Resultat: Vem tror du blir vald som påve?
Angelo Bagnasco,82, Italy
2,27%
9 röster
Fridolin Ambongo Besungu,65, DR Congo
3,79%
15 röster
Anders Arborelius, 75, Sweden
16,92%
67 röster
Jean-Marc Aveline,66,France
1,01%
4 röster
Charles Maung Bo,76,Myanmar
1,01%
4 röster
Stephen Brislin,68,South Africa
1,77%
7 röster
Raymond Leo Burke,76,United States of America
2,02%
8 röster
François-Xavier Bustillo,56,France
1,26%
5 röster
Willem Jacobus Eijk,71,Netherlands
1,01%
4 röster
Péter Erdő,72,Hungary
2,53%
10 röster
Fernando Filoni,79,Italy
1,01%
4 röster
Kurt Koch,75,Switzerland
0,51%
2 röster
Gerhard Ludwig Müller,77,Germany
1,52%
6 röster
Pietro Parolin,70,Italy
6,82%
27 röster
Pierbattista Pizzaballa,60,Jerusalem
9,09%
36 röster
Robert Francis Prevost,69,United States of America
17,42%
69 röster
Albert Malcolm Ranjith Patabendige Don,77,Sri Lanka
1,77%
7 röster
Robert Sarah,79,Guinea
2,53%
10 röster
Daniel Fernando Sturla,65,Uruguay
1,52%
6 röster
Luis Antonio Gokim Tagle,67,Philippines
4,55%
18 röster
José Tolentino de Mendonça,59,Portugal
1,26%
5 röster
Matteo Maria Zuppi,69,Italy
2,02%
8 röster
Någon annan valbar
4,29%
17 röster
Jag vet inte och bryr mig inte men vill rösta ändå
27,02%
107 röster
2025-05-08, 09:45
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Arborelius har yttrat offentligt så många gånger att han INTE VILL bli Påve - tror ni att det ligger honom i fatet? Att de inte vill välja en person som inte vill ha ämbetet. Eller funkar det tvärtom: att de vill ha just en som INTE söker makten? Mer Jesus-lik. Kanske till och med taktik från Arborelius' sida, att upprepa detta så ofta?

Det finns säkert bättre meriterade kardinaler, men visst skulle det vara kul med en svensk Påve för första gången?!

Benedictus XVI deklarerade offentligt innan han blir vald att han inte ville bli påve, så det verkar inte ligga Arborelius i fatet, även om jag tror han är ärlig när han säger att han inte är sugen. Själv gissar jag att det blir en italienare. Men vi får väl se.

Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Katolska kyrkan växer i rasande fart i Afrika så det behövs nog inte en påve för att elda på det. Turkson kan vara aktuell som en kompromisskandidat, men jag tycker han är lite blek och har väl inte bevisat att han är en administratör i världsklass.

Om de tänker i termer av "öka intresset" - vilket de inte gör - så skulle de välja t.ex. Kardinal Eijk från Nederländerna, där kyrkan verkligen är på fallrepet.

En blek neger: där snackar vi verkligen om en kompromiss.
Citera
2025-05-08, 09:56
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Det här är en bra sida med information om alla kardinaler och deras syn i olika frågor:

https://collegeofcardinalsreport.com

Deras lista på papabile saknar dock en del namn, men de finns förstås med i förteckningen över samtliga kardinaler.

Tack, jag har skapat en omröstning med de namn som listats där.
/Mod

----------------------
Röstade på några av de äldsta eftersom jag tror de kommer att välja bland dem. Ungdomar under 70 göre sig icke besvär.

/Rb
Citera
2025-05-08, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

----------------------
Röstade på några av de äldsta eftersom jag tror de kommer att välja bland dem. Ungdomar under 70 göre sig icke besvär.

/Rb

Ja, det troliga är någon över 70. Jag tror till och med 70 kan anses lite ungt.

Jag gissar på någon mellan 75 och 79 som i ett "övergångspontifikat" kan skapa ordning och reda i Vatikanen.
Citera
2025-05-08, 10:33
Det blir förmodligen en som inte bryr sig ett dugg om våra problem eller sjukaste depressioner som vi kan få. En ny påve som faktiskt kan se oss i ett världskrig och lågvärdera jordens befolkning. Jag slår vad om vem den nya påven än blir, så bryr den sig inte ett dugg om den gemene svennen som samlar ihop sina livsdelar på marken och dör.
Nya påvar har aldrig hindrat vår resa igenom kosmos som pågått.
Citera
2025-05-08, 10:37
Medlem
Amors avatar
Gissar att det kommer bli någon som anses ganska moderat och opolitisk. Som jag förstått har de mer liberala ett litet övertag i kardinalskollegiet, samtidigt tror jag de inser att splittringen i kyrkan skulle förstärkas för mycket om de väljer någon sådan som Tagle.

