter Antal militär material, plus hur moderna är allt och sånt

Men det dem inte kan räkna eller döma om är Hur väl utbildade soldaterna, hur modiga dom är och vilket nivå ligger disciplinen inom armen.

Man ser att även du har på pappret starkare militär. när krig kommer kan hända att soldater floppar skiter i sina officerare och går efter sin egen vilja. Detta kan vara en självmord för hela armen.

I mina ögon bör Sverige ligga efter Taiwan på 23 plats.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in