Resultat: Vem tror du blir vald som påve?
Angelo Bagnasco,82, Italy
2,27%
9 röster
Fridolin Ambongo Besungu,65, DR Congo
3,79%
15 röster
Anders Arborelius, 75, Sweden
16,92%
67 röster
Jean-Marc Aveline,66,France
1,01%
4 röster
Charles Maung Bo,76,Myanmar
1,01%
4 röster
Stephen Brislin,68,South Africa
1,77%
7 röster
Raymond Leo Burke,76,United States of America
2,02%
8 röster
François-Xavier Bustillo,56,France
1,26%
5 röster
Willem Jacobus Eijk,71,Netherlands
1,01%
4 röster
Péter Erdő,72,Hungary
2,53%
10 röster
Fernando Filoni,79,Italy
1,01%
4 röster
Kurt Koch,75,Switzerland
0,51%
2 röster
Gerhard Ludwig Müller,77,Germany
1,52%
6 röster
Pietro Parolin,70,Italy
6,82%
27 röster
Pierbattista Pizzaballa,60,Jerusalem
9,09%
36 röster
Robert Francis Prevost,69,United States of America
17,42%
69 röster
Albert Malcolm Ranjith Patabendige Don,77,Sri Lanka
1,77%
7 röster
Robert Sarah,79,Guinea
2,53%
10 röster
Daniel Fernando Sturla,65,Uruguay
1,52%
6 röster
Luis Antonio Gokim Tagle,67,Philippines
4,55%
18 röster
José Tolentino de Mendonça,59,Portugal
1,26%
5 röster
Matteo Maria Zuppi,69,Italy
2,02%
8 röster
Någon annan valbar
4,29%
17 röster
Jag vet inte och bryr mig inte men vill rösta ändå
27,02%
107 röster
2025-05-08, 05:12
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Påven är inte död än, men förr eller senare blir det en ny konklav och då kan det vara lämpligt att diskutera ny påve i en tråd i stället för i flera olika. Därför startar jag denna tråd. Om moderatorn ogillar detta tilltag är det bara att kasta bort tråden.

Frågeställningar: Vem tror du blir ny påve?
Vem VILL du ska bli ny påve?

Motivera så att det inte bara blir en listtråd.

Här är min "short list":

Odilo Scherer (Brasilien) - En typisk kompromisskandidat om kardinalerna inte kan komma överens om någon annan.

Malcolm Ranjith (Sri Lanka) - Konservativ och traditionell (i synnerhet i liturgiska frågor), har erfarenhet av pastoralt och diplomatiskt arbete såväl som mission och evangelisation. Han talar tio språk flytande.

Luis Antonio Tagle (Filippinerna) - Kommer från en av de största katolska länderna och har varit favorit att bli ny påve i flera år. Anses av många vara en "Franciskus-klon" och om det är vad kardinalskollegiet så har han god chans. Dock kanske lite för ung.

Péter Erdő (Ungern) - En av få kardinaler som upphöjdes av Johannes Paulus II. Konservativ och traditionell, men är enligt uppgift uppskattad i flera läger. Lämplig ålder för en påve.

Mario Grech (Malta) - Tillhör väl de progressiva men anses vara moderat i flera frågor. Kanske lite för ung för att komma i fråga.

Peter Turkson (Ghana) - Upphöjdes precis som Erdo till kardinal av Johannes Paulus II och är lika konservativ och traditionell. Har erfarenhet av det mesta i den romerska kurian och dessutom medling i konflikter i Afrika.

Fridolin Ambongo Besungu (Kongo) - En afrikansk kardinal som det pratas om. Precis som andra afrikanska biskopar är han konservativ i lärofrågor, men har kanske snöat in lite för mycket på förnybar energi. Kan ses som lite för ung.

Willem Eijk (Nederländerna) - Konservativ och traditionell kardinal som öppet kritiserat påven Franciskus i flera frågor. Bad påven att skriva en encyklika om genusteori för att visa att kyrkan tar avstånd från de tokigheterna. Jobbade som läkare innan han blev präst, har doktorerat i medicinsk etik och profilerat sig bl.a. i frågan om dödshjälp (som är en stor fråga i Nederländerna). Han har dock inte gjort så stort avtryck i kurian och det talar emot honom.

---

Jag tror inte på Kardinal Parolin. Han är diplomat och politiker och det tror jag inte kardinalskollegiet önskar.

Jag tror heller inte på Kardinal Pizzaballa (för ung), Kardinal Sarah (för gammal) eller någon av alla kardinaler från USA (de anses helt enkelt inte vara papabile).

Kyrkan har överlevt många dåliga påvar, inte minst under 1500-talet, men frågan är om hon skulle överleva Kardinal Hollerich (Luxemburg). Så be för att han inte blir vald, det kan vara slutet.

Jag anser att kyrkan behöver en traditionell påve som visar tydlighet i viktiga frågor och inte skapar förvirring som den nuvarande påven gör. Ranjith, Erdő, Turkson och Eijk, troligen också Ambongo, skulle bli en sådan påve. Men om jag måste välja en får det bli Kardinal Erdő eftersom han har det vackraste heraldiska vapnet.
Är inte religiös men hoppas på Tagle då han är den förebild katoliker behöver och han känns genuin. Tror Jesus skulle föredra honom.
Citera
2025-05-08, 05:21
Medlem
Merwinnas avatar
Arborelius har yttrat offentligt så många gånger att han INTE VILL bli Påve - tror ni att det ligger honom i fatet? Att de inte vill välja en person som inte vill ha ämbetet. Eller funkar det tvärtom: att de vill ha just en som INTE söker makten? Mer Jesus-lik. Kanske till och med taktik från Arborelius' sida, att upprepa detta så ofta?