Även om jag är protestant känner jag en viss stolthet över att vi har Arborelius som kardinal från Sverige. Tycker han har varit väldigt bra i många ekumeniska sammanhang. Han är väldigt sympatisk och trovärdig i sin fromhet. Hans chans att bli påven är nog inte stor, möjligen om det verkligen skulle låsa sig mellan liberala och konservativa kandidater och att man till sist behöver måste ta någon som ingen tycker illa om.
Senast redigerad av Amor 2025-05-08 kl. 10:39.
Citera
2025-05-08, 10:39
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Hur jävla intressant är detta för en Svensk människa? 🤔
Mer än folk i Sverige i gemen kanske tror. Katolska kyrkan har via sina präster ett finförgrenat kontakt/underrättelse-nät över hela världen som snappar upp strömningar i tiden och därför räknas den heliga stolen som ett nav i den diplomatiska världen.

Glöm inte att den polske påven Johannes Paulus II anses ha haft en stor inverkan på uppkomsten av Solidaritet som drog igång den frigörelse som till slut ledde till att Östeuropa befriades från det kommunistiska oket.
Senast redigerad av Prora 2025-05-08 kl. 10:42.
Citera
2025-05-08, 10:43
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Hur jävla intressant är detta för en Svensk människa? 🤔

Världens äldsta och största institution.

Men många svenskar älskar att kokettera med sin religiösa analfabetism. Lydiga får till Sossarnas sekulariseringsprojekt.
Citera
2025-05-08, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Mer än folk i Sverige i gemen kanske tror. Katolska kyrkan har via sina präster ett finförgrenat kontakt/underrättelse-nät över hela världen som snappar upp strömningar i tiden och därför räknas den heliga stolen som ett nav i den diplomatiska världen.

Glöm inte att den polske påven Johannes Paulus II anses ha haft en stor inverkan på uppkomsten av Solidaritet som drog igång den frigörelse som till slut ledde till att Östeuropa befriades från det kommunistiska oket.

Precis så. Han är ju dessutom den kanske enda kristne ledare som i stort sett alla människor, i Sverige och världen, vet vem det är. Svenska Kyrkans har 5,4 miljoner medlemmar men jag är övertygad att många av dem inte vet vem ärkebiskopen är. Vi minns mässan i Malmö 2016 då påven Franciskus besökte Sverige. Ärkebiskopen Antje Jackelén stoppades från att komma in eftersom vakten inte visste vem det var.
Citera
2025-05-08, 11:01
Det blir väl vad Black Nobility bestämmer sig för, antar Pepe Orsini med flera familjer redan valt en. Tveksamt om det är nån i TS lista.

Om det jag tror stämmer så kommer det bli ett helvete framöver. Allt är inte vad det verkar och särskilt inte ”påven”
Citera
2025-05-08, 11:04
Medlem
Kan tänka mig att det blir en afrikan.

De borde välja en som är någorlunda ung och som kan hänga med ett tag. Känns som att de byter påvar rätt ofta numera.
Citera
2025-05-08, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas-
Anders Arborelius vore ett intressant val. Han är en äkta kristen av modernt snitt, det skulle behövas en sådan på den heliga stolen!

en svensk påve?

skulle tro att oddsen är rätt höga på den kandidaten?

https://www.so-rummet.se/fakta-artik...-messiasfigur#

100 gånger insatsen..

https://polymarket.com/event/who-will-be-the-next-pope
Senast redigerad av klinkerhofen 2025-05-08 kl. 11:18.
Citera
2025-05-08, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
en svensk påve?

skulle tro att oddsen är rätt höga på den kandidaten?

https://www.so-rummet.se/fakta-artik...-messiasfigur#

Innan konklaven inleddes Kardinal Arborelius i oddset 51:00, vilket mer speglar spelarnas insatser än en riktig chansvärdering, så det är osannolikt. Speciellt med tanke på att Arborelius vid flera tillfällen sagt att han inte vill bli påve. Dessutom vill kardinalerna ha en duktig administratör som påve och administration är inte ev an Arborelius starka sidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in