Resultat: Vem tror du blir vald som påve?
Angelo Bagnasco,82, Italy
2,27%
9 röster
Fridolin Ambongo Besungu,65, DR Congo
3,79%
15 röster
Anders Arborelius, 75, Sweden
16,92%
67 röster
Jean-Marc Aveline,66,France
1,01%
4 röster
Charles Maung Bo,76,Myanmar
1,01%
4 röster
Stephen Brislin,68,South Africa
1,77%
7 röster
Raymond Leo Burke,76,United States of America
2,02%
8 röster
François-Xavier Bustillo,56,France
1,26%
5 röster
Willem Jacobus Eijk,71,Netherlands
1,01%
4 röster
Péter Erdő,72,Hungary
2,53%
10 röster
Fernando Filoni,79,Italy
1,01%
4 röster
Kurt Koch,75,Switzerland
0,51%
2 röster
Gerhard Ludwig Müller,77,Germany
1,52%
6 röster
Pietro Parolin,70,Italy
6,82%
27 röster
Pierbattista Pizzaballa,60,Jerusalem
9,09%
36 röster
Robert Francis Prevost,69,United States of America
17,42%
69 röster
Albert Malcolm Ranjith Patabendige Don,77,Sri Lanka
1,77%
7 röster
Robert Sarah,79,Guinea
2,53%
10 röster
Daniel Fernando Sturla,65,Uruguay
1,52%
6 röster
Luis Antonio Gokim Tagle,67,Philippines
4,55%
18 röster
José Tolentino de Mendonça,59,Portugal
1,26%
5 röster
Matteo Maria Zuppi,69,Italy
2,02%
8 röster
Någon annan valbar
4,29%
17 röster
Jag vet inte och bryr mig inte men vill rösta ändå
27,02%
107 röster
2025-03-04, 09:37
Bannlyst
Påven är inte död än, men förr eller senare blir det en ny konklav och då kan det vara lämpligt att diskutera ny påve i en tråd i stället för i flera olika. Därför startar jag denna tråd. Om moderatorn ogillar detta tilltag är det bara att kasta bort tråden.

Frågeställningar: Vem tror du blir ny påve?
Vem VILL du ska bli ny påve?

Motivera så att det inte bara blir en listtråd.

Här är min "short list":

Odilo Scherer (Brasilien) - En typisk kompromisskandidat om kardinalerna inte kan komma överens om någon annan.

Malcolm Ranjith (Sri Lanka) - Konservativ och traditionell (i synnerhet i liturgiska frågor), har erfarenhet av pastoralt och diplomatiskt arbete såväl som mission och evangelisation. Han talar tio språk flytande.

Luis Antonio Tagle (Filippinerna) - Kommer från en av de största katolska länderna och har varit favorit att bli ny påve i flera år. Anses av många vara en "Franciskus-klon" och om det är vad kardinalskollegiet så har han god chans. Dock kanske lite för ung.

Péter Erdő (Ungern) - En av få kardinaler som upphöjdes av Johannes Paulus II. Konservativ och traditionell, men är enligt uppgift uppskattad i flera läger. Lämplig ålder för en påve.

Mario Grech (Malta) - Tillhör väl de progressiva men anses vara moderat i flera frågor. Kanske lite för ung för att komma i fråga.

Peter Turkson (Ghana) - Upphöjdes precis som Erdo till kardinal av Johannes Paulus II och är lika konservativ och traditionell. Har erfarenhet av det mesta i den romerska kurian och dessutom medling i konflikter i Afrika.

Fridolin Ambongo Besungu (Kongo) - En afrikansk kardinal som det pratas om. Precis som andra afrikanska biskopar är han konservativ i lärofrågor, men har kanske snöat in lite för mycket på förnybar energi. Kan ses som lite för ung.

Willem Eijk (Nederländerna) - Konservativ och traditionell kardinal som öppet kritiserat påven Franciskus i flera frågor. Bad påven att skriva en encyklika om genusteori för att visa att kyrkan tar avstånd från de tokigheterna. Jobbade som läkare innan han blev präst, har doktorerat i medicinsk etik och profilerat sig bl.a. i frågan om dödshjälp (som är en stor fråga i Nederländerna). Han har dock inte gjort så stort avtryck i kurian och det talar emot honom.

---

Jag tror inte på Kardinal Parolin. Han är diplomat och politiker och det tror jag inte kardinalskollegiet önskar.

Jag tror heller inte på Kardinal Pizzaballa (för ung), Kardinal Sarah (för gammal) eller någon av alla kardinaler från USA (de anses helt enkelt inte vara papabile).

Kyrkan har överlevt många dåliga påvar, inte minst under 1500-talet, men frågan är om hon skulle överleva Kardinal Hollerich (Luxemburg). Så be för att han inte blir vald, det kan vara slutet.