Det finns säkert bättre meriterade kardinaler, men visst skulle det vara kul med en svensk Påve för första gången?!
Senast redigerad av Merwinna 2025-05-08 kl. 05:23.
Citera
2025-05-08, 06:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Om jag förstod det rätt är rekordet 2 år

Konklaven i Viterbo som valde Gregorius X pågick i tre år 1269-1271. Det fanns en fransk och en italiensk falang. För att få dem att komma överens slutade stadsborna att skicka in mat (kardinalerna fick bara in vatten och bröd). När det inte gav resultat tog de bort taket på det påvliga palatset där konklaven hölls.

Det var efter den konklaven som dagens regler infördes.
Citera
2025-05-08, 06:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cute.as.ducks2
Är inte religiös men hoppas på Tagle då han är den förebild katoliker behöver och han känns genuin. Tror Jesus skulle föredra honom.

Han är en bra man och katolik, men en usel administratör, vilket syns tydligt i Manila där han var ärkebiskop. Det behövs en påve som kan skapa ordning i den oreda som Franciskus lämnat efter sig. Tagle är inte rätt person för den uppgiften.
Citera
2025-05-08, 06:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Han är en bra man och katolik, men en usel administratör, vilket syns tydligt i Manila där han var ärkebiskop. Det behövs en påve som kan skapa ordning i den oreda som Franciskus lämnat efter sig. Tagle är inte rätt person för den uppgiften.
Viljen oreda anses Franciskus ha lämnat efter sig?
Citera
2025-05-08, 07:57
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Viljen oreda anses Franciskus ha lämnat efter sig?

1. Vatikanen har länge kämpat med stora budgetunderskott, varpå Fransiskus beslutat om stora neddragningar, för att sedan hyra in svindyra konsulter.

2. Fransiskus uppfattning var att Pengar ska tjäna, inte styra. I konsekvens av detta fördes alla Kyrkans tillgångar (utom fastigheter) över till Vaitkanens egen bank. Denna bank verkar dock illa skött, och har råkat ut för en rad skandaler.

3. Han var en duktig teolog, men enligt många en urusel chef. Har har bl a. setts skrika åt sina anställda offentligt. Han var en humörmänniska.
Citera
2025-05-08, 08:11
Medlem
SodaFointains avatar
Man får ej rösta på samma kandidat i andra röstningen?
Citera
2025-05-08, 08:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
1. Vatikanen har länge kämpat med stora budgetunderskott, varpå Fransiskus beslutat om stora neddragningar, för att sedan hyra in svindyra konsulter.

2. Fransiskus uppfattning var att Pengar ska tjäna, inte styra. I konsekvens av detta fördes alla Kyrkans tillgångar (utom fastigheter) över till Vaitkanens egen bank. Denna bank verkar dock illa skött, och har råkat ut för en rad skandaler.

3. Han var en duktig teolog, men enligt många en urusel chef. Har har bl a. setts skrika åt sina anställda offentligt. Han var en humörmänniska.

En bidragande orsak till Vatikanens dåliga ekonomi är att donationerna minskat med någonstans mellan 30 och 50 procent. Eftersom de flesta donationer kommit från amerikanska affärsmän har Franciskus härska utfall mot USA och kapitalismen inte varit så lyckade.
Citera
2025-05-08, 08:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Man får ej rösta på samma kandidat i andra röstningen?

De får rösta på vem de vill och rösta på samma om de vill.

Vid konklaven 2005 röstade Kardinal Ratzinger (som valdes till påven Benedictus XVI) på Kardinal Biffi, ärkebiskop av Milano, i alla omgångar. Det irriterade Biffi till den grad att han sa till ett kardinal att han skulle utdela en käftsmäll till den som röstat på honom om han fick reda på vem det var.

Efter 30 omgångar utan att någon fått 2/3 av rösterna får de dock bara rösta på de två som fick flest röster i senaste omgången.
Citera
2025-05-08, 08:43
Medlem
peter turkson blir det nog?

en gammal afrikan som kan öka intresset för "sekten" i afrika
Citera
2025-05-08, 08:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
peter turkson blir det nog?

en gammal afrikan som kan öka intresset för "sekten" i afrika

Katolska kyrkan växer i rasande fart i Afrika så det behövs nog inte en påve för att elda på det. Turkson kan vara aktuell som en kompromisskandidat, men jag tycker han är lite blek och har väl inte bevisat att han är en administratör i världsklass.

Om de tänker i termer av "öka intresset" - vilket de inte gör - så skulle de välja t.ex. Kardinal Eijk från Nederländerna, där kyrkan verkligen är på fallrepet.
Citera
2025-05-08, 09:43
Moderator
Ruskigbusss avatar
OK, jag förstår att det här kan vara lite kittlande för de som inte så ofta vistas i religiösa sammanhang, och jag kan begripa åsikter om katoliker, katolska kyrkan och påvar som gått och kanske kommer.

Men, vad det här är är INTE en tråd där man kastar ur sig orimliga spekulationer om amerikanska presidenter, åsikter om katolicisimen eller religion i allmänhet, åsikter om afrikaner, invandring eller trams och flams.

Det är inte en chatt-tråd.

Det är en tråd om ett val som görs i katolska kyrkan av en ny påve.

Har ni något att bidra till det - skriv gärna. Annars har vi en chatt-tråd eller femtioelva andra forum och ett otal andra trådar där ni kan breda ut er.

OT raderat.

Får jag tillfälle att återkomma med motorsågen, så kan jag garantera varningar.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in