Jag anser att kyrkan behöver en traditionell påve som visar tydlighet i viktiga frågor och inte skapar förvirring som den nuvarande påven gör. Ranjith, Erdő, Turkson och Eijk, troligen också Ambongo, skulle bli en sådan påve. Men om jag måste välja en får det bli Kardinal Erdő eftersom han har det vackraste heraldiska vapnet.
Citera
2025-03-04, 09:37
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Det här är en bra sida med information om alla kardinaler och deras syn i olika frågor:

https://collegeofcardinalsreport.com

Deras lista på papabile saknar dock en del namn, men de finns förstås med i förteckningen över samtliga kardinaler.

Tack, skapar omröstning enl den listan.
/Mod
Citera
2025-03-04, 09:44
Medlem
Galejans avatar
Jag håller på Fridolin Ambongo Besungu. En riktig kongoneger hade varit roligt. Dessutom är Fridolin ett lustigt namn som jag önskar att han skulle behålla som påve. Påve Fridolin den förste. Det hade satt lite spinn på den erbarmligt tråkiga påvetraditionen.
Citera
2025-03-04, 09:47
Utifrån det du beskriver Peter Turkson eller Malcolm Ranjith. Kudos för intressant trådstart. Jag kommer att lägga till den i favoriter.
Citera
2025-03-04, 13:08
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Jag håller på Fridolin Ambongo Besungu. En riktig kongoneger hade varit roligt. Dessutom är Fridolin ett lustigt namn som jag önskar att han skulle behålla som påve. Påve Fridolin den förste. Det hade satt lite spinn på den erbarmligt tråkiga påvetraditionen.
Glöm inte ghananernas Peter Turkson, också ett mycket lämpligt namn och ser gärna en ghananeger - med reservation för att kongonegern verkar något mer kompetent.
Citera
2025-03-04, 15:58
Medlem
Lukas-s avatar
Anders Arborelius vore ett intressant val. Han är en äkta kristen av modernt snitt, det skulle behövas en sådan på den heliga stolen!
Citera
2025-03-04, 16:28
Medlem
sykkelpumps avatar
Ett kriterie är väl att den är gammal och man, så den kan bli sjuk och dö inom en överskådlig framtid?
Det är i alla fall min känsla för hur det varit tidigre…
Citera
2025-03-04, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Kul! Varför är de så ofta gamla som presidenter u USA och inte yngre som förr i tiden?

Av flera olika skäl, skulle jag säga.

Ett är rent praktiskt. I teorin kan vilken döpt katolsk man bli vald till påve, men i praktiken är det bara kardinaler som är aktuella (genom historien finns det några exempel på påvar som inte var biskopar och ett par som inte ens var prästvigda, men det är undantag). För att bli kardinal måste en präst först bli biskop och bara det kan ta ett par decennier. Sedan måste han verka som biskop i ett antal år innan upphöjelse till kardinal blir aktuellt. Till sist måste han visa framfötterna på något vis i den romerska kurian och även det tar ju lite tid. Den yngste kardinalen just nu, Mykola Bychok, är 45 år.

Ett annat är att man inte vill att en påve ska vara det alltför länge. Normalt sett är det ju ett ämbete man besitter livet ut och skulle präster i 30-40-årsåldern bli valda till påvar skulle de kunna sitta i 50 år, förutsatt att de får ha hälsan, och det tror jag inte är önskvärt. Johannes Paulus II var 58 år när han valdes och det är väl ungefär där gränsen dras. Det pratas en del om Kardinal Pizzaballa och han är 59 år.
Citera
2025-03-05, 08:05
Bannlyst
Två kardinaler som skulle kunna överraska är Charles Bo, ärkebiskop av Yangon i Burma, och Jean-Marc Aveline, ärkebiskop av Marseille.
Citera
2025-03-05, 08:09
Bannlyst
Pietro Parolin, med tillnamnet Benedict.
Citera
2025-03-06, 17:34
Bannlyst
Kardinal Matteo Zuppi, ärkebiskop av Bologna, ska väl också nämnas. Han sägs vara påven Franciskus favorit. Han har bl.a. på påvens uppdrag varit på fredsuppdrag i Ryssland och Ukraina och träffade då president Zelenskyj och Patriark Kirill. Redan 1992 deltog han i fredsförhandlingarna som satte stopp för inbördeskriget i Mozambique.

Zuppi har öppet propagerat för en mer liberal inställning till HBTQ-frågor inom kyrkan.

Jag tror inte så mycket på Zuppi. Dels för att han inte haft några tunga uppdrag i den romerska kurian, dels för att han är italienare. Jag tror inte det blir en till italienare på Petri stol på många år.
Citera
2025-03-06, 20:22
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas-
Anders Arborelius vore ett intressant val. Han är en äkta kristen av modernt snitt, det skulle behövas en sådan på den heliga stolen!
Håller med. Han är dock nog inte intresserad, men just det kanske talar för honom..

Annars håller jag på Luis Antonio Tagle från Filippinerna, som ju kan tyckas äntligen ska vara värd ett sådant erkännande. Folk där är väldigt religiösa och kyrkorna är knökfulla under flera mässor per dag. Vill man träffa filippinare i vilket land som helst så ska man ta sig till en katolsk kyrka och då helst under en engelskspråkig mässa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in